Senaste nytt

Passkontroll Ryanair

Jonatan

Ny medlem
Jag insåg att mitt pass har gått ut, men ser mycket rapporter om att man sällan visar passet ändå om man har checkat in online. Så tänkte kanske försöka ändå. Största undantaget till detta verkar vara Ryanair.

Finns det någon som har färsk info om specifikt Ryanair. Har dem någon typ av passkoll vid gaten eller kanske har en läsare som man ska stoppa det i? Någon som gått rakt in på flyget utan att visa?

Flyger Skavsta till Krakow

Nar flyger du? Gar ratt snabbt att fixa nytt pass.

Min erfarenhet ar framst UK-rutterna, da man forstas alltid visar pass. Men har ocksa visat pass till Prag en gang, men var nagra ar sedan nu (minns eftersom en familj blev nekade och fick snopet aka tillbaka till Norrland...). Allt fran Skavsta.

Nu är det ett tag sen jag flög med Ryanair. Men de brukar vilja se legitimation. Fungerar med nationella ID-kortet eller pass. Vet inte om de godkänner körkort. Kolla på deras hemsida vilka id-handlingar de godkänner.

Imorgon, så det är provisoriskt pass som det lutar åt! Men om jag fick bekräftat att dem inte har en passläsare vid gaten så hade jag nog försökt med utgånget pass och körkortet.

Nej dem godkänner inte körkort. Men om man inte checkar in baggage så är det sällan någon som har anledning att kolla på passet.

Tidigare var det manuell kontroll, senast jag flög med Ryanair var cirka ett år sedan. Men har tyvärr ingen aktuellare information.

Den kontrollen var även vid gate. Så hjälper inte att inte ha incheckat bagage.

Men om man inte checkar in baggage så är det sällan någon som har anledning att kolla på passet.
Visade ID förra veckan i Bryssel vid gate. Och det var ändå med SAS. Manuell kontroll, inget incheckat bagage.

Det är väl som med allt annat, är du beredd att vaska resan så är det ju bara att köra på. Är resan viktig så skulle jag inte ta risken.

Ja ni har övertygat mig att den potentiella vinsten inte är tillräckligt stor med tanke på risken. Får bli ett provisoriskt helt enkelt.

Toppen