When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US. On the State Department website you can find the full list of countries with country-specific agreement. (PDF 56.9 KB)
Kanske bör tilläggas att du kommer få rejäla problem om det är snöstorm den dagen också, och du blir en dag sen. Så jag skulle nog trots allt rekommendera att försöka fixa ett nytt pass innan dess om du hinner. För säkerhets skull.
Löst sig hade det säkert gjort. Men med tanke på hur fyrkantiga en del av de där organisationerna kan vara, så ska man nog inte räkna med att det löser sig smidigt...Jag har själv gjort samma resa. För mig fungerade allt precis som normalt, med enda skillnaden att alla påpekade att mitt pass var på gång att gå ut.
Jag vet inte riktigt vad som hade hänt ifall det blivit snöstorm, men jag antar att det hade löst sig.