Senaste nytt

Pass och Esta som går ut 1 dag efter resans slut

Florre

Medlem
Hej,

Ska till New York den 2-5 februari och både passet och mitt ESTA-tillstånd löper ut den 6 februari. Är det något som kan bli problematiskt? Har hört att t ex passet måste ha någon månad giltighetstid efteråt.

tacksam för svar!

Det ska vara safe. Just USA tillåter faktiskt kortare tid, just från Sverige. Men det gäller förstås att ditt pass är svenskt, olika regler gäller för olika länder.

When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US. On the State Department website you can find the full list of countries with country-specific agreement. (PDF 56.9 KB)

Visa Waiver Program | U.S. Embassy in Sweden

Du kan inte heller använda automatiska passkontroller utan måste prata med någon, men det tror jag inte är något problem i New York för jag tror inte det finns några automatiska?

Kanske bör tilläggas att du kommer få rejäla problem om det är snöstorm den dagen också, och du blir en dag sen. Så jag skulle nog trots allt rekommendera att försöka fixa ett nytt pass innan dess om du hinner. För säkerhets skull.

Kanske bör tilläggas att du kommer få rejäla problem om det är snöstorm den dagen också, och du blir en dag sen. Så jag skulle nog trots allt rekommendera att försöka fixa ett nytt pass innan dess om du hinner. För säkerhets skull.

Tänkte också på det, jag löser nytt pass samt ESTA! Tack för svar.

Jag har själv gjort samma resa. För mig fungerade allt precis som normalt, med enda skillnaden att alla påpekade att mitt pass var på gång att gå ut.

Jag vet inte riktigt vad som hade hänt ifall det blivit snöstorm, men jag antar att det hade löst sig.

Jag har själv gjort samma resa. För mig fungerade allt precis som normalt, med enda skillnaden att alla påpekade att mitt pass var på gång att gå ut.

Jag vet inte riktigt vad som hade hänt ifall det blivit snöstorm, men jag antar att det hade löst sig.
Löst sig hade det säkert gjort. Men med tanke på hur fyrkantiga en del av de där organisationerna kan vara, så ska man nog inte räkna med att det löser sig smidigt...

• Gilla
Reactions: Pho
Om Murphys law träder in och allt går åt helvete så är det ju väldigt tacksamt om det händer på hemresan. Har man svenskt pass och ska hem till Sverige så löser sig problemet. Immigration i USA är dock lika värdelösa som svenska Migrationsverket och Arbetsförmedlingen så det kan ta bra med tid. Tiderna för nytt pass har nu återgått till mer normala och relativt snabba handlägganden jämfört med tidigare i år då det var katastrofalt lång väntetid. Du borde ha gått om tid för att skaffa ett nytt pass och undvika ev. problem. Ha en bra resa!

Toppen