Senaste nytt

Panik: Zürich i morgon 15/8, utgånget pass och saknar Nat-ID

MikeMo

Ny medlem
Som rubriken lyder.

Skall till Zürich i morgon, lyfter 9.30 med Swiss från Arlanda.

Slår upp passet och ser att det gått ut för 2 veckor sedan. Har endast körkort.

Rosa pass säger ni. Polisen öppnar 9.00 på Arlanda säger jag.

Hur hade ni gjort?
 

lucasd

Medlem
Som rubriken lyder.

Skall till Zürich i morgon, lyfter 9.30 med Swiss från Arlanda.

Slår upp passet och ser att det gått ut för 2 veckor sedan. Har endast körkort.

Rosa pass säger ni. Polisen öppnar 9.00 på Arlanda säger jag.

Hur hade ni gjort?
Behövs det verkligen pass för att komma in i Schweiz? Eller är det något speciellt nu pga pandemin? Schweiz är ju med i Schengen tänker jag.

Om det inte är några extra inreserestriktioner nu så hade jag åkt med det utgångna passet + körkort.
 
Last edited:

MikeMo

Ny medlem
Behövs det verkligen pass för att komma in i Schweiz? Eller är det något speciellt nu pga pandemin? De är ju med i Schengen tänker jag.

Om det inte är några extra inreserestriktioner nu så hade jag åkt med det utgångna passet + körkort.

Jag kan inte hitta något om extra kontroller pga. Pandemin och vi är inte svartlistade som vi var till för några veckor sedan.

Främst Pass eller Nat-ID för att identifiera sig när så krävs, då gäller inte körkortet (även om de så klart kan se mellan fingrarna).
 

NyfikenGrau

Medlem
Precis kommit hem från rundresa i Schweiz, visserligen inte flyg men fanns inte ens personal vid gränserna, inte som man såg i alla fall. Landet är nästan lika Corona-liberalt som Sverige. Visst, kanske alltid lite hårdare på flygplatser men jag skulle chansa med det jag sett nu. Och som sagt, Schengen-land.
 

MikeMo

Ny medlem
Precis kommit hem från rundresa i Schweiz, visserligen inte flyg men fanns inte ens personal vid gränserna, inte som man såg i alla fall. Landet är nästan lika Corona-liberalt som Sverige. Visst, kanske alltid lite hårdare på flygplatser men jag skulle chansa med det jag sett nu. Och som sagt, Schengen-land.

Lugnar mig lite, är villig att gambla lite.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Bra påminnelse. Tack.
Missade nyligen att körkortet var utgånget. Lovade mig själv kolla pass å nationella ID, men glömde bort.

Nu fick jag en tankeställare :)
 
Toppen