Senaste nytt

Ombokning SAS pga inställt Air New Zealand flyg

MankanF

Medlem
Bakgrunden och fråga:

1. Biljett bokad AKL-HKG-ARN med Air New Zealand AKL-HKG och SAS HKG-ARN i Z klass
2. Biljetten bokad via resebyrå i Stockholm och utställd som 117 dokument
3. Air New Zealand ställer in AKL-HKG men erbjuder AKL-PVG samma tider.
4. Detta sker 10 dagar innan avresa från Stockholm och 20 dagar för hemresan.
5. SAS vägrar boka om till PVG-CPH-ARN då det bara finns C-klass men inte Z-klass
6. Jag hänvisar till Condition of Carriage och menar att Z-klass och C-klass är samma serviceklass.
"9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
9.2.1.1 carry you at the earliest opportunity or at a later date that suits you on another of our scheduled services on which space is available in a comparable service class without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket until our first flight on which space is available".
7. SAS meddelar att detta (Condition of carriage) bara gäller om jag bokat direkt av SAS inte via resebyrå. SAS svarar inte vilka dokument som gäller vid resebyråbokning.
8. Jag får boka av hela biljetten och boka ny till avsevärt högre kostnad.

Någon som har synpunkter på detta?

Resebyrån har fått dessa besked via SAS och SAS vägrade ombokning med hänsyn att det inte fanns Z-klass vilket jag ställer mig frågande till.

Jag skulle be SAS visa var i deras Condition of Carriage det definieras skillnad för just detta i en direktkanal och en indirekt kanal. Vidare skulle jag fråga SAS om de hade kunna sälja denna direkt till dig eller inte via web eller telefon.

Tyvärr är ju detta lite av den stora nackdelen med att boka med en resebyrå, när dessa saker händer hamnar man i kläm och ingen vill ta ansvar.
Resebyrån borde ju helt klart lösa detta åt dig, du ska inte behöva boka av, att SAS inte rör en resebyråbokning är inte så konstigt i sig.

I detta fall är det väl dessutom Air New Zealand som cancellerat en flight och inte SAS så det borde vara dom som ska fixa detta och inte SAS, eller tänker jag fel?

I detta fall är det väl dessutom Air New Zealand som cancellerat en flight och inte SAS så det borde vara dom som ska fixa detta och inte SAS, eller tänker jag fel?
Eftersom resan inte är (var?) påbörjad så är det resebyrån som är enda motpart för TS.

Eftersom resan inte är (var?) påbörjad så är det resebyrån som är enda motpart för TS.
Ja det är jag med på, men resebyrån borde ju lösa detta med Air New Zealand och inte med SAS? Hur resebyråer löser dessa saker har jag ingen aning om men de borde ju inte gå på SAS i detta fall då Air New Zealand är de som ställt till det.

Ja det är jag med på, men resebyrån borde ju lösa detta med Air New Zealand och inte med SAS? Hur resebyråer löser dessa saker har jag ingen aning om men de borde ju inte gå på SAS i detta fall då Air New Zealand är de som ställt till det.
Det vet inte jag heller till 100%, men jag gissar att SAS blev involverade eftersom biljetten är utställd på 117-stock. Att Air New Zealand föreslagit AKL-PVG gjorde kanske även att de tyckte SAS borde gå med på att ändra sin del också.

Det vet inte jag heller till 100%, men jag gissar att SAS blev involverade eftersom biljetten är utställd på 117-stock. Att Air New Zealand föreslagit AKL-PVG gjorde kanske även att de tyckte SAS borde gå med på att ändra sin del också.
Ja, och det kan jag tycka att SAS borde gå med på, men det är ju något som resebyrån får lösa med Air New Zealand och SAS.

Toppen