Senaste nytt

Ombokad - flighterna hinns inte med

kakne

Medlem
Jag har en resa bokad inrikes Norge -> OSL -> ARN -> inrikes Sverige. Blivit ombokad en gång redan pga en inställd flight. Nu har den andra ombokningen kommit av samma anledning. SAS valt att boka en flight från ARN -> inrikes i Sverige som avgår 35 minuter INNAN flighten OSL -> ARN har lyft!

Tillbringade 40 minuter i väntan på chatten (trots att den skulle ta 13 minuter) för att endast få veta att chatten inte hanterar ombokningar. Det har varit bra om SAS informerat om det innan, men detta är ju SAS så.....

Kom till slut fram på telefonen och fick ett totalt ointresserat svar att den här typen av felaktiga bokningar är vanliga. Det blir fel eftersom en dator bokar om resan istället för en riktig person! Tror SAS att vi går på förklaringar som kanske fungerade på 70-talet?

Datorn bokar tydligen närmaste flight utan att ta hänsyn till efterföljande flighter. Mycket märkligt.

Svaret på frågan "Är detta vad man ska förvänta sig som kund hos SAS?" var svaret helt enkelt "Ja" utan någon mer kommentar.

Agenten (troligtvis anställd på Sykes) orkade inte ens leta rätt på en ny flight som skulle fungera för mig.

Har någon liknade erfarenheter? Att servicen inte är bättre än hos ett lågprisbolag tror jag att alla redan är medvetna om. Men att SAS har ett datasystem som inte lyckas göra korrekta ombokningar gjorde i alla fall mig förvånad!

Det är precis så det fungerar att man bara bokar om aktuell flight utan hänsyn till andra flighter i bokningen. Finns hundratals liknande historier här på forumet och inget unikt för sas.

Du får testa att ringa igen och hoppas du får en agent som är villig att göra ändringar i bokningen, det är sas skyldiga att göra i detta fall.

Det är precis så det fungerar att man bara bokar om aktuell flight utan hänsyn till andra flighter i bokningen. Finns hundratals liknande historier här på forumet och inget unikt för sas.

Du får testa att ringa igen och hoppas du får en agent som är villig att göra ändringar i bokningen, det är sas skyldiga att göra i detta fall.

Mycket märkligt. SAS väljer alltså att både ta kostnaden för att ha personal som måste göra ombokningarna manuellt samt kostnaden för en extremt dålig kundupplevelse, trots att de redan har funktionaliteten att boka korrekta sekvenser i sitt vanliga bokningssystem!

Det skulle vara intressant att höra SAS resonemang i den fråga. Om detta är generellt för flygbranschen kommer de ha svårt att överleva inte bara pandemier utan också den pågående digitaliseringen.

Mycket märkligt. SAS väljer alltså att både ta kostnaden för att ha personal som måste göra ombokningarna manuellt samt kostnaden för en extremt dålig kundupplevelse, trots att de redan har funktionaliteten att boka korrekta sekvenser i sitt vanliga bokningssystem!

Det skulle vara intressant att höra SAS resonemang i den fråga. Om detta är generellt för flygbranschen kommer de ha svårt att överleva inte bara pandemier utan också den pågående digitaliseringen.
Vänd på det, i många fall så fixar automatiskt ombokning att ändra till något som funkar och ingen behöver göra något. I vissa fall, som för dig, blir det fel och då får man hantera det manuellt.
Om allt detta skulle göras manuellt skulle det bli ännu dyrare.

Nu under Corona så blir det självklart mycket mer fel då det är betydligt färre flighter tillgängliga.

Nu är det inte SAS som utvecklar bokningssystem en, och det är säkert därför som väldigt många bolag har exakt samma "problem" när automationen bokar om resor som innehåller flera segment. Majoriteten av resorna är dock 1-2 segment och där är risken för dessa problem lägre.

Du behöver inte gilla hur det fungerar och kan tycka det är dåligt. Men ingen idé att bli mer irriterad än nödvändigt. Ring imorgon igen och förklara problemet så kommer de säkert kunna boka om dig. Första agenten du pratade med verkar ha haft lite otur när man tänkte och det råkar man ju ut för lite då och då.

Jag verkar ställa lite högre krav på de tjänster jag betalar för än du. Som tur är finns det andra sätt att transportera sig på än via SAS. Har de personal som inte förstår vem som betalar deras lön så har inte jag något problem med att de troligen kommer att bli arbetslösa snart.

Jag verkar ställa lite högre krav på de tjänster jag betalar för än du. Som tur är finns det andra sätt att transportera sig på än via SAS. Har de personal som inte förstår vem som betalar deras lön så har inte jag något problem med att de troligen kommer att bli arbetslösa snart.
Du gör helt rätt i att rösta med fötterna om du inte är nöjd och kan boka med andra. Vi tycker nog alla att detta är dåligt och att det borde skötas bättre. Men jag sätter det på shit happens kontot och ringer ett samtal så fixas det. Du verkar dock haft otur med den du pratade med som inte bokade om. För min del har detta scenariot inträffat på typ 1% av mina bokningar, inget jag lägger större vikt vid utan väljer att fokusera på annat.

Önskvärt vore ju automatisk ombokning, när det blir fel som i ditt fall så får det hanteras manuellt (det är detta som inte fungerar nu). Finns dock andra funktioner som jag anser viktigare att fixa, som att kunna boka open jaw, tex ARN-BRU och sen tillbaks BRU-CPH. En sådan bokning går inte göra idag på sas hemsida.

Om det "finns hundratals liknande historier här på forumet" och vi antar att endast ett mycket litet fåtal (en av 1000?) av alla som blir ombokade faktiskt skriver på det här forumet, så borde det vara ett sexsiffrigt antal kunder som råkat ut för samma problem som jag. Kunder som måste ringa SAS för att få hjälp. Jag är fortfarande mycket förvånad över att man inte implementerar samma funktionalitet vid ombokningar som man har vid vanliga bokningar! Det borde inte vara ett stor problem när man redan har samma lösning implementerar i andra flöden.

I vilket fall kom idag ännu en ombokning och nu verkar SAS ha fått till det rätt. Jag vet inte om rättningen skett automatiskt eller om någon rättat bokningen manuellt. Något svar på de frågor jag sände till SAS har jag i alla fall inte fått. Det kanske är lika bra? Varje gång jag talar med någon från SAS så blir jag än mer besviken och bedrövad.

Jämför med tex personalen hos Nordic Choice. De är lösningsfokuserade, glada och verkar genuint engagerade. Efter en kontakt med dem brukar jag vara på bättre humör än innan, trots att jag bara kontaktar dem vi ev problem. SAS personal däremot upplever jag som håglösa, ointresserade och rädda att de ska göra något fel. Skillnaden i kultur mellan företagen är milsvid. Fascinerande.

Om det "finns hundratals liknande historier här på forumet" och vi antar att endast ett mycket litet fåtal (en av 1000?) av alla som blir ombokade faktiskt skriver på det här forumet, så borde det vara ett sexsiffrigt antal kunder som råkat ut för samma problem som jag.
Nu vet jag inte hur du räknar. Men sas har väl omkring 26M resenärer under ett år om jag kommer ihåg rätt. Att då omkring 1% skulle råka ut för detta scenario låter jag vara osagt, låter snarare som något du hittar på.
Att detta inträffar är inget ovanligt i sig, men om jag ska gissa har 95% av alla resenärer max 2 flighter i sin bokning på en utresa/hemresa. I ditt fall är det 3 flighter och det är då det börjar bli "knepigt" med att få till alla connections med automatik (även om vi alla nog tycker det borde vara enkelt).

Som du själv säger så verkar sas ha fixat till detta själva utan din inblkandnimg. Jag tolkar det som att automat ombokningen blev fel, manuell handpåläggning krävdes, och efter det funkar din itinerary.
Vi kan alla tycka att det borde bli rätt direkt, vilket onekligen inte är fallet. Kan man inte stå ut med att detta scenario kan inträffa bör man boka med andra bolag som är bättre, vilket du säger är möjligt. Mitt förslag är därför att du inte bokar mer med sas då denna situation kan uppstå framöver igen. Boka istället med det andra bolaget som sköter detta bättre.

Toppen