Senaste nytt

Nytt flygbolag: RIA Riyadh International Airlines

Tomas E

Medlem
Det verkar ju smått bisarrt att öppna en andra statligt ägd flag carrier om "problemet" är att Riyadh har förbindelser till för få städer? Att dela upp ett ökat antal flygplan på två bolag bör ju inte ge ett så stort nätverk som möjligt. Saudia är baserat i Jeddah, men tittar man på Flightconnections så ser deras ruttnätverk från Jeddah och Riyadh ungefär lika stora ut.

En tidigare artikel ger mer ledtrådar gällande de två bolagen och flygexpansion:

"The new carrier will reportedly focus on tourists and business travelers, while current national airline Saudia would shift to religious tourism.
...
One of the notable goals of Vision 2030 is to attract 100 million yearly tourists by 2030, six times the number that visited in 2019. This includes 30 million religious tourists each year... The country introduced tourist visas in September 2019 as it aims to establish itself as a leading global tourism destination. With an emphasis on luxury tourism..."

Utmärkande för Saudia är ju att de är torrlagda och medlemmar i SkyTeam. Man kan ju undra om samma ska gälla även RIA? Ser inga ledtrådar i artiklarna. Men ska RIA ta upp kampen med Emirates, Qatar och Etihad om storleken på nätverket borde de så småningom dyka upp även på de största nordiska flygplatserna. Så alla IOGT-NTO:are, ett torrlagt flygbolag med interkontinental inriktning kanske snart kommer till en flygplats i närheten av dig! ;)
 
  • Gilla
Reactions: hco

Homer

Medlem
Det verkar ju smått bisarrt att öppna en andra statligt ägd flag carrier om "problemet" är att Riyadh har förbindelser till för få städer? Att dela upp ett ökat antal flygplan på två bolag bör ju inte ge ett så stort nätverk som möjligt. Saudia är baserat i Jeddah, men tittar man på Flightconnections så ser deras ruttnätverk från Jeddah och Riyadh ungefär lika stora ut.

En tidigare artikel ger mer ledtrådar gällande de två bolagen och flygexpansion:

"The new carrier will reportedly focus on tourists and business travelers, while current national airline Saudia would shift to religious tourism.
...
One of the notable goals of Vision 2030 is to attract 100 million yearly tourists by 2030, six times the number that visited in 2019. This includes 30 million religious tourists each year... The country introduced tourist visas in September 2019 as it aims to establish itself as a leading global tourism destination. With an emphasis on luxury tourism..."

Utmärkande för Saudia är ju att de är torrlagda och medlemmar i SkyTeam. Man kan ju undra om samma ska gälla även RIA? Ser inga ledtrådar i artiklarna. Men ska RIA ta upp kampen med Emirates, Qatar och Etihad om storleken på nätverket borde de så småningom dyka upp även på de största nordiska flygplatserna. Så alla IOGT-NTO:are, ett torrlagt flygbolag med interkontinental inriktning kanske snart kommer till en flygplats i närheten av dig! ;)

Tre bolag?!

The new, third national airline will complement and have its own unique place alongside the established flag carrier SAUDIA, and Riyadh International Airlines.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Flyer722

Medlem
Det verkar ju smått bisarrt att öppna en andra statligt ägd flag carrier om "problemet" är att Riyadh har förbindelser till för få städer? Att dela upp ett ökat antal flygplan på två bolag bör ju inte ge ett så stort nätverk som möjligt. Saudia är baserat i Jeddah, men tittar man på Flightconnections så ser deras ruttnätverk från Jeddah och Riyadh ungefär lika stora ut.

En tidigare artikel ger mer ledtrådar gällande de två bolagen och flygexpansion:

"The new carrier will reportedly focus on tourists and business travelers, while current national airline Saudia would shift to religious tourism.
...
One of the notable goals of Vision 2030 is to attract 100 million yearly tourists by 2030, six times the number that visited in 2019. This includes 30 million religious tourists each year... The country introduced tourist visas in September 2019 as it aims to establish itself as a leading global tourism destination. With an emphasis on luxury tourism..."

Utmärkande för Saudia är ju att de är torrlagda och medlemmar i SkyTeam. Man kan ju undra om samma ska gälla även RIA? Ser inga ledtrådar i artiklarna. Men ska RIA ta upp kampen med Emirates, Qatar och Etihad om storleken på nätverket borde de så småningom dyka upp även på de största nordiska flygplatserna. Så alla IOGT-NTO:are, ett torrlagt flygbolag med interkontinental inriktning kanske snart kommer till en flygplats i närheten av dig! ;)
Tror namnet SAUDIA väcker en del varningsklockor hos många, därav bättre med ett nytt bolag och nytt namn. Sedan vill staten nog ha kvar SAUDIA som deras största flag carrier med alkoförbud som används mest av deras egna befolkning och sedan transit av RIA?
 

Tomas E

Medlem
Tre bolag?!

The new, third national airline will complement and have its own unique place alongside the established flag carrier SAUDIA, and Riyadh International Airlines.
Mycket corporate BS i den artikeln. o_O Så ett tredje statligt flygbolag till skrytprojektet/nyanlagda staden Neom i nordvästra Saudiarabien, vid Röda havet? Om syftet med Neom Airlines är att dra besökare till Neom lär storleken på det bolaget bli betydligt mindre än ett bolag som ska bedriva interkontinental trafik med byten på deras hubb, och bedriva global logistik.
"The current plan is for NEOM Airlines to begin operations at the end of Q4 2024 or early 2025."
Med tre flag carriers räcker bolagen för att gå med i alla tre globala allianser. Å andra sidan är det väl inte så troligt att vi får se ett saudiarabiskt bolag i samma allians som Qatar. Då skulle det nog ligga närmare till hands att samarbeta med El Al. :cool:
 
  • Gilla
Reactions: hco

Flyer722

Medlem
Med tre flag carriers räcker bolagen för att gå med i alla tre globala allianser. Å andra sidan är det väl inte så troligt att vi får se ett saudiarabiskt bolag i samma allians som Qatar. Då skulle det nog ligga närmare till hands att samarbeta med El Al. :cool:
Qatar och Saudi har helt OK relationer just nu, betydligt bättre relationer än Saudi/Qatar och Israel.
 
Toppen