Det verkar ju smått bisarrt att öppna en andra statligt ägd flag carrier om "problemet" är att Riyadh har förbindelser till för få städer? Att dela upp ett ökat antal flygplan på två bolag bör ju inte ge ett så stort nätverk som möjligt. Saudia är baserat i Jeddah, men tittar man på Flightconnections så ser deras ruttnätverk från Jeddah och Riyadh ungefär lika stora ut.
En tidigare artikel ger mer ledtrådar gällande de två bolagen och flygexpansion:
"The new carrier will reportedly focus on tourists and business travelers, while current national airline Saudia would shift to religious tourism.
...
One of the notable goals of Vision 2030 is to attract 100 million yearly tourists by 2030, six times the number that visited in 2019. This includes 30 million religious tourists each year... The country introduced tourist visas in September 2019 as it aims to establish itself as a leading global tourism destination. With an emphasis on luxury tourism..."
simpleflying.com
Utmärkande för Saudia är ju att de är torrlagda och medlemmar i SkyTeam. Man kan ju undra om samma ska gälla även RIA? Ser inga ledtrådar i artiklarna. Men ska RIA ta upp kampen med Emirates, Qatar och Etihad om storleken på nätverket borde de så småningom dyka upp även på de största nordiska flygplatserna. Så alla IOGT-NTO:are, ett torrlagt flygbolag med interkontinental inriktning kanske snart kommer till en flygplats i närheten av dig!