Senaste nytt

Nybörjare som vill lära sig

Hej,

Jag ska tillsammans med frugan åka på en försenad bröllopsresa till Australien och skulle lära mig att göra en reserapport här men är urusel på det . Jag tänkte be flyg gudarna (ni) om hjälp . Vad ska en bra rapportering innehålla ? Vill ni ha bakgrundsinformation om varje flygplan man åker på (mitt största nöje jag har inför varje flygning jag gör) eller är det på maten man äter ? Hotellen man bor på utflykter man gör ? Hit me

Tack på förhand ✈️
Daniel aka en skiftarbetare historia

Hej,

Jag ska tillsammans med frugan åka på en försenad bröllopsresa till Australien och skulle lära mig att göra en reserapport här men är urusel på det . Jag tänkte be flyg gudarna (ni) om hjälp . Vad ska en bra rapportering innehålla ? Vill ni ha bakgrundsinformation om varje flygplan man åker på (mitt största nöje jag har inför varje flygning jag gör) eller är det på maten man äter ? Hotellen man bor på utflykter man gör ? Hit me

Tack på förhand ✈️
Daniel aka en skiftarbetare historia
Mitt största tips är att skriva om det du själv tycker är intressant. Då brukar också rapporterna bli bäst!

Skriv som om du skulle skriva om resan till en vän. Vi är alla vänner av resande här inne och därmed också intresserade av din reserapport. Har under årtiondet här läst allehanda rapporter och funnit något intressant och givande i alla (nästan... vissa som varit karatefulla redan innan de anlänt Arlanda har kanske inte varit så... innehållsrika). Skrev själv min första reserapport i höstas och var lite nervös, men insåg att även om många varit på resmålen innan, så öppnar en reserapport alltid upp för nya och eventuellt för stunden aktuella nyheter både på resmålet självt samt i hur man tar sig dit. Jag ska till Australien för första gången i November och ser väldigt mycket fram emot dina tips och tricks!

Glöm dock inte frugan i allt ståhej och låt henne äta sin flygplansmat medan den fortfarande är varm även om den inte skulle vara perfekt fotograferad än... :)

Mitt största tips är att skriva om det du själv tycker är intressant. Då brukar också rapporterna bli bäst!
Håller helt med om detta. Vi har alla våra preferenser och vinklar på saker och ting. Det är det som gör det intressant i min optik. Trots att det skrivits otaliga rapporter om resor med SAS till exempelvis London och new york (för att nämna två random högtraffikerade resmål), så är det alltid trevligt med nya inspel. Keep it simple, kasta dig ut i det och sätt igång :)

Skriv om det du vill förmedla. Reserapport är oerhört uppskattade, och alla har sin egen prägel.

Om du brinner för flygplan, berätta något om det för varje flight du gör.
Berätta om bokningen, hur du tänkt resan, varför ni valt boenden, utflykter och allt annat du känner dig bekväm att dela med dig av. Hittar ni något guldkorn på resan, dela gärna med er av det, kan vara restaurang, utflykt, butik eller en bra taxi chaufför...

Finns inga ramar för hur en reserapport ska vara, finns inga rätt och fel, kör på det format du tycker passar.

Håller med föregående talare, det som är intressant är din/er känsla och upplevelse, varvat med lite bilder och anekdoter, sen kommer förmodligen ett antal nyfikna frågor dyka upp i svaren under.

Don't overthink it, kör på bara! Det är som sagt mycket uppskattat med reserapporter, oavsett resmål, längd, omfattning och tycke.

Toppen