Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

fcx

Medlem
Då var det min tur att begå premiär idag, och måste säga att wow-känslan uteblev.

Jag hade läst att fast track var dold, men den var klart mer dold än jag trodde. Övriga resenärer hade dock lättare att hitta, för det var kö ända bak till spärrarna vid ingången!

Tog 10 minuter att köa fram till själva kontrollen. Så segt brukar det aldrig gå i fast track. Kan bero på att endast en av fyra linor var öppna.

Skyltningen om hur man går genom kontrollen är väldigt bristfällig. Man hade ju kunnat tänkt att om man ändå ska låta passagerarna stå i kö så kan de ju använda den tiden för att förbereda sig, men så tänker tydligen inte Swedavia. Om man inte lyfter blicken och verkligen ser sig omkring har man ingen chans att se att det är nya regler som gäller, och får istället ett bryskt uppvaknande när man väl kommer fram.

Apropå brysk, ja. Man har behållit samma "kåranda" som i gamla säkerhetskontrollerna. Alla som någon gång besökt disco/nattklubb utanför någon av storstäderna vet vad jag menar. Undantaget är dock den trevliga herren som brukade bemanna ingången till fast track T5D, han var idag befordrad till ingången vid nya fast track.

Åter till ämnet, en av nyheterna är att telefonen ska ligga i väskan eller i jackfickan, och inte löst på brickan. Dvs precis tvärt emot vad man intensivt lärt passagerarna senaste halvåret. De passagerare som inte hängt med på detta lappkast har bara sig själva att skylla, och bör således få bryskt besked om det.

Själva processen vid brickorna funkade rätt bra. Sex platser för passagerare att fylla sina brickor, och personalen försöker se till att alla platserna är besatta. Dock verkar det vara för få brickor i omlopp. Den som står sist får vänta länge eftersom de som står före kommer att ta brickor före. Brickorna i sig rymmer en fullstor kabinväska utan problem, men inget mer. De som reser med kabinväska behöver således två brickor, alla andra behöver bara en.

Brickuppsamlingen vid slutet av bandet verkade inte fungera, så det stod en ur personalen och petade till brickorna för att få dem att cirkulera. Om det var ett tillfälligt fel eller ett permanent feltänk vet jag inte.

Efter kontrollen går man genom en provisorisk gång och kommer ut fem meter från där man kom ut i gamla kontrollen i T5F.

För att summera, den hårda produkten är bättre än väntat och behöver bara lite finputs. Swedavia har mycket att göra med den mjuka produkten.
 

mischadee

Medlem
Åter till ämnet, en av nyheterna är att telefonen ska ligga i väskan eller i jackfickan, och inte löst på brickan. Dvs precis tvärt emot vad man intensivt lärt passagerarna senaste halvåret. De passagerare som inte hängt med på detta lappkast har bara sig själva att skylla, och bör således få bryskt besked om det.
Är det alltså förbjudet att lägga sin telefon direkt i brickan? Det är en försämring mot tidigare i sådana fall då jag mestadels har telefonen i mina byxfickor och brukar slänga upp den på brickan separat. Nu måste jag alltså lägga in telefonen i en väska och ta ut den sedan igen? Kanske ett i-landsproblem men ändock en liten försämring i sådana fall.
 

fred80

Medlem
Fungerade mycket bra med FastTrack nu i lunchtid när jag gick igenom för första gången. Men håller med om att skylningen och infon dålig på hur det nya flödet fungerar, filmen på skärmen i tacket är inte helt lätt att förstå tror jag om man inte är resvan.

Åkte på extra kontroll så jag fick testa att kliva upp i helkroppskaningenn, tog mindre än 30 sekunder så var det klart.

Så jag tycker det här är ett riktigt lyft för Arlanda som flygplats.
 

PopLars

Medlem
Är det alltså förbjudet att lägga sin telefon direkt i brickan? Det är en försämring mot tidigare i sådana fall då jag mestadels har telefonen i mina byxfickor och brukar slänga upp den på brickan separat. Nu måste jag alltså lägga in telefonen i en väska och ta ut den sedan igen? Kanske ett i-landsproblem men ändock en liten försämring i sådana fall.
Varit igenom tre gånger sista veckan och haft telefon och klocka löst liggande i lådan utan problem eller tillsägelse
 
FastTrack är alltså en helt egen ingång längst ner, precis höger om den gamla kontrollen. Man ser den inte om man kommer från incheckningen och inte vet att man ska ta ett steg till förbi den vanliga...
Det här var något nytt! Måste ha öppnats nu precis i dagarna. Hur många meter från grindarna till den nya, vanliga kontrollen?
 
Toppen