Senaste nytt

Nya regler vid skada på hyrbil inrikes

Mikael S

Medlem
Ser ut att bli nya regler när man hyr bil inrikes framöver.

"Nu kan du slippa betala för den kvaddade hyrbilen – givet att du kan bevisa att du varit försiktig. Då ska istället uthyraren stå för kostnaderna.


Tidigare har den som hyrt bilen alltid fått stått för kostnaderna, även om man varit aktsam och inte orsakat skadorna själv.

Men Konsumentombudsmannen (KO) tog branschorganisationen Biluthyrarna Sverige, som samlar cirka 90 procent av uthyrningsföretagen, till Patent- och marknadsdomstolen eftersom man tyckt att olycksvillkoren varit orimliga och till stor nackdel för konsumenterna.

Domstolen anser att det är oskäligt att den som hyrt en bil ska ansvara för skador även när personen varit aktsam. Den uthyrare som bryter mot bestämmelserna kan få böta en miljon kronor.

– Men det är först om konsumenten kan bevisa att den inte har varit oaktsam som han eller hon går skadefri. Det är fortfarande ganska strängt ansvar som ligger på konsumenten, säger Pär Magnusson, processråd för KO.

Anders Trollsås, vd för Biluthyrarna Sverige, ställer sig undrande till att KO valt att driva saken.


– Den lösning vi hade var vedertagen och accepterad av kunderna, och fungerade väldigt väl i samspel med försäkringsmöjligheter. Men tydligen tyckte inte KO det, utan bestämde sig för att söka vägledning hos domstol.

Han påpekar att det gamla regelverket fortfarande gäller i många andra länder.

– Vårt Europeiska moderförbund, Leaseeurope, har nyligen i diskussioner med EU-kommissionen kommit fram till att det här var en ordning man kunde leva med. Men här i Sverige vill man inte ha det så, säger han.

Enligt Anders Trollsås kan ändringen medföra ansträngda relationer mellan uthyrare och kund.


– Bevisfrågan kan bli knepig. Ytterligare en svårighet är att det bara gäller gentemot konsument och inte mot företag. Ibland kan bilen vara hyrd i tjänsten, men du kan ha använt den privat. Hur blir det då?

TT: Finns det inte risk uthyrningsfirman kompenserar denna kostnadsförflyttning genom att höja uthyrningspriset?

– Det är inte ett omöjligt scenario, säger Pär Magnusson vid KO.

– Ja verkligen. Det är precis så vi brukar lösa det, säger Anders Trollsås."
Dagens industri
 

malmokalle

Medlem
Men notera att det gäller endast bilar som hyrs av konsumenter och ej företagshyrda bilar. Elegant svar av Anders Trollås, VD Biluthyrarna i Sverige, eller försöker han vara ironisk?

TT: Finns det inte risk uthyrningsfirman kompenserar denna kostnadsförflyttning genom att höja uthyrningspriset?

– Ja verkligen. Det är precis så vi brukar lösa det, säger Anders Trollsås."
 

apknug

Medlem
Men notera att det gäller endast bilar som hyrs av konsumenter och ej företagshyrda bilar. Elegant svar av Anders Trollås, VD Biluthyrarna i Sverige, eller försöker han vara ironisk?
Ser ut att bli nya regler när man hyr bil inrikes framöver.

"Nu kan du slippa betala för den kvaddade hyrbilen – givet att du kan bevisa att du varit försiktig. Då ska istället uthyraren stå för kostnaderna.


Tidigare har den som hyrt bilen alltid fått stått för kostnaderna, även om man varit aktsam och inte orsakat skadorna själv.

Men Konsumentombudsmannen (KO) tog branschorganisationen Biluthyrarna Sverige, som samlar cirka 90 procent av uthyrningsföretagen, till Patent- och marknadsdomstolen eftersom man tyckt att olycksvillkoren varit orimliga och till stor nackdel för konsumenterna.

Domstolen anser att det är oskäligt att den som hyrt en bil ska ansvara för skador även när personen varit aktsam. Den uthyrare som bryter mot bestämmelserna kan få böta en miljon kronor.

– Men det är först om konsumenten kan bevisa att den inte har varit oaktsam som han eller hon går skadefri. Det är fortfarande ganska strängt ansvar som ligger på konsumenten, säger Pär Magnusson, processråd för KO.

Anders Trollsås, vd för Biluthyrarna Sverige, ställer sig undrande till att KO valt att driva saken.


– Den lösning vi hade var vedertagen och accepterad av kunderna, och fungerade väldigt väl i samspel med försäkringsmöjligheter. Men tydligen tyckte inte KO det, utan bestämde sig för att söka vägledning hos domstol.

Han påpekar att det gamla regelverket fortfarande gäller i många andra länder.

– Vårt Europeiska moderförbund, Leaseeurope, har nyligen i diskussioner med EU-kommissionen kommit fram till att det här var en ordning man kunde leva med. Men här i Sverige vill man inte ha det så, säger han.

Enligt Anders Trollsås kan ändringen medföra ansträngda relationer mellan uthyrare och kund.


– Bevisfrågan kan bli knepig. Ytterligare en svårighet är att det bara gäller gentemot konsument och inte mot företag. Ibland kan bilen vara hyrd i tjänsten, men du kan ha använt den privat. Hur blir det då?

TT: Finns det inte risk uthyrningsfirman kompenserar denna kostnadsförflyttning genom att höja uthyrningspriset?

– Det är inte ett omöjligt scenario, säger Pär Magnusson vid KO.

– Ja verkligen. Det är precis så vi brukar lösa det, säger Anders Trollsås."
Dagens industri
Han Trollås verkar vara exakt den kille man vill skall leda ens branschförbund! Heja!

Man kan fan bli kummunist för mindre.
 

Jönsson

Medlem
Skyldig tills motsatsen bevisats? Vore det inte mer rimligt att uthyraren ska bevisa att kunden varit oaktsam än det motsatta?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Modesto

Ny medlem
Hur fungerar detta resonemang med stenskott? Ett stenskott beror sällan (aldrig?) på oaktsamhet, utan ren otur. Ska uthyraren således alltid stå för reparationer av stenskott? Att bevisa att man dragit på mig ett stenskott av oaktsamhet känns långsökt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen