Senaste nytt

Ny (?) möjlighet att boka apollo på sas.se

Funcadelic

Medlem
Jag såg att det finns en ny flik högst upp ”Flyg+Hotell”, som leder till en sida för samarbete med Apollo. Tydligare fokus på leisuresegmentet från SAS?

upload_2017-6-15_16-9-29.png

upload_2017-6-15_16-9-56.png

Kan du utveckla begreppet vänligen? Jag förstår inte :(
För att få sälja paketresor (alltså resor med flera komponenter, t ex flyg och hotell, flyg och transfer, hotell och hyrbil etc) i Sverige krävs det att man har ställt en resegaranti som fastställs av Resegarantinämnden hos Kammarkollegiet. En sådan garanti ska kunna användas för att flyga hem resenärer om ett företag går i konkurs. Garantins storlek kan vara från 50000kr upp till flera miljarder.

SAS har ingen resegaranti, och säljer inte heller paketresor själva, utan enbart flyg. För att kunna sälja paket med flyg och hotell måste SAS därför samarbeta med en researrangör som har resegaranti, och som är stor nog för att vara pålitlig och ha tillräckligt stor garanti. Apollos resegaranti är i storleksordningen 7-800MSEK. Hotels.com har inte heller någon svensk resegaranti, men jag antar att det är mer förmånligt för SAS att man bokar hotell den vägen än genom Apollo.

Jag tycker det är bra att SAS har sådana samarbeten och försöker tjäna pengar på kringtjänster. Ingen här skulle någonsin boka ett paket med flyg och hotell genom Apollo eftersom man säkert inte får poäng och förmåner på hotellen då. Men gemene man ser det nog som en enkel och pålitlig lösning.

Toppen