– Tanken är att den nya linjen ska starta inom kort. Flygbolaget som ska sköta trafiken har krävt en förlustgaranti på 15 miljoner kronor. Det var därför det var så bråttom med att bilda det nya bolaget.
NWT:s källa bekräftar att syftet med näringslivsbolaget är att få fram ekonomiska garantier för den nya flyglinjen. En linje som ska tillgodose det värmländska näringslivets krav på och behov av en snabb och direkt flygförbindelse med övriga Europa.
Fyra dubbelturer
Något spikat datum för när flyglinjen startar finns ännu inte. Bolaget, sannolikt med säte i Tyskland, planerar för fyra dubbelturer på vardagar mellan Karlstad och Frankfurt. Någon av turerna kan komma att gå till Bryssel.
Frankfurt är säte för en av de största europeiska flygplatserna. Den trafikeras av alla stora flygbolag och har därmed destinationer till i stort sett alla europeiska storstäder och till samtliga större internationella flygplatser.
Näringslivets krav på snabba förbindelser ut i Europa direkt från Karlstad blev än mer akut när Köpenhamnsflyget drogs in.
Oenigt kommunfullmäktige
Och precis som den kommunalt ägda flygplatsen betalade lågprisbolaget Ryanair för att de skulle flyga på Karlstad, tänker man nu betala för flyglinjen till Frankfurt.
Den 20 mars tog ett oenigt kommunfullmäktige beslut om att bilda det nya bolaget.
Fler detaljer än att bolaget ska arbeta för att utveckla näringsliv, infrastruktur och kommunikationer till och från Karlstad har inte avslöjats.
Bolaget ska ägas till 49 procent av kommunen och 51 procent av näringslivet. Så här långt har kommunen stått för varje satsad krona.