Senaste nytt

Norwegian debiterar kort utan tillåtelse

Firetee

Medlem
Hej,

Tänkte höra om ni råkat ut för något liknande:

Plötsligt märker jag att Norwegian debiterat 300 kr på mitt kort när jag inte använt det. Tänkte att det blivit skimmat men när jag ringde kortsupporten avrådde de mig från att blockera kortet (bara det i sig känns lite konstigt för de kan tydligen inte låsa upp kortet igen). Loggar in på min norwegian-app (jo ibland råkar det bli norsken) och noterar att vi har platserna rad 1 på en resa vi bokat för 1 månad sen, vilket jag inte tror vi valt. Börjar ana ugglor i mossen.

På måndagen fick jag ringt till Norwegian som bekräftar att deras system själv ändrat och debitera oss. Naturligtvis ska vi bli återbetalade men det känns ändå märkligt, dels att de tydligen lagrar kortuppgifterna (tror inte jag valt det aktivt men kan ha glömt) men även att systemet kan göra såhär, stor risk att man missar ju. Att sitta på rad 1 är ju inte värt några större summor direkt för oss heller....

Någon som råkat ut för samma?

• Gilla
Reactions: Gus
Även andra bolag gör liknande saker. Har t.ex. varit med om att Finnair debiterat avgifter som inte fanns med i bokningsspecifikationen, dvs helt utan att jag bekräftat och godkänt debiteringen. Samma ursäkt, "Det har blivit fel, vi återbetalar" och så får man vänta några dagar på att få korrigeringen. Men det var inte att debitera i smyg som de tyckte var fel, utan bara att de hade tagit ut platsvals-avgifter av mig som statuskund (som ska få det gratis). Väldigt nonchalant att spara kreditkortsuppgifter och sedan debitera kortet utan att inhämta kundens medgivande.

Lösningen är att alltid använda virtuella kreditkort, dvs kort som kan makuleras efter att den första debiteringen gått igenom.

Last edited:
Toppen