Senaste nytt

Berglund

Medlem
Numera kan man ha sitt betal-/kreditkort med sig på alla möjliga vis, genom Apple Pay, Google Pay och så vidare. Det finns även aktörer såsom Curve, Revolut och andra där man kopplar sitt egentliga kort bakom ett annat.

I fredags (3 juli) skickade Bank Norwegian ut att de numera erbjuder ett mikrokort, i sig väldigt snarlikt ett vanligt simkort, som fungerar för kontaktlösa betalningar. Det medföljer ett litet blått silikonarmband så att man ska kunna ha det med sig utan att behöva ha någon annan device.

Den bakomliggande tekniken är att det egentligen blir ett nytt kortnummer, som i praktiken fungerar som ett extrakort till ditt vanliga huvudkort. Pinkoden blir också densamma för mikrokortet som den är för ens huvudkort. Hela paketet är dessutom gratis att beställa just nu för befintliga kortinnehavare!

Vill man läsa mer om Norwegian Banks mikrokort kan man göra det här:
https://www.banknorwegian.se/c/produkter/kreditkort/mikrokort/

Där finns också en länk till IT-företaget Evrys webbutik, i vilken man kan köpa andra typer av armband, nyckelringar och annat som också har plats för mikrokortet.
Evrys webbutik finns här:
tietoEVRY Wearables

- - -
Nu är ju detta något som man hade önskat sig att SEB Kort, som bland annat ger ut
SAS Eurobonus Mastercard,
Nordic Choice Mastercard,
Scandic Friends Mastercard,
SJ Prio Mastercard,
tog efter.

Jag förstår att om man redan har Apple Watch, Fitbit Pay, Garmin Pay och liknande kanske inte är lika intresserad men visst vore det smidigt med ett litet mikrokort, för dagar på stranden, på sjön när man håller på med båten och liknande. Ring gärna SEB Kort idag och efterlys det här med, eller skriv en rad nedanför, så gör vi ett gott försök att få även SEB Kort att ge ut mikrokort till de av oss som inte vill låsa oss till någon sorts enskild device såsom Apple Watch (även om jag förstår att det i sak kan vara smidigt).

SEB Kort kan nås på bland annat telefon 08-14 68 55.
 

Gus

Medlem
Läcker lösning! Dock använder jag bara mitt Norwegian-kort till hyrbil men det hade varit trevligt med en liknande funktion till Amex.
 
Kul, jag beställde det och ser framför mig att det lämpar sig för lite småinköp typ på stranden, vid poolen eller liknande (dvs sådant där man inte gråter för mycket över avsaknade poäng). Vill ju se att det slår, Amex m.fl. kommer inte vara så imponerade om det floppar...
 

intuition

Medlem
Håller med @Berglund om fördelen att inte behöva låsa sig till en viss mobil etc. Hade uppskattat mycket om SEB kort valt denna lösning. Ser gärna att det drivs på härifrån!
 

malmokalle

Medlem
Jag har en Galaxy Watch där jag lagt in bl.a. SAS Mastercard. Den stora fördelen jämfört med ett "chiparmband" är att man slår in PIN en gång när man tar på sig klockan. Köp kan sedan genomföras utan PIN. Finns möjligtvis en gräns, dock aldrig något jag har upplevt. Sen att man även kan svara/ringa med klockan är en bonus........
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Jag har en Galaxy Watch där jag lagt in bl.a. SAS Mastercard. Den stora fördelen jämfört med ett "chiparmband" är att man slår in PIN en gång när man tar på sig klockan. Köp kan sedan genomföras utan PIN. Finns möjligtvis en gräns, dock aldrig något jag har upplevt. Sen att man även kan svara/ringa med klockan är en bonus........

De flesta kort kräver ju inte PIN-kod vid "contactless" betalning, upp till ett visst belopp (typ 200 kr tror jag är vanligt), vilket för det mesta lär räcka för de typiska användningsområdena för detta minikort (stranden, vid träning, osv). En smart klocka som man kan använda för betalning har absolut sina fördelar, men den stora fördelen med "chiparmbandet" är att det är gratis (åtminstone i Norwegian-fallet, i övrigt lär eventuell kostnad vara låg) och att man inte behöver ladda det.
 

Berglund

Medlem
Idag kom Bank Norwegians Mikrokort:
upload_2020-7-16_14-40-27.jpeg


Det ser precis ut som ett SIM kort och det blåa silikonarmbandet är förvisso en smula plastigt men känns helt ok mot armen. Väldigt enkel lösning jämför mot klocka/armband och liknande som skall laddas och hållas efter. Med tanke på att Bank Norwegians kreditkort är helt gratis att ha, man får till och med 200 kr i Cash Points om man blir värvad, och Mikrokortet och armbandet är helt gratis de också, tycker jag ändå att det är acceptabelt. Det här blir bra på stranden i sommar eller för dagar när man är och roddar med småbåten i hamnen. Skönt att slippa tänka på någon värdefull klocka som ska laddas och vårdas. Det här behöver jag inte vara rädd om på samma sätt.

Varning bara för Bank Norwegians krediträntor! Se alltid till att betala av krediten i sin helhet - varje månad - för den effektiva räntan är 21,93% (nominell 19,99%) vilket snabbt blir en hel del pengar om man slarvar med krediten. Dessutom ger kortet väldigt låg bonus, 0,5% i Cash Points som bara kan användas för resor med Norwegian. Den bonusen är ju därför inget att direkt springa benen av sig efter. Men för småbelopp, som kaffe och glass i kiosken på stranden duger det här alldeles utmärkt!
 
Toppen