Senaste nytt

New Delhi på 7 timmar....

Voyageur

Medlem
Som rubriken antyder har jag en mellan landning i Delhi på drygt 7h tidig morgon till eftermiddag. Dör redan av trötthet och leda av att spendera 7h på flygplatsen. Hinner man något in till stan på denna tid? Antar att vi pratar max 2-3h effektiv tid i staden efter transporter.

Vad skulle man tänkas kunna välja att se under denna tid? Hur lättast ta sig från /till flygplatsen?

Har en internationell transfer, bagaget vidareskickat redan. Antar att jag får ansöka om visum i alla fall? Tack för alla tips!

Såg nu att det finns ett så kallat transit visa att ansöka för kortare besök.
Welcome to Embassy of India, Sweden & Latvia

Last edited:
I ärlighetens namn vet i tusan om det är värt det alls....
trafik är kaotiskt och opålitlig (säkerhetsmässigt och tidsmässigt), stor stad där det kan va svårt se vad man vill se på kort tid, transport mellan ställen ökar ju risken mycket (för fördröjningar).

Den enda anledningen att ens överväga in till stan (eller nåt annat utanför flygplatsen) skulle va om du inte har nån loungeaccess.

Efter några timmars fläng till/från och i stan skulle jag också vilja ha en dusch innan vidare flygning. I synnerhet om långflygning.

I ärlighetens namn vet i tusan om det är värt det alls....
trafik är kaotiskt och opålitlig (säkerhetsmässigt och tidsmässigt), stor stad där det kan va svårt se vad man vill se på kort tid, transport mellan ställen ökar ju risken mycket (för fördröjningar).

Den enda anledningen att ens överväga in till stan (eller nåt annat utanför flygplatsen) skulle va om du inte har nån loungeaccess.

Efter några timmars fläng till/från och i stan skulle jag också vilja ha en dusch innan vidare flygning. I synnerhet om långflygning.

Håller med om att trafiken säkert kan vara riktigt tuff. Men blev förvånad när jag läste att det finns en metro linje som går från flygplatsen till centrala delarna av staden på 20 minuter. I så fall skulle det vara helt ok. Dessutom har jag inga närliggande planer på att besöka indien än så det kunde vara kul att ta en snabbis in!
Lounge access har jag men förväntar mig nada från indiska lounger och 7h på dessa besparar jag mig helst :)

Hyr en privatchaufför över dan, kostar inte många kronor.

Besök lotus templet & shoppa loss lite vid Connaught place.
Åk sedan ner till New Delhi railway station kort bit därifrån och kolla in kaoset , vips så har dina timmar gått :)

Så länge du håller dig till airport express och metron så ska det nog gå bra att ta sig till city ett par timmar. Undvik taxi för trafiken kan vara brutal.

Trafikläget är ju det stora orosmomentet. Allt kan hänga på minuter om din bil-/taxiresa tar 45 minuter eller två timmar och 45 minuter. Delhi med omnejd är en stad med biltrafik 24/7 där det självklart minskar i antal mitt i natten fram till tidig morgon.

Du skriver att du anländer tidig morgon. Vad innebär det? Om det är t ex 5 på morgonen så kan du nog ta dig in till staden hyfsat smidigt, men det betyder att du troligtvis börjar återresan till flygplatsen vid 8-9 och då kan det ta tid.

Metron har jag inte testat. Jag har dock hört från kollegor att den ibland är så full att man får vänta ett antal avgångar innan man kan komma med. Men om detta har gällt till och från flygplatsen eller deras specifika "pendlingssträcka" vet jag inte.

Du får inte heller glömma bort kön inne på flygplatsen till security och immigration. Den kan vid vissa tidpunkter vara olidligt lång också. Dessutom är det säkerhetskontroll för att överhuvudtaget komma in på flygplatsen.

Jag hade inte chansat. Jag tycker inte heller att loungerna är helt dåliga. Det finns självklart många som är mycket bättre i världen, men också många som är sämre.

Om du har "rätt" Amex kort så har jag för mig att Amex har en lounge i Delhi. Jag har "fel" kort så jag har aldrig besökt denna, men den kanske håller bra klass. :)

En sak till, ofta ktävs det fysiskt boardingkort/printad bokning för att komma in. De vill verkligen stämpla något fysiskt.

Jag fick traska bort runt hörnet, till service desk, fick där betala lite rupies och printa och sedan köa igen för att komma in... suck

Om du väljer att ändå stanna på flygplatsen, så rekommenderar jag att hyra ett sånt där litet "sovrum" i den internationella terminalen. Fanns även ruskigt billig massage som var guld värd för att fördriva en timme. De två business class/priority card lounger vi besökte var inte mycket att hänga i julgranen...

Trafikläget är ju det stora orosmomentet. Allt kan hänga på minuter om din bil-/taxiresa tar 45 minuter eller två timmar och 45 minuter. Delhi med omnejd är en stad med biltrafik 24/7 där det självklart minskar i antal mitt i natten fram till tidig morgon.

Du skriver att du anländer tidig morgon. Vad innebär det? Om det är t ex 5 på morgonen så kan du nog ta dig in till staden hyfsat smidigt, men det betyder att du troligtvis börjar återresan till flygplatsen vid 8-9 och då kan det ta tid.

Metron har jag inte testat. Jag har dock hört från kollegor att den ibland är så full att man får vänta ett antal avgångar innan man kan komma med. Men om detta har gällt till och från flygplatsen eller deras specifika "pendlingssträcka" vet jag inte.

Du får inte heller glömma bort kön inne på flygplatsen till security och immigration. Den kan vid vissa tidpunkter vara olidligt lång också. Dessutom är det säkerhetskontroll för att överhuvudtaget komma in på flygplatsen.

Jag hade inte chansat. Jag tycker inte heller att loungerna är helt dåliga. Det finns självklart många som är mycket bättre i världen, men också många som är sämre.

Om du har "rätt" Amex kort så har jag för mig att Amex har en lounge i Delhi. Jag har "fel" kort så jag har aldrig besökt denna, men den kanske håller bra klass. :)

Just pga trafikläget känns metron som ett intressant alternativ! I bästa fall är restiden 20 min enligt hemsidan, men vi säger 45 min. Då är det ändå rätt bra för att komma in och ut. Taci vågar jag inte chansa på. Anländer från ARN kl 07.00 så morgonrusningen är väl i bästa gång. Returen går ca 14 från terminal 3. Då borde trafiken vara "relativt lugn".

En sak till, ofta ktävs det fysiskt boardingkort/printad bokning för att komma in. De vill verkligen stämpla något fysiskt.

Jag fick traska bort runt hörnet, till service desk, fick där betala lite rupies och printa och sedan köa igen för att komma in... suck

Tack för infon! Det har jag lyckligtvis koll på och printar ut innan resan.

Om du väljer att ändå stanna på flygplatsen, så rekommenderar jag att hyra ett sånt där litet "sovrum" i den internationella terminalen. Fanns även ruskigt billig massage som var guld värd för att fördriva en timme. De två business class/priority card lounger vi besökte var inte mycket att hänga i julgranen...

Skulle du kunna få fram namnet på "sovrums" delen du syftar på? Kunde vara aktuellt i annat fall. Finns det något transit hotell inne i terminalen mån tro, typ som på Doha flygplats? Reser tyvärr statuslös denna gång, men dock med priority pass. Inget amex kort med lounge tillgång.

Dock kunde det vara värt att betala en slant för att komma in i någon business class lounge om det finns vilorum?

Toppen