Senaste nytt

Nedgradering från first till business - ett fall i tysk domstol

jumbooze

Medlem
Nedgradering från första klass - Ett fall i tysk domstol.
”Jumbooze vs. Asiana”

Detta fall har jag skrivit i flera trådar men summerar detta i en ny tråd då det nu är helt avklarat.
http://www.businessclass.se/forum/t...agerares-rättigheter.6200/page-13#post-165852

Lite bakgrund:
I juli 2013 så skulle jag flyga med Asiana mellan Frankfurt och Incheon.

Jag hade bokat en US Airways Dividend (USDM) miles resa till Hong Kong.

Vid incheckningen så ställde man inte fram någon första klass skylt vid incheckningen.

När jag skulle checka in så blev det febril aktivitet när jag frågade efter första klass och fick veta att det ej fanns första klass på planet man hade bytt typ utan att meddela mig om detta.

Asiana representanten i incheckning ringde US Airways, och frågade efter alternativ och sa om jag kunde vänta i tre dagar så fanns en första klass kabin på planet eller så kunde de checka in mig i Business och ge mig 300USD som kompensation.

Jag propsade på att bli ombokad på Lufthansa eller ANA antingen till Incheon eller vidare till Tokyo som var min stopover.

De nekade helt och station manager vill inte prata med mig utan hänvisade till att jag kunde boka om hos US Airways. Jag sa att de är ansvariga enligt EU reglerna att boka om mig eller ersätta mig enligt reglerna. Men till ingen nytta, jag kunde inte spräcka min resplan genom att sitta i Frankfurt tre dagar.

Varför grävde jag då upp stridsyxa och drog dem inför domstol?

Det hela började med att de på flygplatsen drog ett antal valsar om att de (Asiana) försökt kontakta mig, vilket inte var sant då de inte ens hade mina kontaktuppgifter utan ska gå till ”Resebyrån” (US Airways och de har mina uppgifter utan problem ).

Jag hade inte fått någon förhandsinformation av Asiana eller US Airways om denna nedgradering.
Vilket som är det som är styrande i detta fall.
(Efter detta så har jag hört här på forumet om andra som rest på en USDM biljett som fått information om denna typ av ändring av US Airways)

Jag skickade många mail som besvarades av deras US kontor, efter ett antal mail med mera ”BS” om hur jag inte kunde nås, jag inte blev nedgraderad alls osv.

Under denna tid så skickade jag fysiska brev rekommenderat till HQ I Seoul och Asiana GMbH. Faxade och jagade med mailen.

De hänvisade till att det var ett ärende i US Customer service eftersom de svarat först och deras bästa erbjudande var 300 USD + 10.000 USDM miles, jag hänvisade till reglerna och till slut erkände de att jag blivit nedgraderad men att det de bara ansåg att påverkad sträcka skulle ersättas och om jag ville ha ersatt till fullo så skulle det bli i form av ca 25.000 miles i Asiana Club (helt värdelöst).

Efter detta så vände jag mig till den tyska ”motsvarigheten” till ARN, som heter LBA.

Det var en återvändsgränd för de hanterar bara fall som leder till att flygbolagen får ”smisk” på fingrarna och ger ej rekommendation om individuell ersättning och rekommenderade att jag kontaktade en advokat i fallet om jag så önskade.

Jag gick vidare och kontaktade EU Transport för mer info och råd i ärendet.
Enquiry form - Transport
Jag fick aldrig någon återkoppling från dem.

Så till slut kontaktade jag en tysk advokat med inriktning på flygrätt.

Han frågade om jag hade rättsskydd och med rättsskyddet från hemförsäkringen drog jag ärendet vidare med den tyska advokaten,

Mina krav var på 75% i kontant ersättning av vad motsvarande biljett kostar för min biljett.

Det blev ett antal förhandlingar men motparten vägrade att gå med på att de nedgraderat mig.

Det hela gick upp i domstol i Frankfurt och domaren fann att rättsfrågan var osäker och att fallet eg skulle behövas tas vidare till EU-domstolen för att få ett riktigt svar hur reglerna skall tolkas.

Domstolen rekommenderade dock en förlikning där Asiana skulle betala 2.500 EUR och jag skulle stå för 69% av rättskostnaderna (ca 400EUR).

Jag accepterade förlikningen då jag inte hade täckning i min hemförsäkring för vad det skulle kostat att driva det i EU-domstolen.

Så kvar blev ca 2.100 EUR. Då återstod dock den lilla frågan med advokatens räkning för rättsskyddet täckte bara 80%. Den landade på ca 7000 EUR. Och med rättsskyddet så fick jag lite sekiner över efter allt var betalt.

Ska man strida mot bolagen?
  • Man måste förbereda sig på att det tar tid - detta tog nästan ett och halvt år.
  • Det tar energi - jag drev på detta mest för att jag blev trött på bullshit från flygbolaget.
  • Det är ingen ”vinstmaskin” - räkna med att man inte får miljoner i ersättning.
Så bestäm själv om du ska driva fallet vidare.
Själv så har jag stoppat in ersättningen från fallet i min resebudget :) och investerat i lite miles och hotellpoäng.
 

agehall

Medlem
Skönt att det hela äntligen är klart!

Det är lite synd att du inte kunde dra det till EU-domstolen för att få ett faktiskt utslag - jag är rätt övertygad om att du hade vunnit då ditt fall är klockrent, men jag förstår också att det hade varit en enorm risk för dig.
 

Jonas C

Medlem
En fördel är ju annars om man kan representera sig själv. En vän till mig gjorde det i en rättstvist mot ett flygbolag, som han vann mot. Kan tillägga att han inte är advokat eller har studerat juridik.
 
Toppen