Senaste nytt

Namn i pass till USA?

Hej!

Jag bokade precis en 2-4-1 till new york med familjen och ringde då till Riga för att boka biljetten.

De sa då att jag var tvungen att skriva mitt första namn i passet som namn på biljetten. Men problemet är att mitt tilltalsnamn är mitt andra namn ( på biljett står det Anna men jag heter Charlotte). Jag ringde till SAS och de sa att det ska stå Charlotte och ringde då igen till Riga och frågade och de sa att det ska stå Anna. Men eftersom vi i skandinavien har traditioner med våra andra namn så förstår hon varför SAS sa så.

Vad tror/vet ni? Ska ansöka om ESTA så jag behöver ju ha rätt för att ansöka där

Tack för er input :)

Hej!

Jag bokade precis en 2-4-1 till new york med familjen och ringde då till Riga för att boka biljetten.

De sa då att jag var tvungen att skriva mitt första namn i passet som namn på biljetten. Men problemet är att mitt tilltalsnamn är mitt andra namn ( på biljett står det Anna men jag heter Charlotte). Jag ringde till SAS och de sa att det ska stå Charlotte och ringde då igen till Riga och frågade och de sa att det ska stå Anna. Men eftersom vi i skandinavien har traditioner med våra andra namn så förstår hon varför SAS sa så.

Vad tror/vet ni? Ska ansöka om ESTA så jag behöver ju ha rätt för att ansöka där

Tack för er input :)

Jag har alltid skrivit in tilltalsnamn i biljetten (även om det inte är det första), och samtliga namn i den ordning dom står i passet på ESTA'n.

Det verker ju dessutom vara enligt SAS faq:
Måste alla mina namn stå på biljetten? - SAS

Det går säkert att komma in i USA oavsett, men för att undvika problem skulle jag rekommendera att både biljett och ESTA-ansökan reflekterar den ordning som dina förnamn står skrivna i passet. Det är inte nödvändigt att du har med alla förnamn (ifall du har flera), bara du ser till att det är det första (enligt ordningen i passet) anges. Immigrations bryr sig inte om vilket ditt tilltalsnamn är, de kommer jämföra ditt pass med vad som står på biljett och ESTA.

Mig veterligen ska det på biljetten stå tilltalsnamn. På esta ska väl alla namn fyllas i sen.

Vet att just detta diskuterades för någon vecka sedan, säkert någon som kan hitta vad som skrevs då om denna fråga.

Hur långt bort är resan, om det inte är närmsta månaden går det att vänta med esta lite utan problem. Man bör dock ansöka i god tid så man hinner fixa riktig visa om så skulle behövas.

Hoppas ni får en bra resa!

Tack för er snabba input! Jag kommer nog behålla Anna! Om det skiter sig så lovar jag att skriva här så inte fler gör samma misstag :)

Tack igen!! Ha en härlig dag!

Detta har varit uppe många gånger förut, och kontentan är att det är völdigt sällan problem om:
1) Biljetten har bara tilltalsnamn; och
2) ESTA har namnen så som i passet.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen