Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

eddo

Medlem
Hej!

Efter att ha fått problem med att inte kunna lägga in mitt EBD i en av mina bokningar har detta problem uppstått. Tydligen måste namnet på biljetten överensstämma med EB-profilen. I min EB-profil finns endast mitt tilltalsnamn, och alltså inte mina två andra förnamn. Enligt SAS kundtjänst är det detta som orsakar problemet, trots att det aldrig varit problem tidigare.

Tidigare har jag alltid vid flighter inom EU/liknande endast angivit mitt tilltalsnamn på biljetten, men på long-haul (länder utanför EU, har intalat mig att det är viktigt då) angivit alla tre förnamn. Har inte varit problem med EB-intjäning/statusförmåner då.

Någon som varit i samma situation? Om jag ändrar min EB-profil antar jag att jag behöver se till att använda alla mina tre förnamn på alla bokningar (även inrikes och inom europa) för att kunna lägga in mitt EB-nummer?

Eller kan jag bara skita i att ändra min profil och endast använda tilltalsnamn + efternamn på samtliga biljetter men sedan lägga till de övriga förnamnen i APIS/liknande?

Jag ser till så att alla mina namn i passet finns med i alla "officiella sammanhang" just för att undvika sådant här strul. Typ flyg, bank, kreditkort osv.

Hade jag varit du hade jag uppdaterat min EB-profil.
Är du inloggad när du bokar så slipper du fylla i namnen ändå, det blir inte direkt jobbigare av att du har flera namn i profilen.

Jag ser till så att alla mina namn i passet finns med i alla "officiella sammanhang" just för att undvika sådant här strul. Typ flyg, bank, kreditkort osv.

Hade jag varit du hade jag uppdaterat min EB-profil.
Är du inloggad när du bokar så slipper du fylla i namnen ändå, det blir inte direkt jobbigare av att du har flera namn i profilen.
Bra poäng. "Problemet" är att jag ofta bokar inrikesresor via resebyrå (måste tyvärr det) och de oftast endast anger Tilltalsnamn + Efternamn. Men det löser ju sig iofs relativt enkelt bara jag är tydlig med dem. :)

Använder du bara ett förnamn i vardagen så rekommenderar jag dig att ta bort de andra två hos Skatteverket vilket kommer att förenkla biljettbokningar resten av livet.

Använder du bara ett förnamn i vardagen så rekommenderar jag dig att ta bort de andra två hos Skatteverket vilket kommer att förenkla biljettbokningar resten av livet.
Ja även det är en bra poäng och något jag funderat på. Irriterande när man till och med har situationer där hela namnet bör anges men inte ryms i formuläret...

Har haft samma problem flera ggr. Jag har också 3 namn i passet men bara tilltalsnamn i min EB profil. Jag brukar bara använda tilltals namn i bokningar med SAS vart jag än ska och sen fylla i alla namn i APIS och det funkar bra även till USA.
Svårare att få det rätt om man flygar andra bolag då strular det alltid. Höll på med Singapore Airline i 3mån innan det löste sig med poängen.

Har haft samma problem flera ggr. Jag har också 3 namn i passet men bara tilltalsnamn i min EB profil. Jag brukar bara använda tilltals namn i bokningar med SAS vart jag än ska och sen fylla i alla namn i APIS och det funkar bra även till USA.
Svårare att få det rätt om man flygar andra bolag då strular det alltid. Höll på med Singapore Airline i 3mån innan det löste sig med poängen.
Aha, tvärt om för mig, har aldrig varit problem att lägga in EB-nummer och får poäng/statusförmåner med andra bolag men nu med en SAS-bokning tjorvar det. Lutar mer och mer mot att ta bort de två namnen jag ändå aldrig använder...

Extra irriterande när tilltalsnamnet är det tredje förnamnet :D

Last edited:
På SAS hemsida står det att det endast krävs för och efternamn på bokningen. Står det så på hemsidan skulle jag känna mig lugn gällande allt som ni pratar om ovan.

Ja som jag sa har jag aldrig haft problem med SAS utan andra bolag inom Star. Till Maldiverna tex la jag in alla namn i bokningen och då stämmer det inte med EB profilen och det tog evigheter att få poängen då samt att under mina bokningar hos SAS stod det att jag skulle uppdatera angivet EB konto.

För att komplicera det hela ytterligare så har jag upptäckt att det verkar vara första förnamnet som matchas mot EB-databasen. :eek:

Ett exempel är mitt och Mrs Pedantic namnkombinationer;
- "Adam Bertil Charlie Pendatic" på bokningen, har tilltalsnamn "Adam" och "Adam Pedantic" på EB kontot => Funkar fint att lägga till EB nummer
- "Anna Berit Charlotta Pedantic" på bokningen, har tilltalsnamn "Berit" och "Berit Pedantic" på EB kontot => Funkar inte att lägga till EB nummer

För en stressad EB bokning förra året blev det;
- "Berit Anna Charlotta Pedantic" på bokningen, har tilltalsnamn "Berit" och "Berit Pedantic" på EB kontot => Funkar fint att lägga till att lägga till EB nummer och inga problem att på resan (inom EU) trots omkastad ordning på förnamnen

Toppen