Vad härligt, ett spel om mitt favoritflygbolag som jag helt har missat. Skall definitivt införskaffas.
För mej är Pan Am det bästa flygbolaget som funnits genom tiderna. Tråkigt att de inte finns kvar.
För den som inte upplevt Pan Am, det är nog inte så många på forumet, bifogar jag ett utdrag om Pan Am från mina minnesanteckningar som jag skrivit om i ”Flygplansmodeller som jag åkt med”.
Nedanstående kapitel är ett utdrag från dokumentet jag gjort. Samtliga flygplansbilder som finns med är godkända för publicering av respektive fotograf.
Boeing 707
Visa bifogad bild 116218
Boeing 707 är ett lågvingat flygplan med fyra jetmotorer. Det tillverkades av Boeing mellan 1958 och 1979. Flygplanstypen flög första gången 1954. Boeing 707 var ett av de första långdistans flygplanen och flögs av ett stort antal flygbolag. Flygplanet tog ca 180 passagerare. B 707 och DC-8 var konkurrenter och de ledande flygplansmodellerna när det gällde långdistans. Det tillverkades ett något större antal B-707 än DC-8. Flygplanet tar 181 passagerare.
Jag åkte med denna en gång mellan London och Stockholm, i början av -70 talet. Det var Pan Am rutten New York till Stockholm som gjorde en mellanlandning i London. Det var första gången jag flög med ett amerikanskt bolag. Vad jag minns är den uppsluppna stämningen och utsökta servicen av kabinpersonalen. Den stod i stor kontrast till den stela och formella servicen de Europeiska bolagen hade på den tiden, inkl SAS.
Airbus A310
Visa bifogad bild 116220
Airbus A-310 är ett tvåmotorigt bredbukigt långdistansplan. Flygplanet är en förkortad och modifierad version av den äldre A-300. I Pan Am:s tre-klass version tog detta flygplan 245 passagerare.
Visa bifogad bild 116221
Pan Am flög A-310 med denna konfigurering mellan Stockholm och New York (JFK) från mitten av 1985 fram till 1991 då Pan Am avvecklades.
Pan Am grundades 1927 och var det första och enda flygbolaget i USA som fick flyga internationella linjer. Pan Am har en lång och intressant historia både med flygplan, flygrutter och övrig glamour. Det var mycket lyx och glamour kring Pan Am flygningar. Det var hög status att vara flygvärdinna på Pan Am internationella flygningar. Service och matutbud var på topp, man stekte t o m entrecote ombord till passagerarna i ekonomiklass. Pan Am var det enda flygbolaget som haft en jorden runt linje, den legendariska "Pan Am Flight PA 001", var från 1947 dominerande och flögs i västlig riktning, med en tur som startade i San Fransico och därifrån jorden runt. Flyglinjen introducerades den 17 juni 1947 med Lockheed Constellation L-749 "Clipper America". Med propellerplan tog turen 13 dagar med nattstopp, och total flygtid var 103 timmar.
När Pan Am 1958 övergick till jetåldern med B-707 bytte man avgångsplats från San Fransico till Los Angeles och Man flög en i västlig riktning och en i östlig riktning, PA001 och PA002. Rutten gick Los Angeles-Honolulu-Tokyo-Hong Kong-Bankok-Bombay-Dubai-Istanbul -Frankfurt-London-Los Angeles, med mindre variationer olika dagar. Den tog 10-12 dagar varje gång, säger svenska Sofie Krönlein som jobbade som flygvärdinna på Pan Am och flög linjen sammanlagt 97 gånger. Denna linje flögs naturligtvis med B-747 när det flygplanet blev införskaffat. Pan Am var det första flygbolaget som började flyga med B-747.
Själv har jag bara flugit en delsträcka med PA001 och det var mellan Hongkong och Bangkok med B-747. Det blev då dubbel flygtid att avnjuta deras utmärkta service på. Detta var strax efter slutet av Vietnam kriget, 1976. Det var då inte tillåtet för Amerikanska flygbolag att flyga över Vietnams luftrum så det blev en omväg på några timmar extra till Bangkok för att flyga runt Vietnam. Detta ställde till lite problem när vi landade i Bangkok vid 23-tiden istället för 21.00. Det var vid tillfället utegångsförbud i Bangkok från 22.00 eftersom det pågick något upplopp. Detta medförde att vi inte på egen hand kunde ta oss till hotellet. Det löste sig dock genom att vi som skulle in till Bangkok sattes på en buss till våra olika hotell med poliseskort.
Boeing-377 Stratucruiser på Bromma
Visa bifogad bild 116223
Foto: Gunnar Lantz, original på Stockholms stadsmuseum bild nr SvD 35882
Denna bild hittade jag när jag läste lite historik om Bromma flygplats och tyckte den passade här när jag upp Pan Am historia. Denna B-377 landade den 10 januari 1953 på Bromma för en charterflygning till New York. Flygtiden till New York var beräknad till 18 timmar. Detta är inget flygplan jag åkt med, jag har inte ens sett det i verkligheten.
Min passion för detta flygbolag började redan på min första flygning med Pan Am B-707 från London till Stockholm. När sedan Pan Am startade sin nonstop linje från Stockholm till New York blev det ett förstahandsval vid alla resor till USA i jobbet och på fritiden. Det gjorde det inte sämre av att Pan Am hade ett mycket generöst bonussystem på den tiden.
De amerikanska flygbolagen hade före 2000 en mycket hög servicenivå. Var man då frekvent resenär hos bolagen var det i regel alltid uppgradering som gällde. Det var lätt att förhandla sig till uppgradering. Vi hade i regel avtal som alltid innebar uppgradering en klass. På den tiden var det aldrig något knussel om att boka arbetsresor i business och då få en uppgradering till första klass.
Mat och service på Pan Am var överdådig, på menyn i första klass fanns i regel chateaubriand och lammracks som standard där man kunde beställa vilken stekgrad man önskade på köttet. Detta lyckades alltid och stora och fina köttbitar av amerikanskt mått blev det i regel. Rysk kaviar, naturligtvis serverad med kall vodka, var också standard på den tiden och till detta serverades en halv citron inlindad i en linneduk för att inte kärnorna skulle hamna i kaviaren när man klämde ur saften. Små men minnesvärda finesser.
Jag har inte någon gång flugit med ett flygbolag som kommit upp till den service och standard på mat som Pan Am alltid levererade, inte ens i första klass med andra bolag förutom American Airlines som höll nästan samma nivå på sin linje från Stockholm till Chicago.
Pan Am avvecklades 1991. Delta Airlines tog då över vissa delar av verksamheten såsom flygplan och deras linjenät över Atlanten. Pan Am hade också ett mycket förmånligt bonussystem, även detta tog Delta över så man slapp bli av med poängen.
Den enda souvenir jag har kvar från Pan Am är deras snapsglas, men det är gott nog.
Visa bifogad bild 116222