NiNE
Medlem
En av försäkringarna som följer med Coop Medmera Mer är ett så kallat prisskydd. Det står förklarat under 4.11 i villkoren, men ett antal undantag och begränsningar. Är det någon som har använt sig av denna och kan dela med sig av erfarenheter?
Vad jag kan se är dessa villkor ganska generösa. Det borde ju till exempel gå att köpa en produkt idag och åberopa denna paragraf när varan eventuellt säljs billigare om en dryg månad när det är Black Friday. Den första begränsningen är lite udda; försäkringen verkar alltså inte gälla om butiken där man köpt varan sedan sänker sitt pris. Därför borde det vara bättre att köpa en vara i en butik som inte är billigast idag, sedan hänvisa till den billigaste butiken.
Klistrar in villkoren här för er som inte orkar leta i de fullständiga villkoren.
4.11. Prisskydd
Ersättning lämnas för prisskillnaden för en vara som försäkrad köpt med sitt
kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar. För att få
ersättning måste det vara samma vara, samma märke, tekniska funktioner och
tillverkarens eller distributörens referensnummer.
4.11.1. Begränsning
Prisskyddet gäller för varor som kostar minst 400 kronor. Prisskillnaden ska
vara minst 300 kronor mellan vad varan kostade vid inköpet och vad den kostar
vid upptäckten av ett lägre pris.
4.11.2. Undantag
Försäkringen omfattar inte följande varor: levande djur, växter, kontanter,
valuta, transportbiljetter, föreställningsbiljetter, värdepapper, smycke eller
ädelstenar, konstföremål, antikviteter, samlingsföremål, mat, dryck eller andra
färskvaror, tobak, bränsle, farmaceutiska produkter, glasögon, linser, medicinsk
utrustning, tjänste- och immateriella värden, föremål som sålts som en ny del
av en helhet, alla varor som förvärvats illegalt, skräddarsydda varor, mobiltelefoner eller motorfordon, båtar, luftfartyg inklusive delar till sådana fordon.
Försäkringen lämnar ingen ersättning om prisskillnaden beror på:
• att varan säljs på samma försäljningsställe
• varor utomlands eller i en tullfri zon
• jämförelse mellan postorderkatalog och annat inköpsställe
• jämförelse mellan Internetleverantör och annat inköpsställe
• jämförelse med begagnade varor
• paketerbjudande
• gratiserbjudande
• specialerbjudande för medlemmar
• utförsäljning i samband med likvidation eller realisation
Vad jag kan se är dessa villkor ganska generösa. Det borde ju till exempel gå att köpa en produkt idag och åberopa denna paragraf när varan eventuellt säljs billigare om en dryg månad när det är Black Friday. Den första begränsningen är lite udda; försäkringen verkar alltså inte gälla om butiken där man köpt varan sedan sänker sitt pris. Därför borde det vara bättre att köpa en vara i en butik som inte är billigast idag, sedan hänvisa till den billigaste butiken.
Klistrar in villkoren här för er som inte orkar leta i de fullständiga villkoren.
4.11. Prisskydd
Ersättning lämnas för prisskillnaden för en vara som försäkrad köpt med sitt
kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar. För att få
ersättning måste det vara samma vara, samma märke, tekniska funktioner och
tillverkarens eller distributörens referensnummer.
4.11.1. Begränsning
Prisskyddet gäller för varor som kostar minst 400 kronor. Prisskillnaden ska
vara minst 300 kronor mellan vad varan kostade vid inköpet och vad den kostar
vid upptäckten av ett lägre pris.
4.11.2. Undantag
Försäkringen omfattar inte följande varor: levande djur, växter, kontanter,
valuta, transportbiljetter, föreställningsbiljetter, värdepapper, smycke eller
ädelstenar, konstföremål, antikviteter, samlingsföremål, mat, dryck eller andra
färskvaror, tobak, bränsle, farmaceutiska produkter, glasögon, linser, medicinsk
utrustning, tjänste- och immateriella värden, föremål som sålts som en ny del
av en helhet, alla varor som förvärvats illegalt, skräddarsydda varor, mobiltelefoner eller motorfordon, båtar, luftfartyg inklusive delar till sådana fordon.
Försäkringen lämnar ingen ersättning om prisskillnaden beror på:
• att varan säljs på samma försäljningsställe
• varor utomlands eller i en tullfri zon
• jämförelse mellan postorderkatalog och annat inköpsställe
• jämförelse mellan Internetleverantör och annat inköpsställe
• jämförelse med begagnade varor
• paketerbjudande
• gratiserbjudande
• specialerbjudande för medlemmar
• utförsäljning i samband med likvidation eller realisation