Senaste nytt

Någon som har använt "Prisskydd" med Coop Medmera Mer?

NiNE

Medlem
En av försäkringarna som följer med Coop Medmera Mer är ett så kallat prisskydd. Det står förklarat under 4.11 i villkoren, men ett antal undantag och begränsningar. Är det någon som har använt sig av denna och kan dela med sig av erfarenheter?

Vad jag kan se är dessa villkor ganska generösa. Det borde ju till exempel gå att köpa en produkt idag och åberopa denna paragraf när varan eventuellt säljs billigare om en dryg månad när det är Black Friday. Den första begränsningen är lite udda; försäkringen verkar alltså inte gälla om butiken där man köpt varan sedan sänker sitt pris. Därför borde det vara bättre att köpa en vara i en butik som inte är billigast idag, sedan hänvisa till den billigaste butiken.

Klistrar in villkoren här för er som inte orkar leta i de fullständiga villkoren.

4.11. Prisskydd
Ersättning lämnas för prisskillnaden för en vara som försäkrad köpt med sitt
kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar. För att få
ersättning måste det vara samma vara, samma märke, tekniska funktioner och
tillverkarens eller distributörens referensnummer.

4.11.1. Begränsning
Prisskyddet gäller för varor som kostar minst 400 kronor. Prisskillnaden ska
vara minst 300 kronor mellan vad varan kostade vid inköpet och vad den kostar
vid upptäckten av ett lägre pris.

4.11.2. Undantag
Försäkringen omfattar inte följande varor: levande djur, växter, kontanter,
valuta, transportbiljetter, föreställningsbiljetter, värdepapper, smycke eller
ädelstenar, konstföremål, antikviteter, samlingsföremål, mat, dryck eller andra
färskvaror, tobak, bränsle, farmaceutiska produkter, glasögon, linser, medicinsk
utrustning, tjänste- och immateriella värden, föremål som sålts som en ny del
av en helhet, alla varor som förvärvats illegalt, skräddarsydda varor, mobiltelefoner eller motorfordon, båtar, luftfartyg inklusive delar till sådana fordon.
Försäkringen lämnar ingen ersättning om prisskillnaden beror på:
• att varan säljs på samma försäljningsställe
• varor utomlands eller i en tullfri zon
• jämförelse mellan postorderkatalog och annat inköpsställe
• jämförelse mellan Internetleverantör och annat inköpsställe
• jämförelse med begagnade varor
• paketerbjudande
• gratiserbjudande
• specialerbjudande för medlemmar
• utförsäljning i samband med likvidation eller realisation
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Ubbe

Medlem
En av försäkringarna som följer med Coop Medmera Mer är ett så kallat prisskydd. Det står förklarat under 4.11 i villkoren, men ett antal undantag och begränsningar. Är det någon som har använt sig av denna och kan dela med sig av erfarenheter?

Vad jag kan se är dessa villkor ganska generösa. Det borde ju till exempel gå att köpa en produkt idag och åberopa denna paragraf när varan eventuellt säljs billigare om en dryg månad när det är Black Friday. Den första begränsningen är lite udda; försäkringen verkar alltså inte gälla om butiken där man köpt varan sedan sänker sitt pris. Därför borde det vara bättre att köpa en vara i en butik som inte är billigast idag, sedan hänvisa till den billigaste butiken.

Klistrar in villkoren här för er som inte orkar leta i de fullständiga villkoren.

4.11. Prisskydd
Ersättning lämnas för prisskillnaden för en vara som försäkrad köpt med sitt
kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar. För att få
ersättning måste det vara samma vara, samma märke, tekniska funktioner och
tillverkarens eller distributörens referensnummer.

4.11.1. Begränsning
Prisskyddet gäller för varor som kostar minst 400 kronor. Prisskillnaden ska
vara minst 300 kronor mellan vad varan kostade vid inköpet och vad den kostar
vid upptäckten av ett lägre pris.

4.11.2. Undantag
Försäkringen omfattar inte följande varor: levande djur, växter, kontanter,
valuta, transportbiljetter, föreställningsbiljetter, värdepapper, smycke eller
ädelstenar, konstföremål, antikviteter, samlingsföremål, mat, dryck eller andra
färskvaror, tobak, bränsle, farmaceutiska produkter, glasögon, linser, medicinsk
utrustning, tjänste- och immateriella värden, föremål som sålts som en ny del
av en helhet, alla varor som förvärvats illegalt, skräddarsydda varor, mobiltelefoner eller motorfordon, båtar, luftfartyg inklusive delar till sådana fordon.
Försäkringen lämnar ingen ersättning om prisskillnaden beror på:
• att varan säljs på samma försäljningsställe
• varor utomlands eller i en tullfri zon
• jämförelse mellan postorderkatalog och annat inköpsställe
• jämförelse mellan Internetleverantör och annat inköpsställe
• jämförelse med begagnade varor
• paketerbjudande
• gratiserbjudande
• specialerbjudande för medlemmar
• utförsäljning i samband med likvidation eller realisation


Intressant Info..
Tack!
Får suga på den en stund.
mvh
ubbe
 
En av försäkringarna som följer med Coop Medmera Mer är ett så kallat prisskydd. Det står förklarat under 4.11 i villkoren, men ett antal undantag och begränsningar. Är det någon som har använt sig av denna och kan dela med sig av erfarenheter?

Vad jag kan se är dessa villkor ganska generösa. Det borde ju till exempel gå att köpa en produkt idag och åberopa denna paragraf när varan eventuellt säljs billigare om en dryg månad när det är Black Friday. Den första begränsningen är lite udda; försäkringen verkar alltså inte gälla om butiken där man köpt varan sedan sänker sitt pris. Därför borde det vara bättre att köpa en vara i en butik som inte är billigast idag, sedan hänvisa till den billigaste butiken.

Klistrar in villkoren här för er som inte orkar leta i de fullständiga villkoren.

4.11. Prisskydd
Ersättning lämnas för prisskillnaden för en vara som försäkrad köpt med sitt
kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar. För att få
ersättning måste det vara samma vara, samma märke, tekniska funktioner och
tillverkarens eller distributörens referensnummer.

4.11.1. Begränsning
Prisskyddet gäller för varor som kostar minst 400 kronor. Prisskillnaden ska
vara minst 300 kronor mellan vad varan kostade vid inköpet och vad den kostar
vid upptäckten av ett lägre pris.

4.11.2. Undantag
Försäkringen omfattar inte följande varor: levande djur, växter, kontanter,
valuta, transportbiljetter, föreställningsbiljetter, värdepapper, smycke eller
ädelstenar, konstföremål, antikviteter, samlingsföremål, mat, dryck eller andra
färskvaror, tobak, bränsle, farmaceutiska produkter, glasögon, linser, medicinsk
utrustning, tjänste- och immateriella värden, föremål som sålts som en ny del
av en helhet, alla varor som förvärvats illegalt, skräddarsydda varor, mobiltelefoner eller motorfordon, båtar, luftfartyg inklusive delar till sådana fordon.
Försäkringen lämnar ingen ersättning om prisskillnaden beror på:
• att varan säljs på samma försäljningsställe
• varor utomlands eller i en tullfri zon
• jämförelse mellan postorderkatalog och annat inköpsställe
• jämförelse mellan Internetleverantör och annat inköpsställe
• jämförelse med begagnade varor
• paketerbjudande
• gratiserbjudande
• specialerbjudande för medlemmar
• utförsäljning i samband med likvidation eller realisation
Med tanke på att realisation ("rea") är undantaget tillsammans med ungefär allting annat så blir denna försäkring värdelös. Jag kan inte se att den är generös någonstans?
 

agehall

Medlem
Med tanke på att realisation ("rea") är undantaget tillsammans med ungefär allting annat så blir denna försäkring värdelös. Jag kan inte se att den är generös någonstans?
Det som man skyddas emot är ju situationen då man bara måste ha en foobar NUUUU och sedan inser att man råkade handla den i den dyraste butiken som fanns. Det är ju visserligen bra, men hur ofta händer det?
 

NiNE

Medlem
Med tanke på att realisation ("rea") är undantaget tillsammans med ungefär allting annat så blir denna försäkring värdelös. Jag kan inte se att den är generös någonstans?

Jag tolkar det inte på det sättet. Den sista punkten säger ju följande:
utförsäljning i samband med likvidation eller realisation

Det tolkar jag som att utförsäljning är det centrala, dvs en vanlig rea eller tillfälligt nedsatt pris inte är skäl för att försäkringen inte ska gälla.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag tolkar det inte på det sättet. Den sista punkten säger ju följande:
utförsäljning i samband med likvidation eller realisation

Det tolkar jag som att utförsäljning är det centrala, dvs en vanlig rea eller tillfälligt nedsatt pris inte är skäl för att försäkringen inte ska gälla.
Ytterst så landar väl det där i en tolkningsfråga. Överlag är jag väldigt skeptisk till konsumentförsäkringar och tjänster till lågt värde. Någonstans måste ju försäkringsbolagen tjäna pengar på affären, och de tjänar mycket pengar på den här typen av försäkringar.

Men någon får väl testa att använda denna och redovisa vad förtjänsten blev jämte hur många timmars administration det blev :)
 

Nemo

Medlem
SEB har liknande pris- och köpskydd.
SEB MasterCard
"90 dagars prisskydd
Prisskyddet lämnar ersättning för skillnaden mellan inköpspriset på inköpt produkt och det lägre försäljningspriset för samma produkt som kan köpas i Sverige. Försäkringen täcker produkter för privat bruk.
(...)
Ersättning lämnas inte för (...)
9. Produkter som säljs till ett pris som understiger det pris produkten normalt säljs för i butiken. Exempel på detta är introduktionserbjudanden, 'köp två betala för en' och mellandagsrean. Undantaget tillämpas dock inte i de fall där rabatterade priset är tänkt att bli produktens nya normalpris i butiken under längre tid än 30 dagar.
"
SEB Selected som dessutom har 10 000 Eurobonus välkomstpoäng samt 20 extrapoäng för varje hundralapp.
 
Toppen