Senaste nytt

Någon sida har läckt mitt lösenord

Brandten

Medlem
Har väl ungefär 200 olika login och lösenord men fick ett mail nyss (som iof är scam) men där själva lösenordet i sig är genuint från någon av mina 20 sidor jag använder. Av dessa är 5 sidor som har med resor att göra vilket gör att jag passar på att flagga för det här om någon annan vill passa på att byta på någon av sidorna:

Air Berlin Topbonus
Avianca LifeMiles
Avis Preferred
Hertz Gold Plus
Scandic

Har en kollega som har en egen domän, där hon för varje ny sajt skapar en ny e-postadress. Så för Scandic skapar hon brevlådan "[fornamn]_scandic@[domänen]. Då ser hon DIREKT vilken sajt som läckt kontouppgifter. Ganska smart, om man orkar skapa nya konton i sin egen domän för varje sajt.

CSN har inte varit lyckosamma med att hålla kontouppgifter inom myndigheten har jag hört henne mumla.

Ah perfekt, det är ju smart. Det ska jag också göra nu!
Håller på och ändrar login + lösen på flertalet sidor så kan lika gärna regga egna nya adresser på min domän.

Har en kollega som har en egen domän, där hon för varje ny sajt skapar en ny e-postadress. Så för Scandic skapar hon brevlådan "[fornamn]_scandic@[domänen]. Då ser hon DIREKT vilken sajt som läckt kontouppgifter. Ganska smart, om man orkar skapa nya konton i sin egen domän för varje sajt.
Om man kör med Office 365 räcker det med att skapa Alias. Kör man med Gmail eller varianten av Gmail för de med egen domän så kan man ha en adress typ namn+scandicellervadsomhelst@domän.com, så behöver man inte skapa något i förväg alls, utan bara hitta på allteftersom.

Om man kör med Office 365 räcker det med att skapa Alias. Kör man med Gmail eller varianten av Gmail för de med egen domän så kan man ha en adress typ namn+scandicellervadsomhelst@domän.com, så behöver man inte skapa något i förväg alls, utan bara hitta på allteftersom.
Strålande!

Pro-tip där! Det blir etiketter automatiskt. Nackdelen är att vissa sidor inte erkänner + som giltigt tecken i e-post.

CSN har inte varit lyckosamma med att hålla kontouppgifter inom myndigheten har jag hört henne mumla.
Har något liknande fast mina adresser är uppbyggda enligt domännamn-15 slumpade tecken@domän (t.ex. bcse-toh4ohchooshaju@example.se) blir nästan omöjlig att gissa.

Vet inte vad för typ av mail som kommit in genom CSN-adressen men vet en kollega som har liknande upplägg som fick in spam via adressen som var angiven på antagning.se. Hon kontaktade antagning.se och fick ett svar som var typ, vi har inte haft någon läcka, kan inte berätta exakt vad som hänt i detta fallet men du vet väl att det anses som offentlig uppgift och vi får in många förfrågningar.

Toppen