Senaste nytt

Nära ny linje Kalmar - Ronneby - Frankfurt

mha321

Medlem
Det skulle också vara användbart, men FRA är väl först och främst en *A-hub och att syftet med linjen är att få genomgående biljetter ut i världen.
Det vore nog väldigt udda att KLM skulle ta en fristående linje till Frankfurt, ja.

Däremot kan det naturligtvis vara ett helt oberoende flygbolag. Men nog måste möjligheten att sälja genomgående blijetter vidare utåt vara ett krav för att en sådan linje ska ha minsta chans att fungera, även om den säkert subventioneras kraftigt.

Å andra sidan har det drivits sedan 2017. Det kanske var BMI som var tanken, och verkligheten har bara inte hunnit ikapp dem än?

Men Lufthansa t.ex. jobbar väl med bla Air Nostrum som underleverantör. De har ju både CRJ-200 och ATR-72 i flottan.
 

palmen

Moderator
Det skulle också vara användbart, men FRA är väl först och främst en *A-hub och att syftet med linjen är att få genomgående biljetter ut i världen.
Missade helt att det stod att det var till Frankfurt, då är det väl Lufthansa Cityline i någon form antar jag, eller är de planen för stora?
 

Alf

Medlem
Man blir onekligen förvånad över de konsiga beslut som tas när det gäller nya flyglinjer från våra småstäder. Nyss har Norrköping, Karlstad och Jönköping förlorat sina linjer till Tyskland trots att resp kommun fullkomligt öst in skattepengar i dessa linjer för att hålla dom vid liv. Ändå har det inte burit sig.

Det är inte utan förvåning man då läser att Kalmar och Ronneby skall få en linje till Frankfurt. Hur tänker man då och hur mycket kommer dessa kommuner att ösa in i bidrag för denna linje. Dessa två städer inkl Karlskrona har ju betydligt sämre passagerarunderlag från företag i regionen än de tre jag nämt tidigare och som nyss tappade sina linjer.

Det verkar vara någon kommunalt storhetsvansinne med en övertro på det här med flyg till utlandet. De flesta linjer till mindre platser har i regel inte överlevt mer än 2-3 år.

Det enda undantaget jag känner till är KLM linje mellan Linköping och Amsterdam. Det är numera en väl etablerad linje som flygs med moderna flygplan och flygs med tre turer om dagen.
 
Toppen