Kolla i ditt EB poängkontos aktivitetslista, som du hittar på hemsidan under din profil. Du kan exportera till Excel eller läsa den där. Då bör du kunna hitta när dina Amex statuspoäng ska trilla in, baserat på historiken.
Ifall det verkar som att det inte kommer att ske mellan nu och 31/5, så behöver du tjäna in dina 5710 bas/statuspoäng, och det är i princip att välja mellan: köpa, tjäna på flyg, tjäna på SAS Mastercard Premium (blir bråttom) eller på nåt sätt fixa 10 steg på Concious Traveller-programmet. Eller en kombination av dessa.
6000 baspoäng kostar 6000kr (1000p/1000kr). Fördelen är att vid köp så bakdateras poängen 123 dagar, så detta kan användas som en nödlösning.
Att flyga in poängen kan vara en idé, men man får räkna på detta. 5710 poäng är inte en omöjlig summa speciellt ifall du ändå behöver resa inom perioden. Att köpa BIO-varianten av biljetter brukar ge bra ”kickback” när man räknas baspoäng/kr.
Väljer du att ta vägen med SAS MC så måste du tänka att spenden på kortet måste göras inom april (för utbetalning av poäng i maj månad), så du har två och en halv månad att tjäna in 22840 Extrapoäng (som då ger dig 25% av poängantalet som statuspoäng).
Min rekommendation - i ordning:
Kolla utbetalningsdatum för förra Amex statuspoängen du fått.
Se över hur mycket du kommer resa mellan nu och 31/5 och vad utdelningen blir av det, och ifall du inte bokat än - boka med fördel dyrare biljett-typ/BIO-biljett.
Överväg ifall SAS MC Premium är för dig, och se ifall du har spend nog att generera bra med poäng inom nästa 75 dagar.
Sista utväg är att köpa statuspoängen -enklast och har bakdateringen som säkerhetsventil.
Du kan överväga att göra Concious Traveller-trixet, men vi väntar ännu på resultaten av folks resande och ullbollsinköp så jag håller mig ifrån att rekommendera den för närvarande.