Senaste nytt

Munskydd/ansiktsmask för långflight - har ni hittat något bekvämt?

RhinoG

Medlem
Hej,

Ska ut på en lång resa tidigt nästa år och med all säkerhet kommer väl mun-/andningsskyddskravet kvarstå.

Det jag skulle vilja fråga er är om ni har några tips på riktigt bekväma munskydd/masker som fungerat bra för er på långa flighter? Vore skönt att man kunde hitta något som inte blev för varmt eller skavde trots 10+ timmar användning.

Har läst om nedan och överväger dessa, men undrar på om det är värt priset.

Airinum Urban Air Mask 2.0 - Urban Health Necessories

Det blir nog svårt att använda udda varianter.

Dom flesta flygbolag kräver ju kirurgisk mask/FFP2/KN95 mask utan ventil. Fast hur väl det kontrolleras på alla bolag vet jag inte.
Däremot finns det ju maskadaptrar som man kan fästa bakom huvudet istället för på öronen för att undvika skav på öronen.

• Gilla
Reactions: hco
Dom flesta flygbolag kräver ju kirurgisk mask/FFP2/KN95 mask utan ventil.

Exakt. Kommer väl kanske undan med ventil på SAS (enligt vad jag själv observerat på andra passagerare) men knappast på tex LH.

En lite mjukare vanlig FFP2 i kombination med upphäng på något annat än öronen tycker jag personligen är skönare än kirurg. Men jag körde nyss kirurg utan speciallösning för öronen över Atlanten och det gick bra. Sov gott ändå. :)

Det blir nog svårt att använda udda varianter.

Dom flesta flygbolag kräver ju kirurgisk mask/FFP2/KN95 mask utan ventil. Fast hur väl det kontrolleras på alla bolag vet jag inte.
Däremot finns det ju maskadaptrar som man kan fästa bakom huvudet istället för på öronen för att undvika skav på öronen.

I min erfarenhet har de flesta bolag godtagit alla typer av ansiktsmasker, har enbart upplevt specifika krav på SAS och Lufthansa. Men jag har nog inte större urval, så kan ha fel om hur det är mer generellt.

SAS stod och delade ut kirurgiska masker såväl GOT-CPH, CPH-EWR, EWR-ARN och ARN-GOT när folk kom med tygmasker, masker med ventil etc.

Skulle gärna hitta en som var "mjukare" på insidan då jag upplevde att jag fick skavsår i ansiktet och läpparna av en vanliga kirurgisk mask efter intensivt användande i USA i några dagar. Skavsår är att överdriva, men huden blev irriterad och läpparna tog stryk och det gick åt fasliga mängder med fet salva till just torra läppar.

Jag har köpt FFP2 mask som har ventil.
Om den nu klarar kravet på att vara FFP2 vad spelar det för roll om den har ventil eller inte?
De med ventil filtrerar inte utandningsluften, därför är de inte godkända i vissa sammanhang.
Ja ventilen gör ju att masken inte skyddar för just det som är viktigast att skydda... Därför är det många bolag som (av bra anledning) inte tillåtet dem. Jag såg tex ett par personer bli avvisade med sådan mask på Lufthansa MUC-EWR för ett par veckor sedan.

Skulle definitivt inte rekommendera det både av faktiskt nyttoskäl men också för att risken att den inte blir godkänd är stor.

Toppen