Senaste nytt

Misslyckad men debiterad StarAlliance upgrade på Lufthansa

Verkar som jag hamnat i en "glitch in the matrix" eller iallafall mellan SAS och LH StarAllianceuppgraderingssystemet.

Den 24 augusti köpte en uppgradering på Lufthansa för 35000 eurobonuspoäng.

Köpet gick igenom och poängen drogs (jag ser dem i min Eurobonus-historik) men när jag nu checkat in på LH web så är jag fortfarande ekonomi.

Ringer Eurobonus-kundtjänsten som glatt meddelar att "jo, jag är uppgraderad" och hänvisar till Lufthansa. +46770727727

Ringer Lufthansa-kundtjänsten som säger "upgrade has been rejected" och hänvisar tillbaka till SAS.
+46851761589

Tyvärr tror jag Lufthansa har rätt, se bild: Jag har inte fått något certifikatnummer och inte heller något email, så jag har haft mina tvivel som nu besannats.

Oddsen att få en uppgradering verkar mycket små, men det vore ju trevligt att åtminstone få tillbaka poängen som försvann i tomma intet.

Vad skulle ni gjort i min situation?

Vad är ert track record på Eurobonus-StarAlliance-uppgraderingar?

Attachments

• Screenshot 2022-08-29 105756_sudd.png
    Screenshot 2022-08-29 105756_sudd.png
    23,3 KB · Visningar: 193
Min track record är att det aldrig någonsin ens fungerat att skicka in det där formuläret Och spontant känns det som att 35000 poäng är ganska lite för upgrade eco-business med tanke på att budet brukar ligga på typ 70000 på SAS egna flygningar.

Men hur som helst, en sökning i forumet visar att detta varit ett problem länge, och ett samtal till kundtjänst bör ge dina poäng tillbaka.

Ja, det lät ju som ett kap men om det låter för bra för att vara sant... så var det även denna gång precis så. Poängen återbetald.

Min track record är att det aldrig någonsin ens fungerat att skicka in det där formuläret Och spontant känns det som att 35000 poäng är ganska lite för upgrade eco-business med tanke på att budet brukar ligga på typ 70000 på SAS egna flygningar.

Man kan dock inte jämföra star alliance upgrade med plusgrade. Star uppgraderingen använder bonusbiljetters bokningsklass, som är betydligt mer begränsad. Medans plusgrade går i betalda klasser och i princip kan använda alla lediga platser (sedan gör de inte alltid det utan håller på några, men i princip).

Men visst är det fortfarande ganska billigt. Men det ska snarare jämföras med de 65000 som är en halv tr award (jag vet att one way kostar mer, men för jämförelse). Man kan säga att du betalar hälften med poäng och andra hälften med cash (i form av ekonomi biljetten), och går en icke-flexibel award biljett.

Så vad säger ni som är rutinerade på detta: jag reser mest med United, Lufthansa och Swiss över Atlanten från San Diego, San Francisco och Seattle... hur gör jag för att ha bäst chans att lyckas uppgradera dessa? Är oddsen bättre från Denver eller Chicago?

Så vad säger ni som är rutinerade på detta: jag reser mest med United, Lufthansa och Swiss över Atlanten från San Diego, San Francisco och Seattle... hur gör jag för att ha bäst chans att lyckas uppgradera dessa? Är oddsen bättre från Denver eller Chicago?

Spontant skulle jag gissa Denver. Detta helt baserat på att det oftare finns awards med lh åtminstone via Denver till västkusten än via Chicago. Men det kan också hänga på sista benet. Så det är en gissning.

Man kan dock inte jämföra star alliance upgrade med plusgrade. Star uppgraderingen använder bonusbiljetters bokningsklass, som är betydligt mer begränsad. Medans plusgrade går i betalda klasser och i princip kan använda alla lediga platser (sedan gör de inte alltid det utan håller på några, men i princip).

Men visst är det fortfarande ganska billigt. Men det ska snarare jämföras med de 65000 som är en halv tr award (jag vet att one way kostar mer, men för jämförelse). Man kan säga att du betalar hälften med poäng och andra hälften med cash (i form av ekonomi biljetten), och går en icke-flexibel award biljett.

Det är ju inte jättestor skillnad på 70k och 65k tycker jag.

Men visst har du rätt i hur uppgraderingen går till!

Toppen