Senaste nytt

Minsta transfertid Singapore Airlines > Malaysia Airlines i Singapore

Du behöver inte gå igenom immigrationen för det går att checka väskan hela vägen fast du har 2 olika biljetter.
Det gjorde jag så sent som i Augusti då jag flög med Garuda från Jakarta till Singapore och sedan bytte till Singapore Airlines till Manila med 2 timmar 45 minuter transfertid.
Det ända är att du bör visa upp bagage kvittot när du gör transfer check in i Singapore.
Sedan är det inte hela världen om du skulle missa MH flighten fast du har god marginal för det är inte så dyrt att köpa en ny biljett isåfall.
Förresten om du flyger med Firefly istället kan du komma till Subang som är den gamla flygplatsen som ligger mycket närmare KL.

Det där låter ju riktigt intressant. Men då måste jag väl skynda mig så att väskan inte hamnar på bagagebandet? Eller går de ut å plockar den i så fall? Eller kan jag redan på ARN be dem checka väskan hela vägen menar du?

Det är MH som gäller för jag skall vidare till REP från KUL med connecting flight i KUL.
 

Glenn E

Medlem
Du visar upp båda biljetterna när du checkar in på ARN och ber att få väskan incheckad hela vägen till Kuala Lumpur.
Eller till REP för den delen om du ska vidare dit samma dag.
Jag checkade väskan från KUL - BKK (LH) - DOH(QR) - FRA (QR) - GOT (LH) en gång.
 

Dr. Miles

Expert
Du visar upp båda biljetterna när du checkar in på ARN och ber att få väskan incheckad hela vägen till Kuala Lumpur.
Eller till REP för den delen om du ska vidare dit samma dag.
Jag checkade väskan från KUL - BKK (LH) - DOH(QR) - FRA (QR) - GOT (LH) en gång.

Det där är ingen GARANTI att du får through check in av bagaget när man reser med två eller flera separata biljetter.
Därför tycker jag att ca 4 timmars marginal som Peter Hagander har är bra.
 

Glenn E

Medlem
Det där är ingen GARANTI att du får through check in av bagaget när man reser med två eller flera separata biljetter.
Därför tycker jag att ca 4 timmars marginal som Peter Hagander har är bra.

Javisst men det har alltid funkat för mig.
Så länge nästa flight är samma dag.
Minst 3 timmar iallafall är väl bra för ankommande flight kan ju vara försenad också.
Jag skulle tro att man kan få bagaget och hinna checka in igen på under en timme i Singapore även om man måste byta terminal för det är väldigt smidigt med förarlösa tåg mellan terminalerna.
Både innan och efter immigrationen. Det är bara olika vagnar på samma tåg.
 

Ritz

Medlem
Baggagehantering och immigration på Changi går mycket smidigt, så om baggaget inte checkas hela vägen så borde du ändå hinna. Som Glenn säger, under en timme, men troligtvis runt 45 minuter. Det som tar mest tid är egentligen gångavstånden till och från gate.
 
Toppen