Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Tomas E

Medlem
Idag såg jag den första nyhetsnotisen som innehöll en uppgift om tydligt minskat intresse för att resa till USA från Europa, underbyggt med någon form av siffror. Det är franska hotellkedjan Accors VD som uppger att europeiska bokningar i USA för kommande sommar har gått ner 25% (rimligen jämfört med förra året).

Jag har det tydliga intrycket att "bojkotta USA"-tendenserna i Kanada är mycket starkare än i Europa. Jag hittar uppgifter om en mer än 70%-ig minskning av de närtid flygbokningarna mellan Kanada och USA, och flera bolag har redan börjat minska sitt schema för sommaren på USA-Kanada-rutter.

Mig veterligen har däremot inget flygbolag ännu sagt något om minskat intresse för att flyga mellan USA och Europa. Men om Accors 25%-siffror är representativa för resemarknaden i stort borde det rimligen få visst genomslag på bokningsläge och priser för flygresor och kanske leda till justering av scheman, så lite kapacitet frigörs till andra håll (Kanada? Mexico? Sydamerika?). Vem vet, för de som fortsatt vill resa till USA kanske det blir lättare att hitta bonusplatser?

Nu kan jag inte tala om hela Kanada eller har några siffror att backa upp någon teori, men känslan bland vänner och grannar här i Kanada är att ingen vill åka till USA eller köpa något amerikanskt (men man ser ganska mycket mellan fingrarna när det kommer till vissa varor). Två av grannarna till oss här är pensionärer och sk snowbirds, som avstod helt att åka till Florida denna vintern efter Trumps utspel om att annektera Kanada.

Tycker mig se i en viss Facebook-grupp att intresset just för USA-resor har minskat och att det inte längre är en lika poppis destination.

Tror absolut att intresset för tex Toronto kan öka, kanske kan SAS äntligen sätta in en wide-body på den sträckan. Tror SAS storsatsning på US kan ge visst bakslag när det kommer till leisure-resande.

YYZ tillbaka till ARN, please!

Nu kan jag inte tala om hela Kanada eller har några siffror att backa upp någon teori, men känslan bland vänner och grannar här i Kanada är att ingen vill åka till USA eller köpa något amerikanskt (men man ser ganska mycket mellan fingrarna när det kommer till vissa varor). Två av grannarna till oss här är pensionärer och sk snowbirds, som avstod helt att åka till Florida denna vintern efter Trumps utspel om att annektera Kanada.

Tycker mig se i en viss Facebook-grupp att intresset just för USA-resor har minskat och att det inte längre är en lika poppis destination.

Tror absolut att intresset för tex Toronto kan öka, kanske kan SAS äntligen sätta in en wide-body på den sträckan. Tror SAS storsatsning på US kan ge visst bakslag när det kommer till leisure-resande.

YYZ tillbaka till ARN, please!
Möjligt men om dollarn nu pressas ner glömmer folk fort och kommer åka till USA ändå.

Tror SAS storsatsning på US kan ge visst bakslag när det kommer till leisure-resande.
Jo, jag har tänkt samma sak gällande SAS. Men även t.ex. BA och Virgin Atlantic har ju väldigt stort fokus på UK-USA och har båda minskat sitt utbud till Asien på senare tid. BA har dessutom retat upp de flesta av sina trogna BAEC-medlemmar med sitt nya BAC-program (premiär idag!) med absurt höga spendkrav, och enbart genvägar tillgängliga i USA och UK. Så om sura BAEC-statusmedlemmar letar nytt flygbolag och dessutom det totala resandet till/från USA minskar, kan det nog börja bli svettigt för BA.

Last edited:
Jodå, det använde man innan de fick sina A350 (iaf till PEK och PVG). Du menar kanske A321?
Jag tänkte mest att alla Asien-flyg jag varit på har varit A350, medan det främst varit A330 till USA. A321LR kanske inte funkar till så många andra platser än Nordamerika och kanske Dubai?

SAS får gärna kapa en del USA-flyg och sätta in fler avgångar mot Asien istället. Men gissningsvis funkar det inte med a330 till Asien?
SAS anger 10100 km som räckvidd för sina A330. Kan man flyga raka vägen räcker det till Japan med viss marginal:
...men måste man flyga en ganska stor omväg blir det lite knepigare till Östasien. Men när jag gick i skolan ansågs Asien börja redan vid Bosporen, d.v.s. i östra delen av Istanbul. ;)

Toppen