Senaste nytt

Minimum Connecting Time med SAS på Kastrup ändras från 27 mars 2017

alc

Medlem
Längre tider vid anslutningar på Kastrup påväg?

Har en resa bokad den 5:e mars till Malaga SK1415 och SK587), med en mellanlandning i Köpenhamn på 30 minuter. Jag blev idag ombokad med direktflyget som går 06:00 från Arlanda. Ringde och kollade med SAS vad som var anledningen till detta och de sa att datorn rapporterade att det vår för kort connecting time i Kastrup.

Det går inte längre att boka ARN-CPH-AGP på hemsidan detta datum, trots att ingen ändring i tidtabellen har skett. SK1415 landar 07:25 och SK587 avgår 07:55 vilket är inom ramen för MCT på både SAS och Kastrups hemsida.

Någon som vet vad allt detta kan bero på?
 
Jag vet inte vad MCT varit tidigare, men ja, MCT för internationella anslutningar är generellt sett 45 minuter på CPH. Det finns dock massor med undantag:

Kod:
Minimum Connect Times:
Connecting at CPH
Incoming airline SK
Outgoing airline SK

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .30   .45   .45   .45
OFFLINE   .30   .45   .45   .45
** OR * ARE ALL
SK-SK DI  1.00 ALL  - FLT 3400 - 3499 
SK-SK DI   .30 EQP ALL - N   TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK DI   .40 EQP ALL - N   TRM 3  - 3  
SK-SK ID   .45 FLT 3500 - 3549 - ALL  EQP ALL - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK ID   .30 FLT 8665 - 8668 - ALL  TRM 3  - 3  
   GROUP2 - ALL  
SK-SK ID   .30 FLT 8904 - 8912 - ALL  TRM 3  - 3  
   GROUP2 - ALL  
SK-SK ID   .30 EQP N   - ALL TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK ID   .40 EQP N   - ALL TRM 3  - 3  
SK-SK II   .40 FLT  568 - FLT  973 EQP N   - W   TRM 3  - 3  
SK-SK II   .40 FLT  910 - FLT 9614 EQP W   - N   TRM 3  - 2  
SK-SK II   .40 FLT  756 - FLT  909 TRM 3  - 3  
SK-SK II   .40 FLT  756 - FLT  925 TRM 3  - 3  
SK-SK II   .40 FLT  752 - FLT  925 
SK-SK II   .40 FLT 1630 - FLT  925 
SK-SK II   .40 FLT 2865 - FLT  909 
SK-SK II   .40 FLT 2875 - FLT  943 
SK-SK II   .40 FLT 2881 - FLT  925 
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT  500 - 2536 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT  537 - 2538 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - ALL  
SK-SK II   .35 FLT    1 - 2999 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT    1 - 2999 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT 4000 - 6099 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT 6200 - 6399 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT 6400 - 6699 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT 1782 - FLT 8350 - 8399 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  ALL - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT 4000 - 6099 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK II   .35 FLT 6200 - 6399 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK II   .35 FLT 6400 - 6699 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK II   .35 FLT 8350 - 8399 - FLT 1781 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3   GROUP2 - ALL  
SK-SK II   .30 FLT 8407 - FLT    1 - 2999 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8407 - FLT 3001 - 3199 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8407 - FLT 4000 - 6099 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8407 - FLT 6200 - 6399 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8407 - FLT 6400 - 6699 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8446 - FLT    1 - 2999 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8446 - FLT 3001 - 3199 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8446 - FLT 4000 - 6099 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .30 FLT 8446 - FLT 6200 - 6399 EQP N   - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .45 ALL  - FLT 8701 EQP N   - N   TRM 2  - 2  
SK-SK II   .45 ALL  - FLT 8701 EQP N   - N   TRM 3  - 2  
SK-SK II   .35 FLT    1 - 2999 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 3001 - 3199 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 4000 - 6099 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 6200 - 6399 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 6400 - 6699 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT 8350 - 8399 - FLT  500 - 2536 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - UNITED KINGDOM  
SK-SK II   .35 FLT    1 - 2999 - FLT  537 - 2538 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT 4000 - 6099 - FLT  537 - 2538 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT 6200 - 6399 - FLT  537 - 2538 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT 6400 - 6699 - FLT  537 - 2538 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT 8350 - 8399 - FLT  537 - 2538 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - IRELAND  
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 3001 - 3199 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  500 - 2536 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  UNITED KINGDOM - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  537 - 2538 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  IRELAND - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  537 - 2538 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  IRELAND - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  537 - 2538 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  IRELAND - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  537 - 2538 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  IRELAND - GROUP2
SK-SK II   .35 FLT  537 - 2538 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3  IRELAND - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT 3001 - 3199 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT    1 - 2999 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 3001 - 3199 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 3001 - 3199 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 3001 - 3199 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 3001 - 3199 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 3001 - 3199 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 4000 - 6099 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 4000 - 6099 - FLT 3001 - 3199 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 4000 - 6099 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 4000 - 6099 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 4000 - 6099 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT 3001 - 3199 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT 6400 - 6699 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6200 - 6399 - FLT 8350 - 8399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6400 - 6699 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6400 - 6699 - FLT 3001 - 3199 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6400 - 6699 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 6400 - 6699 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 8350 - 8399 - FLT    1 - 2999 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 8350 - 8399 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 8350 - 8399 - FLT 6200 - 6399 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II SUP   FLT 4000 - 6099 - FLT 4000 - 6099 
  EQP N   - N   TRM 3  - 3   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 8665 - 8668 - FLT    1 - 2999 TRM 3  - 3  
   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .30 FLT 8904 - 8912 - FLT    1 - 2999 TRM 3  - 3  
   GROUP2 - GROUP2
SK-SK II   .45 FLT 3500 - 3549 - ALL  EQP ALL - N  
  TRM 2  - 2  
SK-SK II   .45 FLT 3500 - 3549 - ALL  EQP ALL - N  
  TRM 3  - 2  
SK-SK II   .45 FLT 3500 - 3549 - ALL  EQP ALL - N  
  TRM 2  - 3  
SK-SK II   .45 FLT 3500 - 3549 - ALL  EQP ALL - N  
  TRM 3  - 3  
SK-SK II   .45 ALL  - FLT 3500 - 3549 TRM 2  - 2  
SK-SK II   .45 ALL  - FLT 3500 - 3549 TRM 3  - 2  
SK-SK II   .45 ALL  - FLT 3400 - 3499 
SK-SK II   .40 EQP N   - N   TRM 3  - 2  
SK-SK II   .40 EQP N   - N   TRM 2  - 3  
SK-SK II   .40 EQP N   - N   TRM 3  - 3  
USE T*GRPN FOR CITIES IN A GROUP.  WHERE N IS THE GRP NUMBER.
 
Jag bokade senast idag en resa med 30 min byte på CPH. Ankommande med SK610 och sedan vidare med den sk dammsugaren, SK448 som är sista flighten till GOT för kvällen. Rätt tight byte innan också till SK610 så räknar med att få behöva övernatta antingen i Zurich eller i Köpenhamn

Hur definieras det som kallas Groups i tabellen ovan? Vad ingår i t ex group 2? EQP, kan det betyda equipment?
TRM antar jag betyder terminal.
 
Jag bokade senast idag en resa med 30 min byte på CPH. Ankommande med SK610 och sedan vidare med den sk dammsugaren, SK448 som är sista flighten till GOT för kvällen. Rätt tight byte innan också till SK610 så räknar med att få behöva övernatta antingen i Zurich eller i Köpenhamn

Hur definieras det som kallas Groups i tabellen ovan? Vad ingår i t ex group 2? EQP, kan det betyda equipment?
TRM antar jag betyder terminal.

EQP är equipment, där EQP N tex betyder narrow body.
TRM är terminal.

Group är någon form av gruppering av städer. På EF står nu "use t*grpn for cities in a group", men jag har ingen aning om var man ska söka det.

Kan det vara samma som areas - man pratar ju om area 1 som väl är nord Amerika och area 2 som är Europa i vissa sammanhang.
 
EQP är equipment, där EQP N tex betyder narrow body.
TRM är terminal.

Group är någon form av gruppering av städer. På EF står nu "use t*grpn for cities in a group", men jag har ingen aning om var man ska söka det.

Kan det vara samma som areas - man pratar ju om area 1 som väl är nord Amerika och area 2 som är Europa i vissa sammanhang.
Något åt det hållet borde det vara. "USE T*GRPN FOR CITIES IN A GROUP. WHERE N IS THE GRP NUMBER."
 
Noterade detta för SAS.

Fra 27. marts ændres den såkaldte ”minimum connection time” nemlig for rejsende fra et Schengen-land til et andet til 40 minutter mod kun 30 minutter i dag. Samtidig øges den minimale forbindelsestid for rejsende fra et Schengen-land til et andet EU-land fra 35 til 40 minutter. Det samme gælder for tiden mellem en forbindelse fra et andet land videre til et Schengen-land eller et andet EU-land, samt for flyskifte på rejser mellem provinsen og Schengen-lande og andre EU-lande.


SAS øger transfertiden i Københavns Lufthavn - CHECK-IN.dk
 
Det här var kasst! Men bortsett från huvudbeslutet känns som att SAS denna gång har tänkt till lite. Jag har undrat varför de har ökat anslutningstiderna mellan 0655-kärran från Göteborg till Paris, Amsterdam, Bryssel etc. till 40 min. Nu vet jag.
 
Nja, så länge SAS säkerställer att de tidigare giltiga anslutningarna fortsätter med att vara möjliga genom att justera tidtabellen tycker jag inte det är ett jätteproblem utan kanske snarare minskar stressen hos många resenärer. Men om de på detta sätt omöjliggör en massa anslutningar i Köpenhamn känns det som om de skjuter sig själva i foten... Nu verkar det ju dock inte så utan de har tänkt till :)
 
Det här var kasst! Men bortsett från huvudbeslutet känns som att SAS denna gång har tänkt till lite. Jag har undrat varför de har ökat anslutningstiderna mellan 0655-kärran från Göteborg till Paris, Amsterdam, Bryssel etc. till 40 min. Nu vet jag.
Dementi!
Nu verkar AMS och BRU vara tillbaka på 30 min igen, men bokningsbara ändå. Däremot har morgonflighten till London fallit bort igen, eftersom den går 07:15 är det bara 30 min i bytestid från ultra-fakiren SK1439 06:25. Det känns inte så genomtänkt, trots allt...
Nja, så länge SAS säkerställer att de tidigare giltiga anslutningarna fortsätter med att vara möjliga genom att justera tidtabellen tycker jag inte det är ett jätteproblem utan kanske snarare minskar stressen hos många resenärer. Men om de på detta sätt omöjliggör en massa anslutningar i Köpenhamn känns det som om de skjuter sig själva i foten... Nu verkar det ju dock inte så utan de har tänkt till :)
För oss som alltid måste åka med byte och har Kastrup som främsta byteshubb spelar korta tider roll och gör det mycket enklare. Framförallt möjliggör det fler byten. Dessutom behövs inte mer än 30 min på Kastrup för byten inom Schengen.
 
Toppen