Senaste nytt

Miami MCT 2 separata tickets

Hej, hade tänkt en övernattning när vi landar med SAS 14:05 lördag 6 Jan i Miami, för att sen ta ett tidigt flyg dagen efter från MIA eller FLL till Cancun. Nu vill ju frugan helst flyga vidare direkt. Läser rysar kommentarer om MIA och immigration...
Hinner man med AA till Cancun 18:29 om man landar med SAS 14:05 med 2 separata tickets? SAS verkar landa på H och AA flyger från D.

Hälsningar
Marcus

Hej, eftersom du flyger med två separata biljetter är min uppfattning att du måste först ut via immigration för därefter hämta bagaget, för att sedan checka in igen? Om så är fallet så skulle jag personligen inte våga chansa. Vi har varit igenom MIA immigration som kortast på 12 min och fått vänta på bagaget! Som längst har det tagit drygt 3-3,5 timmar. I snitt dryga timmen.

OM det nu rent tekniskt skulle gå tidsmässigt skulle jag hellre kunna slappna av på flyget till MIA, särskilt om det blir förseningar.
Tips 1
Om ni beslutar er för att spendera natten vid MIA kanske kan locka frugan med att ni med lite tur hinner ni med ett dopp i poolen alternativt ta en Uber till något mindre turistigt som exempelvis Little Havana där ni kan besöka Versailles Bakery för en Cuban coffee och Cuban Sandwhich (fantastiskt gott), alternativt så bor ni nära Dolhpin mall för lite shopping. Inte den bästa outlet i östra Florida men närmast MIA.
Istället för en Uber kan ni hämta ut hyrbil på MIA (om ni är Hertz Gold går ni bara och hämtar upp bilen utan att stå i kö), så kan ni göra flera utflykter och med tanke på jetlag kan jag också rekommendera soluppgången vid South Beach. Dvs lättare att ta sig till/från hotellet också. Dagen efter tar ni planet under eftermiddagen vidare till CUN och landar lagom till incheckningen på hotellet och lite mer utvilade och mindre sönderstressade.
Tips 2
Om ni flyger från FLL och inte har bil så har ni antingen "gågatan" inne i Fort Lauderdale alternativt torget vid Lauderdale-by-the-Sea - båda ställena klarar man sig utan bil, i vart fall någon enstaka natt. Ovanligt annars i Florida.

Hej!
Du blandar lite äpplen och päron
"Separata biljetter" och "MCT" kan vi inte prata om i samma mening, MCT är för genomgående biljetter
Du har i runda slängar 4,5h emellan. Även om flyget är 1 timme sent och 2h kö i immigration hinner ni!
Jag hade kört!
Worst case får ni lösa nya biljetter och ta det på "shit happends"-kontot!

Fasiken inte lätt, Hade utan problem kunnat boka nytt flyg och tagit det på "shit happens" kontot, men orkar inte betala 5000 kr för en extra dag på resorten i cancun som vi inte då skulle utnyttja. Blir 4000 för nya flygplåtar + 5000 kr för resorten. Men ska fundera. Är lite kantboll på allt. Tycker ju det borde gå men men.
Kan minnas att jag hunnit på ORD med 2 separata tickets en söndag när planet från CUN var försenat 1 timme och det var 1 timme kö till imigration och 1 timme kö i tullen (Aldrig varit med om kö i tullen..) men det var på håret och frugan var helt sönderstressad och arg. Hahahaha.
Tror jag överlämnar era kommentarer till henne så får hon bestämma.

Nej, då, sitter forfarande och velar. Spelade in era kommentarer till min fru som jag sagt....
Gick så där. "Du får bestämma".
Precis det jag inte ville, Blir det fel så är ju allt mitt fel som vanligt. :Do_O
Ta en natt på ett bra flygplatshotell. Ät/drick gott och ta morgonflighten till Cancun (ni kommer ändå vakna tidigt). Slipp all stress och oro om det blir förseningar mm.

Ta en natt på ett bra flygplatshotell. Ät/drick gott och ta morgonflighten till Cancun (ni kommer ändå vakna tidigt). Slipp all stress och oro om det blir förseningar mm.
Det blir nog det även om det skulle bli en intressantare story om vi försöker och det blir riktigt tight. Men vet ju själv hur jag mår efter Champagne och vin i 10 timmar buisness. Man blir ju rätt mosig....
Sen blir det ju ändå 12 dagar på Mahekal Beach Resort. Kan verkligen rekommendera det. VI har bott på rätt många All Inclusive (Iberostar Grand Paraiso, Excellence Playa Mujeres etc) men tröttnat lite på konceptet. Mahekals rum är rätt basic men ligger kanon på stranden och i min värld Playa del Carmen bästa restaurang strip precis utanför.
Nån som har nåt tips på nåt hotell nära Miami flygplats? Tror min fru skulle uppskatta Dolphin Mall när jag tar några öl.

Toppen