Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

JacobGBG

Medlem
Läste detta precis. Läskigt, jag minns att det var samma sätt som jag nåddes av nyheten om AF447. Hoppas det vara är något tekniskt missöde.
 
Flygplanet(Boeing 777-200ER) ska ha flugit högt, på 35000 fot när flygtrafikledningen förlorade kontakten.
Enligt olika mediauppgifer var kaptenen mkt erfaren med +18000 flygtimmar.
Det hela är mycket illavarslade och tyvärr har nog det värsta inträffat av någon anledning.
Mycket mycket ovanligt att stora trafikflygplan försvinner från radarn på 10 000 meters höjd.
 

Traveller

Medlem
Här i Kina är detta givetvis en stor nyhet. 163 medborgare är försvunna och nyheterna visar flygplatsen i Peking med mängder av folk som är i sorg/panik. Myndigheterna har arrangerat stora mängder personal för att ta hand om de som drabbats i Peking, både för de som väntat på flygplatsen men även för personer som vill komma och sörja. Det finns inga rykten eller så om att det skall vara attentat eller liknande utan man rapporterar endast om en krasch utanför Vietnams kust. Det finns däremot rykten om att någon hög tjänsteman från Vietnamns regering skall ha funnits ombord.
 

Dr. Miles

Expert
Det är 227 passagerare och 12 crews = 239 personer ombord.

Last signal of missing Malaysia Airlines flight detected by Vietnam as it flew over sea | South China Morning Post

South China Morning Post skrev:
Malaysia Airlines flight MH370 was carrying 227 passengers and 12 crew members from Kuala Lumpur to Beijing when contact was lost, the carrier said on Saturday.
.
.
There were 153 Chinese nationals on board, including one infant, an airline representative said at a press conference on Saturday morning. Also on board were passengers from the following countries and regions:
  • Malaysia 38;
  • Indonesia 12;
  • Australia 6;
  • France 4;
  • United States 3 (including one infant);
  • New Zealand 2,
  • Ukraine 2,
  • Canada 2;
  • Russia 1,
  • Italy 1,
  • Taiwan 1,
  • Netherlands 1,
  • Austria 1.

The spokesperson could not confirm if any HongKongers were among the Chinese nationals on board.
 

Traveller

Medlem
Inser nu plötsligt..
Jag har en plåt bokad PVG-SZX-HKG-SIN-SGN-KUL-PVG och den sista sträckan med MAS. Visst är det så att man tänker en extra gång då man har en bokning med samma flygbolag som kraschar, framför allt inom samma område man själv är.

(Glad att mitt nick fungerar igen, det har det inte gjort på två veckor)
 

erc

Medlem
Inser nu plötsligt..
Jag har en plåt bokad PVG-SZX-HKG-SIN-SGN-KUL-PVG och den sista sträckan med MAS. Visst är det så att man tänker en extra gång då man har en bokning med samma flygbolag som kraschar, framför allt inom samma område man själv är.

(Glad att mitt nick fungerar igen, det har det inte gjort på två veckor)

Så är det. Har två flighter bokade med Malaysia Airlines i sommar (MNL-KUL och KUL-HKT).
 
Toppen