Senaste nytt

Panda

Medlem
Hej,

Jag ar inbokad pa foljande resa (Genomgaende resa - dvs det ar samma bokningsnummer pa bada flighterna).

14:20 - 16:10 KIX-PVG MU516
21:30 - 05:50 PVG-CDG AF111

Nar jag loggade in pa bokningen pa Air Frances hemsida kom foljande meddelande upp (se nedan). Givet meddelandet sa undrar jag om jag kommer behova hamta ut bagaget dar och checka in pa nytt? Transfern ar international-international och det ar 2 resenarer med svenska pass. Nagon som kan bekrafta att sa ar fallet, eller ar detta bara ett standardmeddelande? Jag hittade en trad pa reddit dar resenaren hade en liknande fragestallning, men kunde inte utlasa nagot defintivt svar i traden. ( )

1738579999053.png

Man måste väl alltid hämta bagaget i Shanghai och lämna in igen, om jag inte kommer ihåg helt fel.

Det konstiga är väl om det gäller en internationell-internationell transfer. Men det finns en viss analogi med hur gamla flygplatsen i Peking fungerade. Där skulle man gå igenom passkontroll även vid internationell-internationell transfer. (Har ej varit på den nya flygplatsen.)

Åter till Shanghai: Jag har bara bytt där en gång. Då var det mellan först en inrikes resa (troligen Air China) och sedan SAS till CPH. Även då var jag tvungen att hämta ut incheckat bagage i Shanghai och bära över den till utrikesterminalen (en promenad utomhus). Att man får ta hand om bagaget på det sättet vid en resa som först var internationell och sedan inrikes är väl inte ovanligt (för tullprocedurerna), men här var det alltså tvärtom.

(Edit tillägg: Det var en genomgående resa med samma bokningsnummer, utställd av SAS.)

Det konstiga är väl om det gäller en internationell-internationell transfer.
Det förekommer på fler ställen, t.ex vid transfer i USA, där du behöver gå igenom immigration, tull, bagdrop och säkerhetskontroll vid transfer om du anländer från utlandet.

Det förekommer på fler ställen, t.ex vid transfer i USA, där du behöver gå igenom immigration, tull, bagdrop och säkerhetskontroll vid transfer om du anländer från utlandet.
Ja, det känns naturligt om det är internationell flight -> inrikes, eftersom slutdestinationen kanske inte har tullkontroll.
Men mindre nödvändigt om det är inrikes -> internationell (mitt fall), eller
internationell -> internationell (trådstartens fall).

Jag har jobbat lite med relaterade frågor, fast då gällde det säkerhetskontroll och inte tullfrågor. Man skilde på "safe passengers" och "unsafe passengers" (sådan är terminologin). Safe passengers (ursäkta engelskan ni som vill reta er) var de som hade gått igenom säkerhetskontroll på den egna flygplatsen. Unsafe passangers var de som inte gått igenom den EGNA säkerhetskontrollen, dvs anlänt med flyg och där man uppenbarligen inte litade på avreseflygplatsens säkerhetsrutiner. Det kan bli sjukt rörigt med alla gångvägar hit och dit på en flygplats, och alla dessa små småtåg på gummihjul mellan terminalerna. Dessutom skall det inte bara fungera idag, utan även i en framtid där nya terminaler adderats till systemet.

@LongDist Min poäng var alltså att det förekommer vid INT-INT på fler ställen än på PVG, tex i USA. Så sådär jätteovanligt är det inte. Sedan vad jag tycker om det är en annan sak...

Ja du behöver ta ut bagaget, gå igenom immigration för att sedan checka in det igen. Reser du med Air China hela vägen behöver du det inte:

Hade bonusresa från Taipei till Shanghai PVG med Eva och vidare med Lufthansa till Frankfurt i september, den incheckade väskan behövde jag inte göra något med. Frågade två gånger i TPE om det stämde och så var det.

Har fått hämta ut bagaget på PVG och checka in det igen de få gångerna jag bytt flyg där. Varit Europa till Taipei och tillbaka.
Det har dock alltid även varit byte av terminal så vet inte om man behöver det om man flyger vidare utan att byta terminal.
Försöker undvika PVG om jag kan men senast var prisskillnaden för stor.

Pudong är en jobbig flygplats.
Reste med Air China GOT-FRA-PVG-BKK på kampanj biljetter i Business.
Väskorna gick åtminstone ända till Bangkok men på Landvetter kunde dom bara skriva ut boardingkort till Frankfurt och Shanghai.
När jag väl landade på Pudong och hade åkt buss till terminalen så letade jag länge och väl vart transitpassagerare skall ta vägen.
Det visade sig att man var tvungen att börja fylla i lappen för 24 timmars transitvisum, gå igenom immigration och tull och upp till avgångshallen.
Lyckades faktiskt att få ett visum med att enbart visa bagage taggarna för mer bevis än så hade jag inte för min fortsatta resa!!

Väl i avgångshallen letade jag efter Air Chinas service lucka och gick dit och frågade efter boardingkortet till Bangkok.
Den servicen ville dom inte stå för utan jag får allt vänta till incheckningen öppnar om fyra timmar.
Men jag är ju incheckad och fick bara boardingkort hit, ja men det skulle du ha sett till att få i Frankfurt!!
Jag har ju även bokat transit lounge. Tog fram bärbara bärbara datorn och visade dom och började ifrågasätta och kräva mina rättigheter.
Nämnde också väldigt nedvärderande deras service mot premium passagerare och lite annat när jag ändå hade ångan uppe.
Helt plötsligt gick det väldigt fort för dom att ordna fram det sista boardingkortet.

Toppen