Senaste nytt

Medlemmarnas språkkunskaper - effekten av ett omfattande resande?

1. Vilket/vilka språk behärskar du?
Flytande: Svenska
Avancerad: Engelska
Hjälpligt: Tyska
Grundläggande: Thai

2. Varför har du kommit att tala detta språk?
Svenska är modersmål, med det kommer ju även förståelse för norska och danska (den talade danskan var omöjlig för en norrlänning fram till dess att jag pluggade i Lund och såg dansk tv som var mycket bättre).
Engelska, skola och jobb.
Tyska, skola, även på universitetsnivå men enbart enstaka kurser. Nederländska går hyfsat att läsa när man både kan skandinaviska och tyska.
Thai, mamma är från Thailand men på 1980-talet sa man att man enbart skulle prata ett språk hemma (och det blev givetvis svenska) så det blev haltande. Sedan tillhör min mamma den folkgrupp som kallas isan (vilket är samma som laoter) i Thailand och utgör 20 % av befolkningen, så min mammas modersmål är egentligen lao för jag förstår litegrann (typ som skillnad mellan danska och svenska).

3. Påverkar dessa språkkunskaper ditt resandemönster? Privat och/eller i arbetet?

I Europa har det blivit mer resor till tyskspråkiga länder så det har helt klart påverkat. Tycker att det är ganska lätt att "hitta på" ord på tyska, då språket ligger så pass nära svenska och det brukar fungera.

Toppen