Senaste nytt

Medicinsk förhandsbedömning

Gus

Medlem
Jag delar med mig av mina erfarenheter av medicinsk förhandsbedömning via Länsförsäkringar och SOS International. Planen var att vi skulle resa på semester till Miami/Colombia/Guatemala/El Salvador/Mexiko/Kuba/Texas/Washington DC i några veckor. Några veckor före avresa bet dottern av en bit av nageln på tummen och rev upp lite av skinnet. Vi tänkte inte mer på det men en vecka före avresa blev tummen infekterad så vi var tvungna att gå till vårdcentralen för att få hjälp: Insatt på antibiotika i 8 dagar. Ajaj tänkte vi, hur blir det nu med försäkringen på resan, man måste ju alltid vara frisk vid avresa. Jag har den här historien i bakhuvudet och vill inte hamna i samma situation Mats hemma efter skräckresan till Thailand: Tack, ni har räddat mitt liv | Aftonbladet

Jag ringde till Länsförsäkringar och blev kopplad till SOS International i Köpenhamn där vi snabbt fick besked att försäkringen inte gäller om dottern får någon komplikation under resan (tropiska/fuktiga länder och dyra sjukvårdslandet USA var ingen bra kombo :rolleyes:). Helst ska hela antibiotikakuren vara avslutad och fingret läkt innan man kan få godkänt. Vi kom dock överens om att när dottern har tagit 5/8 dagars antibiotikabehandling ska en läkare göra en ny bedömning och sedan återkoppla till SOS. Några dagar före avresa gick vi till vårdcentalen där läkaren skrev en anteckning om att fingret läkte fint. Anteckningen scannades in och skickades till SOS International och senare under dagen kom det glädjande beskedet att dottern nu hade full täckning på sin försäkring! :) Allt sköttes mycket smidigt och proffsigt.

Om vi inte hade haft full täckning på försäkringen så hade vi stannat hemma, framförallt i och med att resan involverade USA med dyr sjukvård. Jag undrar om avbeställningsskyddet i kortförsäkringen hade givit oss pengarna tillbaka? Ett infekterat finger räknas väl knappast som "akut sjukdom"? Vi planerade annars att besöka ett lekland dagarna före avresa och förhoppningsvis bli smittade av kräksjukan så vi kunde avboka resan med säkerhet :D.

Semestern förlöpte bra förutom att vi blev magsjuka på Kuba och sonen fick besöka ett sjukhus, men det är en annan historia :).
 

Thornado

Medlem
Semestern förlöpte bra förutom att vi blev magsjuka på Kuba och sonen fick besöka ett sjukhus, men det är en annan historia :).

Det låter ju som att det var bra att alla i familjen hade fungerande försäkring i alla fall.

Bra med påminnelser kring sådant här, för det är nog något som många inte tänker på, framförallt inte när det "bara" handlar om ett skadat finger.
 

Mr Planning

Medlem
Du gjorde helt rätt.

Just infektioner är något man ska ha väldigt stor respekt för i tropiska länder, vilket jag själv fick lära mig den hårda vägen :confused:

Ett litet obetydligt sår på en tå lede till 1 månad där jag hade det mindre trevligt...

Man ska alltid lyssna på sin fru, dom vet oftast bäst :D
 

Gus

Medlem
Det låter ju som att det var bra att alla i familjen hade fungerande försäkring i alla fall.
Ja absolut, annars hade vi aldrig åkt på resan. Nu var det sonen som besökte sjukhuset men om det hade varit dottern och om hon inte hade haft full täckning på försäkringen pga sårskadan så hade hon ändå haft täckning om det rörde sig om magsjuka eftersom det är helt olika diagnoser. Däremot, om dottern hade fått oklar infektion/lunginflammation etc. så tror jag Länsförsäkringar hade kunnat säga att infektionen kommer från fingret och neka ersättning.
Bra med påminnelser kring sådant här, för det är nog något som många inte tänker på, framförallt inte när det "bara" handlar om ett skadat finger.
Ja små sår och fattiga vänner ska man inte förakta! :)
 

jsn

Medlem
Jag undrar om avbeställningsskyddet i kortförsäkringen hade givit oss pengarna tillbaka? Ett infekterat finger räknas väl knappast som "akut sjukdom"?
Detta tycker jag är en mycket intressant frågeställning! Om en sjukdom bryter ut eller skada uppstår mellan att man har bokat och avresa som hindrar avresa så kan man tycka att detta borde täckas av kortförsäkringen. Men man kan tycka mycket om mycket...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen