Senaste nytt

MC eller AMEX på resa?

Åker till USA i juli och möjligen i slutet av augusti. Vilket Eurobonus-kopplat kort skulle ni välja att använda, Amex Elite eller MC Premium, och varför? (Inte bara pga dubbla poäng hos MC, även fast det såklart är välkommet). Och hur är smartast att använda korten när det gäller påläggskostnader som ofta tillkommer utomlands?

(Inte bara pga dubbla poäng hos MC, även fast det såklart är välkommet)
Det där är väl bästa anledningen till att använda just MC Premium just nu.

Och hur är smartast att använda korten när det gäller påläggskostnader som ofta tillkommer utomlands?
Om du menar valutapåslag på växlingskurser så är min inställning att det är ungefär samma/lika mellan nästan alla kort. De kort som saknar valutapåslag har inte sällan lite sämre växlingskurs. Det är dock småsummor i sammanhanget och jag har slutat fundera på det.

I alla fall mina Amexkort och MC Premium har båda 2% valutapåslag. Jag har aldrig brytt mig om att jämföra deras växelkurser. Rent spontant skulle jag säga MC Premium denna sommaren, på grund av den högre poängintjäningen (betalningar i annan valuta, 2x20p per 100kr) gentemot Amex Elites vanliga 20p per 100kr. Behöver du omsätta pengar på ditt Amex för att uppnå en 2-4-1 voucher så kan ju det väga in men för egen del tar jag hellre dubbla ransonen poäng just denna sommaren.

Toppen