Senaste nytt

Maximera intjäning med Amex + MC + Billhop/Betalo

Isak21

Medlem
Hej!

Om frågan redan besvarats någon annanstans ber jag så hemskt mycket om ursäkt och accepterar att tråden slängs och stängs.

Frågan: kan jag betala min amex-faktura med SAS Mc-kortet (tex nu 2-4 mars) via Billhop och få poäng?

Det verkar lite för bra och jag vet inte om det strider mot några villkor/lagar att ”flytta” kreditskuld mellan konton?

Ser fram emot upplysning.

EDIT: jag har naturligtvis värvningsbonus på Billhop > avgiftsfritt
 

jumbooze

Medlem
Det finns regler för att betala kreditkorts skulder med andra kreditkort men rent generellt så har vl billhop/mfl blockat vissa kredit/låneinstitut
 

Isak21

Medlem
Det finns regler för att betala kreditkorts skulder med andra kreditkort men rent generellt så har vl billhop/mfl blockat vissa kredit/låneinstitut

Tack för svar. Vid närmare eftertanke (kunde tänkt lite längre på egen hand kanske) så skulle man ju kunna flytta runt en skuld mellan kreditkort utan att betala den ganska länge om det var tillåtet.

Då vet jag!
 

Elliott

Medlem
Lekte också med den tanken vid ett tillfälle @Isak21 - i teorin skulle du i sådana fall inte ens behöva flytta mellan olika kort utan du skulle kunna betala din AmEx faktura med samma AmEx-kort. Skjuta upp betalningen i all evighet. Däremot är ju Billhop/Betalo och liknande tjänster inte dummare än att de inser att det skulle vara ett grovt systemfel - därav att de helt enkelt blokerar PG/BG för kredit/låneinstitut.
 

Thornado

Medlem
Under en kortare period när Coops MedMera Mer-kort var som mest förmånligt när det gällde intjäning av EB-poäng så gick det dock att göra detta i ett steg. Om jag inte helt missminner mig så gick det alltså att betala Amex-fakturan med Coop-kortet, och dessutom så var det väl gratis att använda Betalo med Coopkortet. Så på så sätt så kunde man alltså typ dubbla poängintjäningen genom att handla allt på Amex och sen betala den fakturan med Coop. Sen var man dock tvungen att betala Coop-fakturan med "riktiga" pengar. Detta blockerades dock precis lagom till att jag hade anmält mig till ett Coopkort.
 

Meazza

Medlem
Under en kortare period när Coops MedMera Mer-kort var som mest förmånligt när det gällde intjäning av EB-poäng så gick det dock att göra detta i ett steg. Om jag inte helt missminner mig så gick det alltså att betala Amex-fakturan med Coop-kortet, och dessutom så var det väl gratis att använda Betalo med Coopkortet. Så på så sätt så kunde man alltså typ dubbla poängintjäningen genom att handla allt på Amex och sen betala den fakturan med Coop. Sen var man dock tvungen att betala Coop-fakturan med "riktiga" pengar. Detta blockerades dock precis lagom till att jag hade anmält mig till ett Coopkort.
Stämmer, hann själv vända några fakturor på det sättet.

Självklart så var det dock för bra för att vara sant så den möjligheten försvann ganska snabbt (liksom i princip alla andra uppsidor med kortet sedermera gjorde). Fick sen höra från kundtjänst om hur vissa hann omsätta flera miljoner på det här sättet...
 

Syversen

Medlem
Känns inte så 2018, men om du hade ett personligt PG/BG-nummer borde du dock kunna använda Billhop för att flytta pengar från en kortkredit till ditt PG/BG och sedan betala valfri faktura med pengarna? Det är ju 100 år sedan man hade ett plusgironummer som privatperson men det går kanske fortfarande att skaffa?
 
Toppen