Senaste nytt

Maxa poängen i ekonomi över Atlanten?

Davve

Ny medlem
Det finns ju en del trådar här, så om ber om ursäkt om frågan redan är ställd någonstans.

Jag flyger två gånger om året med familjen till USA, östkusten. Resorna går i ekonomiklass och vi utgår från Arlanda. Vi är fem personer som åker på vuxenbiljetter då barnen passerat 12år. Sist flög vi med Lufthansa men valde att få poängen till Eurobonus, vilket inte gav så många poäng.

Om jag skulle välja att vara lojal mot ett visst bolag och göra två USA resor t/r per år, vilket bonusprogram/bolag kommer ge mig mest tillbaka i form av nya resor till USA?

Tacksam för input!
 

squeezen

Medlem
Beror ju helt på. Ekonomi behöver inte betyda låga poäng. Det beror på bokn klass.

Generellt att flyga med SAS på GO (inte light) ger rätt ok. Billiga med partners ger lågt (LH ex 25%).

Om målet är ”mest tillbaka i form av resor” hade jag använt SAS och kombinerat kontot med kreditkort och annat. Att flyga ihop en extra resa i ekonomi tar tid, så länge det inte är flexibla (dyra) klasser i ett family point sharing.
 
Ett litet räkneexempel med SAS och Point Sharing.
10 stycken T/R biljetter till tex New York med "SAS GO PRO" biljetter (dyrare bokningsklass) ger för stunden 8000 Eurobonus-poäng/biljett (utan guld/diamant status 25% extra baspoäng medräknat). Vilket ger er 80000 Eurobonus-poäng/år om ni endast flyger. Det räcker till en styck bonusresa i SAS GO till USA, till en kostnad av 60000 Eurobonus-poäng, eller en styck bonusresa till USA i SAS PLUS, till en kostnad av 80000 Eurobonus-poäng.

Precis som squeezen skriver, ni kommer behöva maximera poängintjäningen på annat sätt också, om ni vill få till flera bonusresor.
 

Davve

Ny medlem
Tack för input. Det är alltså SAS och Eurobonus som ni tror ger mest tillbaka? Eller får man motsvarande ”värde” om man istället väljer att fokusera på Lufthansa och Miles & More istället för Eurobonus? Även där finns ju möjlighet att kombinera med kreditkort osv.
 

varva77

Medlem
Har dalig koll pa Miles & More men vad jag forstar kravs det dyrare biljetter men oavsett har jag svart att tro att det pa nagot satt kan sla Eurobonus om man ar boende i Norden och inte reser valdigt mycket med Lufthansa business. Nagot dyrare bokningsklass, kreditkort, hyrbilar, pooling, poangrabattskampanjer, shopping och allt annat (elavtal, bredband osv, tveksamt om vart det iof) gor att det gar att fa ihop en anselig summa poang utan att ha 150 resdagar per ar.
 
Toppen