Kul att ni dammar av denna tråd efter några år!

Jag har faktiskt några nostalgiska forum-minnen relaterad till hela frågeställningen. Tanken till mitt första inlägg kom från första gången jag träffade eminenta orginal-medlemmen Dr. Miles på ett av de tidigaste businessclass.se möten/workshops som hölls i Göteborg waaaaay back.
Doktorn hade benkoll på flyg men det blev tydligt att när det gällde hotell på hög nivå så kunde jag bidra lite också. På sin asiatiskt-klingande svenska så uppmanade han "du borde skriva guide på forum". Sagt och gjort. Doktorn har fortfarande en del tea-points att casha in från mig om han skulle dyka upp igen!
Hursom, med min gaggiga historialektion åt sidan så kan jag ju faktisk svara på frågan också.
När det gäller
lyxhotell så bör man inte ha några jättestora förväntningar på statusprogram. Många av de stora namnen som Four seasons och Mandarin Oriental har sina egna program men de är tämligen obskyra och godtyckliga. Inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt, men man kan inte tänka på dessa kedjors inställning till gäster (och deras lojalitet) på samma sätt som de automatiserade algoritmstyrda program som finns bland Marriott/Hyatt/Hilton etc.
När du är gäst på 4S/MO/Aman etc så kommer varje vistelse/bokning granskas av en kundrepresentant, de kommer att se hela din historik på deras kedja. De kommer kolla igenom dina in-room och restaurangnotor för att se om det är en specifik läsk/bubbelvatten/snacks du gillar och ställa fram den på rummet innan du ens checkat in. Deras programförmåner är väldigt ihopgifta med hela deras servicekoncept och är redan väldigt skräddarsydda.
Det ska dessutom väldigt mycket till att verkligen sticka ut i 4SPP t.ex. (Four season's lojalitets program Preferred Partner) Deras snittgäster ligger oftast på en spend-nivå som gör att spontangästers närvaro bleknar i jämförelse.
Så min rekommendation är, att om du verkligen vill åtnjuta lyxhotell så ska man koppla bort poänghjärnan (även om det tar emot, jag vet) och bara ge sig hän åt upplevelsen.
Om du absolut måste se någon return on investment i form av status/poäng så ska du nog hålla dig till hotell som Shangri-La/Ritz-Carlton/St. regis som har en väldigt etablerad programanslutning. Ett varningens finger bör dock höjas över att det finns i dessa kedjor gott om hotell som glider mer in i kategorin fem-stjärnors hotell än just lyxhotell, så se till att göra din research innan. Detta har speciellt drabbat Ritz-carlton/St. Regis sedan anslutningen till Marriott.
För den typ av hotell vi pratar om i denna tråd är det oftast fördelaktigast att boka via specialiserade reseagenturer såsom Virtuoso (mer ex finns i OP) då dessa oftast är väletablerade hos lyxkedjor och inte sällan har en personlig relation med de olika hotellens GM eller bokningsagenter. De erbjuder alltid några perks som bokningssiter inte kan ge.
Att peka ut en specifik kedja för sol & bad alt. storstäder är omöjligt. Den höga nivån av specialisering och autonomi dessa hotell har gör att det varierar starkt från plats till plats.