Även om detta är lite old news vid det här laget, tänkte jag att en tråd vore bra för att kunna diskutera ämnet.
Bakgrund:
SAS meddelade för ett tag sedan att de pausar sträckan Arlanda (ARN) – Midlanda (SDL) under Nov & Dec 2024. Detta pga. flygplansbrist vid övergången från Xfly till BRA. SAS planerar att återuppta trafiken under Jan 2025.
Under Nov & Dec kommer istället LYGG erbjuda flyg mellan SDL – ARN. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sundsvall-timra-airport-har-sakrat-avgangar-i-slutet-av-aret
På Sundsvall/Timrå Airports webbsida beskrivs LYGG ”som en räddare” för regionen och näringslivet, att ”flygningar genomförs endast med tillräckligt antal passagerare” och att det därför ”krävs ett starkt deltagande från regionala näringslivet” https://www.sdlairport.se/om-flygplatsen/nyhetsarkiv/nyheter/2024-10-08-lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december..html
VDn för Sundsvall/Timrå Airport säger att ”Vi är mycket tacksamma mot LYGG för att de kliver in. Nu är det upp till oss i regionen att visa den efterfrågan vi har.” https://www.dagensinfrastruktur.se/2024/10/07/lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december/
Diskussion:
Det är självklart bra jobbat av Sundsvall/Timrå Airport att hitta en ersättare med kort varsel som erbjuder resor på sträckan. Men påståenden som att det nu är ”upp till regionen att visa den efterfrågan vi har” gör mig upprörd. LYGG är nämligen inte ett fullgott alternativ till SAS och därmed kan man inte heller förvänta sig att regionen skall kunna steppa upp och visa stor efterfrågan. Detta eftersom:
Hur gör ni andra från Sundsvall/Timrå?
Bakgrund:
SAS meddelade för ett tag sedan att de pausar sträckan Arlanda (ARN) – Midlanda (SDL) under Nov & Dec 2024. Detta pga. flygplansbrist vid övergången från Xfly till BRA. SAS planerar att återuppta trafiken under Jan 2025.
Under Nov & Dec kommer istället LYGG erbjuda flyg mellan SDL – ARN. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sundsvall-timra-airport-har-sakrat-avgangar-i-slutet-av-aret
På Sundsvall/Timrå Airports webbsida beskrivs LYGG ”som en räddare” för regionen och näringslivet, att ”flygningar genomförs endast med tillräckligt antal passagerare” och att det därför ”krävs ett starkt deltagande från regionala näringslivet” https://www.sdlairport.se/om-flygplatsen/nyhetsarkiv/nyheter/2024-10-08-lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december..html
VDn för Sundsvall/Timrå Airport säger att ”Vi är mycket tacksamma mot LYGG för att de kliver in. Nu är det upp till oss i regionen att visa den efterfrågan vi har.” https://www.dagensinfrastruktur.se/2024/10/07/lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december/
Diskussion:
Det är självklart bra jobbat av Sundsvall/Timrå Airport att hitta en ersättare med kort varsel som erbjuder resor på sträckan. Men påståenden som att det nu är ”upp till regionen att visa den efterfrågan vi har” gör mig upprörd. LYGG är nämligen inte ett fullgott alternativ till SAS och därmed kan man inte heller förvänta sig att regionen skall kunna steppa upp och visa stor efterfrågan. Detta eftersom:
- LYGG erbjuder inte genomgående biljetter från SDL till andra destinationer än ARN. De allra flesta (gissar jag) som flyger från SDL skall vidare till en annan destination, och vem vill då boka en separat biljett med LYGG till ARN för att sedan hämta ut bagage och checka in med nytt bolag från ARN? Det kräver större tidsmarginal och risktagande ifall man skulle bli försenad och missa sin anslutning.
- SAS årskortsinnehavare med SDL som hemmabas blir drabbade.
Hur gör ni andra från Sundsvall/Timrå?