Senaste nytt

LYGG tar över sträckan Sundsvall/Timrå (SDL)-Arlanda (ARN) under Nov-Dec 2024

SDL

Medlem
Även om detta är lite old news vid det här laget, tänkte jag att en tråd vore bra för att kunna diskutera ämnet.

Bakgrund:
SAS meddelade för ett tag sedan att de pausar sträckan Arlanda (ARN) – Midlanda (SDL) under Nov & Dec 2024. Detta pga. flygplansbrist vid övergången från Xfly till BRA. SAS planerar att återuppta trafiken under Jan 2025.

Under Nov & Dec kommer istället LYGG erbjuda flyg mellan SDL – ARN. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sundsvall-timra-airport-har-sakrat-avgangar-i-slutet-av-aret

På Sundsvall/Timrå Airports webbsida beskrivs LYGG ”som en räddare” för regionen och näringslivet, att ”flygningar genomförs endast med tillräckligt antal passagerare” och att det därför ”krävs ett starkt deltagande från regionala näringslivet” https://www.sdlairport.se/om-flygplatsen/nyhetsarkiv/nyheter/2024-10-08-lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december..html

VDn för Sundsvall/Timrå Airport säger att ”Vi är mycket tacksamma mot LYGG för att de kliver in. Nu är det upp till oss i regionen att visa den efterfrågan vi har.” https://www.dagensinfrastruktur.se/2024/10/07/lygg-raddar-sundsvallregionens-flygforbindelser-for-november-december/

Diskussion:
Det är självklart bra jobbat av Sundsvall/Timrå Airport att hitta en ersättare med kort varsel som erbjuder resor på sträckan. Men påståenden som att det nu är ”upp till regionen att visa den efterfrågan vi har” gör mig upprörd. LYGG är nämligen inte ett fullgott alternativ till SAS och därmed kan man inte heller förvänta sig att regionen skall kunna steppa upp och visa stor efterfrågan. Detta eftersom:
  • LYGG erbjuder inte genomgående biljetter från SDL till andra destinationer än ARN. De allra flesta (gissar jag) som flyger från SDL skall vidare till en annan destination, och vem vill då boka en separat biljett med LYGG till ARN för att sedan hämta ut bagage och checka in med nytt bolag från ARN? Det kräver större tidsmarginal och risktagande ifall man skulle bli försenad och missa sin anslutning.
  • SAS årskortsinnehavare med SDL som hemmabas blir drabbade.
Personligen reser jag främst SDL-ARN-MMX/CPH/OSL/GOT och att pussla ihop en resa med LYGG + annat bolag från ARN är helt ointressant för mig, så nu har jag ställt in alla mina resor i nov/dec och väljer istället att återuppta mitt resande från SDL när SAS åter trafikerar sträckan.

Hur gör ni andra från Sundsvall/Timrå?
 

Palazzi

Medlem
Synd på osäkra anslutningar, men här är väl egentligen en typisk linje med bra snabbtågsanslutning som även stannar vid Arlanda station. Har man ändå inte genomgående anslutningar så är det väl frekvens och tid som flyget har som fördel. Gissar att Lyggs frekvens inte blir bättre och tiden är väl knappa timmen snabbare i bästa fall.

Gissar dock att denna linje åerkommer med SAS när mn antingrn fått tillräckligt ned flygplan eller Norwegian hintar om etablering.
 

Hachans

Medlem
Vad kan möjligen gå fel om man bara flyger vid tillräckligt bokat antal passagerare.

Och över 2000 spänn enkel resa?

Tåget till Stockholm ligger just ju på 200-300 kr.

Men jag ser fram emot att reserapporten! Vad flyger de med?
 

fcx

Medlem
Vad kan möjligen gå fel om man bara flyger vid tillräckligt bokat antal passagerare.

Och över 2000 spänn enkel resa?

Tåget till Stockholm ligger just ju på 200-300 kr.

Men jag ser fram emot att reserapporten! Vad flyger de med?
De flyger olika plan baserat på antalet pax:

1728638929008.png
 
  • Gilla
Reactions: SDL

Dawes

Medlem
Jag reser i princip uteslutande privat och brukar lägga på anslutning SDL-ARN främst i de fall det rör sig om kortare resor, typ weekend tors-sön.
Jag tycker dessutom att det då tillför ett bra värde för poängresor inom europa.

Vid längre resor/vistelser blir det ofta bil till ARN av olika orsaker.
Under denna period med temporära lösningar osv så sneglar jag inte ens åt flyget (SDL-ARN) utan de resor som bokats nov-januari ligger med start på ARN.
Med mitt "privata-resenärs-perspektiv" är det väldigt oattraktivt med någon kantspelare som leverantör, det krånglar vara till det och påför ett par osäkerhetsfaktorer med "avgång utifrån hur många som bokat" och "separata biljetter" som jag kan leva utan.
 

SDL

Medlem
Vad kan möjligen gå fel om man bara flyger vid tillräckligt bokat antal passagerare.

Och över 2000 spänn enkel resa?

Tåget till Stockholm ligger just ju på 200-300 kr.

Men jag ser fram emot att reserapporten! Vad flyger de med?
Ja, vad kan möjligen gå fel?:rolleyes: Och mycket riktigt, nu rapporterar SVT Nyheter att LYGG senarelägger sin start av flyg från Sundsvall/Timrå pga. för få bokningar. Naturligtvis fullt förståeligt, eftersom man inte kan boka en genomgående biljett till någon annan destination än Arlanda.

Personligen flög jag senast förra veckan från Sundsvall/Timrå flygplats (med SAS) och då var beläggningen ganska bra på samtliga flyg. Så behovet finns! Men behovet möts inte så länge man inte kommer längre än till Arlanda! Så om LYGG skall ha någon som helst chans på sträckan, behöver de sluta avtal med något annat flygbolag så man kommer vidare från Arlanda.


Intressant nog påstås det i artikeln att LYGG skall använda planen som kört åt SAS på sträckan (Xfly?). Man börjar ju undra varför SAS/Xfly då inte bara kunnat köra på som vanligt året ut?
 

SDL

Medlem
Jag reser i princip uteslutande privat och brukar lägga på anslutning SDL-ARN främst i de fall det rör sig om kortare resor, typ weekend tors-sön.
Jag tycker dessutom att det då tillför ett bra värde för poängresor inom europa.

Vid längre resor/vistelser blir det ofta bil till ARN av olika orsaker.
Under denna period med temporära lösningar osv så sneglar jag inte ens åt flyget (SDL-ARN) utan de resor som bokats nov-januari ligger med start på ARN.
Med mitt "privata-resenärs-perspektiv" är det väldigt oattraktivt med någon kantspelare som leverantör, det krånglar vara till det och påför ett par osäkerhetsfaktorer med "avgång utifrån hur många som bokat" och "separata biljetter" som jag kan leva utan.
Förstår dig! Ja, jag kunde inte sagt det bättre själv! Helt ointressant med en kantspelare som inte ens kan garantera att man kommer iväg. Vem vill planera en resa på premisserna att den kanske blir inställd? Och jag förstår vad du menar, vid längre resor är det inte alltid det funkar från SDL tidsmässigt, då blir det ofta bil till ARN. Men vid kortare resor är det guld att kunna flyga från SDL, för att det inte skall gå bort så mycket restid.
 

Hachans

Medlem
Ja, vad kan möjligen gå fel?:rolleyes: Och mycket riktigt, nu rapporterar SVT Nyheter att LYGG senarelägger sin start av flyg från Sundsvall/Timrå pga. för få bokningar. Naturligtvis fullt förståeligt, eftersom man inte kan boka en genomgående biljett till någon annan destination än Arlanda.

Personligen flög jag senast förra veckan från Sundsvall/Timrå flygplats (med SAS) och då var beläggningen ganska bra på samtliga flyg. Så behovet finns! Men behovet möts inte så länge man inte kommer längre än till Arlanda! Så om LYGG skall ha någon som helst chans på sträckan, behöver de sluta avtal med något annat flygbolag så man kommer vidare från Arlanda.


Intressant nog påstås det i artikeln att LYGG skall använda planen som kört åt SAS på sträckan (Xfly?). Man börjar ju undra varför SAS/Xfly då inte bara kunnat köra på som vanligt året ut?

Jo men precis, men jag dristar mig att tro att de som flyger med SAS i många fall ska vidare, och de allra flesta inte har centrala Stockholm som destination. I så fall tar de tåget. Tillsammans med de som nu också har anslutande flyg, eftersom tidsvinsten med att boka separata flyg är minimal. Då kan man lika gärna ta tåget till Arlanda.
 
Toppen