Redaksjonen
Medlem

I oktober starter Lufthansas dotterselskap Eurowings langdistansetrafikk fra Tyskland til destinasjoner i Asia, Mellomøsten og Karbien. Rutene kommer til å trafikkeres med Airbus A330 med tre klasser ombord og innebærer en ny form av virksomhet som Lufthansagruppen ikke har hatt på svært lenge.
Eurowings bygger i grunn på Germanwings-konseptet med en lavprisstruktur men samtidig med god kvalitet og med ett premiumalternativ ombord. Fokus er destinasjoner som ikke Lufthansahubber, dvs andra byer enn Frankfurt og München, men mulighet finnes også for å ekspandere til Sveits og Østerrike. Innledningsvis er det fem destinasjoner som kommer til å trafikkeres fra hubben i Köln/Bonn: Varadero, Punta Cana, Dubai, Phuket og Bangkok. En ny Eurowings-base holder også på å bygges opp i Wien. Flytypen blir en Airbus A330-200, innledningsvis kommer to fly til å benyttes men ytterligere fem er underveis.

Lufthansas VD Karl Ulrich Garnadt presenterer nye Eurowings
Eurowings kommer også sukssesivt til å ta over salg og markedsføring fra det som i dag heter Germanwings. Germanwings kommer fortsatt til å eksistere som flyselskap men kommer til å selges under merkevaren Eurowings. Tanken med detta er fremfor alt å ikke låse flyselsapet og deres virksomhet til Tyskland samt at man tror at Eurowings som navn er mer anvendig når man skal markedsføre utenfor Tyskland. Lufthansa håper også at eksempelvis Thailendere skal booke Eurowings for å fly til Europa.
Billettyper og kabinklasser
Tre ulike billettyper tilbys med tre ulike kabinklasser ombord.
Eurowings Basic inneholder de rimeligste prisene og inkluderer kun håndbagasje. Innsjekket bagasje, mat, drikke og andre tjenester som mulighet til ombooking kan kjøpes.
Ombord sitter man i Smart/Basic med 243 seter. Benplassen er 30 tommer (76 cm) og seat recline 10 cm.

Eurowings Smart Basic
Eurowings Smart er billettypen for dem som vil ha litt mer inkludert ombord.I prisen inngår også en innsjekket bagasje, Smart-måltid (et varmt og et kaldt måltid) og drikke. Passasjerer som har bonuskort på nivåene Frequent Traveller/Senator/Hon Circle i Miles & More har tilgang til lounge på flyplassen og man opptjener poeng i Miles & More. Med en Flex-billett har man dessuten mulighet til ombooking og avbestilling.
I Smart sitter man i den fremre økonomiklassekabinen som har 34 tommers benplass sammenlignet med 30 tommer lengre bak. I Smart/Basic More Comfort er det også mulig å felle setet mer bakover (15 cm mot 10 cm). Totalt finnes det 46 seter.

Eurowings Basic Smart More Comfort
Eurowings Best er Eurowings premiumbillett hvor man sitter i premiumkabinen lengst frem med mer benplass og et mer avansert sete. I Best inngår også to kolli innsjekket bagasje, to kolli håndbagasje, priority check-in, fast track, lounge, à la carte-måltid og fullt utvalg i underholdningssystemet. Opptjening i Miles&More er mulig og i Best får man også tilgodesett Hon Circle-poäng.
Ombord kommer det til å være trådløst internet som er gratis i Best. Underholdningssystemet inneholder både et standardutvalg og et premiumutvalg som man kan betala ekstra for (premiumutvalget er gratis i Best). Alle seter har USB-uttag og skjermer med HD-oppløsning.

Eurowings Best
I Eurowings Best-kabinen finnes det 21 seter, tre rader i en 2-3-2 konfigurasjon. Benplassen er 45 tommer (114 cm). Setet er i grunn det samme som Lufthansa har i sin nye premium economy.
Lanseringspriser på eksempelvis ruten Köln-Dubai finnes fra 99,99 euro i Basic, 149,99 euro i Smart og 399,99 euro i Best. Prisene er en vei.
Test av den nya Eurowings Best-stolen
Vi fikk mulighet til å teste det nye Eurowings Best-setet bara minutter etter at den ble vist for første gang. Det er som sagt samme sete som Lufthansa har i sin nye premium economy men med Eurowings vinrøde farge på nakkestøtten, bordet og oppbevaringsrommet ved siden av setet. Dog virker benplassen til å være større enn hos Lufthansa. I Lufthansa premium economy er det 38 tommer, i Eurowings Best 45 tommer (offisielle tall fra Lufthansa)).
Vi var med på både lanseringen av premiereruten med Lufthansas premium economy og skrev etter turen slik om komforten:
«Setet var svært behagelig å sitte i, dettaevar de fleste ombord overens om. Setet tilbyr ingen overflod av plass og kan ikke sammenlignes med business class, men det var ikke på noen måte trangt, hverken i bredden eller benplassen. Den store baksiden var de litt vel ambisiøse mulighetene til å kunne felle ned setet. Dette fungerer fint på nattflygninger når de fleste ønsker å sove, men på en dagflygning var det nærmest umulig å jobbe med setet foran felt ned og det ble vanskelig å komme inn eller ut av setet.
Med syv tommer ekstra benplass virker det som om Lufthansa har tatt til seg denne kritikken som vi selv ga og forhåpentligvis innebærer det mindre påvirkning av personen bak når setet er lagt ned.

Setet i Eurowings Best

Setet i Eurowings Best

Setet i Eurowings Best

Eurowings Airbus A320 og Airbus A330
Les mer >>