LarsCph
Medlem
Jeg har aldrig haft en oplagt mulighed for at rejse First Class - men da jeg fik muligheden for at opgradere fra business til first på en arbejdsrejse fra Dulles til Frankfurt tænkte jeg at det var jeg nødt til at prøve. Det har længe været noget jeg ville prøve, så nu var muligheden der. Jeg var på jobrejse med udrejse mandag København - Frankfurt - Dulles med United på den oversøiske del og så retur igen torsdag med Lufthansa. Udrejsen med United var i business class og en kort kommentar om den er at jeg syntes United leverer et solidt og godt business class produkt.
Check-in i Dulles var hurtig. Der var en i First class køen og en i business class køen men jeg blev vinket hen til economy hvor der ikke var nogen kø. Det fungerede, men tydeligt var personen som stod der ikke vandt til at checke first class rejsende ind. Jeg spurgte om der var nogen fast track i security til rådighed (der er der normalt ikke i Dulles), og kort efter kom en kollega hen for at hjælpe. Hun fik hurtig puttet boardingkort i "Lufthansa First Class" omslaget og spurgte om jeg ville have en til at følge mig igennem lufthavnen - men sagde så også at det ville ikke gå hurtigere. Jeg takkede pænt nej til tilbudet, de spurgte om jeg virkelig var sikker på det - men ja det gik nok at finde vej og stå i kø selv. Køen til security var ikke så slem som det først så ud, der var bare en ekstra kø inden man går ned til security hvor man gik forbi 2 passagerer ad gangen hvor deres hund skulle snuse - jeg ved ikke hvad de ledte efter. Men forbi der gik det ganske smidigt med de nye MR scannere og i dagens anledning var det OK at beholde skoene på!
Ved Lufthansa loungen blev jeg efter at de havde scannet mit boarding vist hen til området som er reserveret til First/HON passagerer - det er i den almindelige senator lounge, men med reserveret seating og bordservering af mad og drikke. Jeg fik ingen mad, men et glas champagne som blev toppet op uden at jeg skulle spørge efter det. Det fungerede meget fint faktisk og særligt at at når det er tid til boarding er der en dør i loungen som leder ud i en korridor til gate så man går direkte fra lounge til flyet uden kø. Det var absolut meget smidigt jeg jeg gik om bord på flyet uden nogen kø. Boarding var via samme dør som business class men man kom "inden om" køen. Jeg har aldrig siddet i næsen af en Boeing 747 før, jeg syntes det var helt særligt at sidde sådan helt fremme. Desværre var række 1 optaget, men jeg var på 2A. Da jeg kom ind i First kabinen blev jeg omgående budt velkommen da jeg stoppede ved række 2 - "It's Mr. Jensen?" - og det var resten af flyvningen at man helt konsekvent blev tiltalt med navn. Servicen fra personalet var hele vejen virkelig god, sådan lidt tysk "stram" men altid til stede. Da jeg var ved at laste min kabine taske op i skabet over stolen fik jeg at vide at jeg kunne også overveje skabet ude ved indgangen hvis det var lettere end at løfte tasken om. På stolen lå amenity kit, de bedste slippers jeg nogensinde har prøvet og stor blød pude - madras, dyne mv ligger i et skab forrest og er ikke noget man som passager behøver tænke nærmere over. Crew kom forbi med pyjamas inden afgang.
Jeg syntes spontant at kabinen var meget god. Det er ikke specielt privat med den åbne løsning, men det er lyst og lækkert og jeg syntes virkelig om at man kan se ud af vinduerne i både højre og venstre side. Det virker utrolig godt bedre end lukkede kabiner syntes jeg når der er så god plads og få passagerer. Efter jeg havde sat mig fik jeg hurtigt tilbudt noget at drikke og takkede ja til Champagne og nødder - det blev toppet op uden at spørge så der også var Champagne til sikkerheds briefingen.
Takeoff var ganske særlig syntes jeg - da flyet først var i luften var lyden fra luften omkring næsehjulet meget tydelig - så følger lyden af hydraulik som folder hjulet på plads og så er der helt stille med bare lyden af flyet som skærer igennem luften. Der var ingen lyd fra motorerne at høre.
Hovedmåltidet virkede det til at man serverer direkte efter afgang - det giver god mening på den relativt korte flyvning med afgang 18.15 - men ingen dine-on-demand, Maden var til gengæld god. Kaviar er jo signatur hos Lufthansa og jeg var faktisk overrasket over at det var en ret generøs mængde caviar som blev serveret. Inden kaviar en appetizer med kartoffel og gedeost som jeg ikke var fan af, men jeg bryder mig generelt ikke om ost. Kaviar serveringen var super og det samme var de tre appetizers som blev serveret som nummer to sammen med salat. Pæn præsentation og god smag. Til hovedret fik jeg tenderloin med hummer - og den var overraskende god, saftig og kødet tilberedt rosa - jeg foretrækker normalt oksekød medium-rare - men det var trods det nok det bedste oksekød jeg har fået serveret på et fly. Under middagen var der servering af drikke når man behøvede det - med 2 cabin crew til 7 personer var der ingen grund til at tænke på at bede om refill før det var nødvendigt. Jeg takkede pænt nej til dessert og fik en Gin & Tonic i stedet inden det var sengetid. Da jeg rejste mig for at skifte til pyjamas havde crew også styr på det og spurgte om de skulle gøre sengen klar til mig - så det var den da jeg havde skiftet - men dyne, madras og pude. Det var en kort flyvning fra østkysten af USA, men jeg har aldrig sovet så godt på et fly før. Jeg vågnede da der var 1 time til ankomst fordi andre fik serveret morgenmad - og da jeg kom tilbage fra toilettet fra min seng pakket væk. Jeg var absolut ikke sulten efter middagen så jeg nøjedes med lidt frugt og en croissant inden landing.
Det var alt i alt en super flyvning med meget god service og meget god mad. Service før og ombord var perfekt. Efter ankomst til Frankfurt var det slut - her var køer, bus transfer fra terminalen til A gates og intet first class. Jeg skulle videre til København på business class og det havde været fint om servicen var fulgt med men den sluttede samme sekund jeg trådte ud af flyet. Det er lidt ærgerligt og jeg syntes det ødelægger super-premium oplevelsen at Lufthansa ikke sørger for at man bliver "fulgt hjem". Flyvningen fra Frankfurt til København var fin, men en forbedring kunne være at de som ankommer fra First Class får service til de er ombord på connection flyet. Man føler sig lidt tabt når man går fra borde til sin connection syntes jeg.
Hvis jeg skal sammenligne med andre flyvninger så var det absolut meget godt. Kabinen var som intet andet og servicen det samme med så få rejsende i First. Jeg har aldrig prøvet Lufthansa business som er 2-2-2 seating. Jeg sætter stor pris på at sidde alene så United, American, Turkish, Qatar AIrways og andre som har 1 ved vinduet vil være mit første valg i business. Der er ingen tvivl om servicen og maden var overlegen i First Class hos Lufthansa - men hvis jeg sammenligner med f.ex. Qatar Airways QSuite er der ikke stor forskel i produktet syntes jeg. Det var super at prøve og det personlige touch om bord var fantastisk. Men forskellen hvis jeg sammenligner med business class er ikke på et niveau hvor jeg syntes det er merprisen værd.
Check-in i Dulles var hurtig. Der var en i First class køen og en i business class køen men jeg blev vinket hen til economy hvor der ikke var nogen kø. Det fungerede, men tydeligt var personen som stod der ikke vandt til at checke first class rejsende ind. Jeg spurgte om der var nogen fast track i security til rådighed (der er der normalt ikke i Dulles), og kort efter kom en kollega hen for at hjælpe. Hun fik hurtig puttet boardingkort i "Lufthansa First Class" omslaget og spurgte om jeg ville have en til at følge mig igennem lufthavnen - men sagde så også at det ville ikke gå hurtigere. Jeg takkede pænt nej til tilbudet, de spurgte om jeg virkelig var sikker på det - men ja det gik nok at finde vej og stå i kø selv. Køen til security var ikke så slem som det først så ud, der var bare en ekstra kø inden man går ned til security hvor man gik forbi 2 passagerer ad gangen hvor deres hund skulle snuse - jeg ved ikke hvad de ledte efter. Men forbi der gik det ganske smidigt med de nye MR scannere og i dagens anledning var det OK at beholde skoene på!
Ved Lufthansa loungen blev jeg efter at de havde scannet mit boarding vist hen til området som er reserveret til First/HON passagerer - det er i den almindelige senator lounge, men med reserveret seating og bordservering af mad og drikke. Jeg fik ingen mad, men et glas champagne som blev toppet op uden at jeg skulle spørge efter det. Det fungerede meget fint faktisk og særligt at at når det er tid til boarding er der en dør i loungen som leder ud i en korridor til gate så man går direkte fra lounge til flyet uden kø. Det var absolut meget smidigt jeg jeg gik om bord på flyet uden nogen kø. Boarding var via samme dør som business class men man kom "inden om" køen. Jeg har aldrig siddet i næsen af en Boeing 747 før, jeg syntes det var helt særligt at sidde sådan helt fremme. Desværre var række 1 optaget, men jeg var på 2A. Da jeg kom ind i First kabinen blev jeg omgående budt velkommen da jeg stoppede ved række 2 - "It's Mr. Jensen?" - og det var resten af flyvningen at man helt konsekvent blev tiltalt med navn. Servicen fra personalet var hele vejen virkelig god, sådan lidt tysk "stram" men altid til stede. Da jeg var ved at laste min kabine taske op i skabet over stolen fik jeg at vide at jeg kunne også overveje skabet ude ved indgangen hvis det var lettere end at løfte tasken om. På stolen lå amenity kit, de bedste slippers jeg nogensinde har prøvet og stor blød pude - madras, dyne mv ligger i et skab forrest og er ikke noget man som passager behøver tænke nærmere over. Crew kom forbi med pyjamas inden afgang.
Jeg syntes spontant at kabinen var meget god. Det er ikke specielt privat med den åbne løsning, men det er lyst og lækkert og jeg syntes virkelig om at man kan se ud af vinduerne i både højre og venstre side. Det virker utrolig godt bedre end lukkede kabiner syntes jeg når der er så god plads og få passagerer. Efter jeg havde sat mig fik jeg hurtigt tilbudt noget at drikke og takkede ja til Champagne og nødder - det blev toppet op uden at spørge så der også var Champagne til sikkerheds briefingen.
Takeoff var ganske særlig syntes jeg - da flyet først var i luften var lyden fra luften omkring næsehjulet meget tydelig - så følger lyden af hydraulik som folder hjulet på plads og så er der helt stille med bare lyden af flyet som skærer igennem luften. Der var ingen lyd fra motorerne at høre.
Hovedmåltidet virkede det til at man serverer direkte efter afgang - det giver god mening på den relativt korte flyvning med afgang 18.15 - men ingen dine-on-demand, Maden var til gengæld god. Kaviar er jo signatur hos Lufthansa og jeg var faktisk overrasket over at det var en ret generøs mængde caviar som blev serveret. Inden kaviar en appetizer med kartoffel og gedeost som jeg ikke var fan af, men jeg bryder mig generelt ikke om ost. Kaviar serveringen var super og det samme var de tre appetizers som blev serveret som nummer to sammen med salat. Pæn præsentation og god smag. Til hovedret fik jeg tenderloin med hummer - og den var overraskende god, saftig og kødet tilberedt rosa - jeg foretrækker normalt oksekød medium-rare - men det var trods det nok det bedste oksekød jeg har fået serveret på et fly. Under middagen var der servering af drikke når man behøvede det - med 2 cabin crew til 7 personer var der ingen grund til at tænke på at bede om refill før det var nødvendigt. Jeg takkede pænt nej til dessert og fik en Gin & Tonic i stedet inden det var sengetid. Da jeg rejste mig for at skifte til pyjamas havde crew også styr på det og spurgte om de skulle gøre sengen klar til mig - så det var den da jeg havde skiftet - men dyne, madras og pude. Det var en kort flyvning fra østkysten af USA, men jeg har aldrig sovet så godt på et fly før. Jeg vågnede da der var 1 time til ankomst fordi andre fik serveret morgenmad - og da jeg kom tilbage fra toilettet fra min seng pakket væk. Jeg var absolut ikke sulten efter middagen så jeg nøjedes med lidt frugt og en croissant inden landing.
Det var alt i alt en super flyvning med meget god service og meget god mad. Service før og ombord var perfekt. Efter ankomst til Frankfurt var det slut - her var køer, bus transfer fra terminalen til A gates og intet first class. Jeg skulle videre til København på business class og det havde været fint om servicen var fulgt med men den sluttede samme sekund jeg trådte ud af flyet. Det er lidt ærgerligt og jeg syntes det ødelægger super-premium oplevelsen at Lufthansa ikke sørger for at man bliver "fulgt hjem". Flyvningen fra Frankfurt til København var fin, men en forbedring kunne være at de som ankommer fra First Class får service til de er ombord på connection flyet. Man føler sig lidt tabt når man går fra borde til sin connection syntes jeg.
Hvis jeg skal sammenligne med andre flyvninger så var det absolut meget godt. Kabinen var som intet andet og servicen det samme med så få rejsende i First. Jeg har aldrig prøvet Lufthansa business som er 2-2-2 seating. Jeg sætter stor pris på at sidde alene så United, American, Turkish, Qatar AIrways og andre som har 1 ved vinduet vil være mit første valg i business. Der er ingen tvivl om servicen og maden var overlegen i First Class hos Lufthansa - men hvis jeg sammenligner med f.ex. Qatar Airways QSuite er der ikke stor forskel i produktet syntes jeg. Det var super at prøve og det personlige touch om bord var fantastisk. Men forskellen hvis jeg sammenligner med business class er ikke på et niveau hvor jeg syntes det er merprisen værd.