Tobias V B
Medlem
Som tidigare utlovat ville jag dela med mig av min första upplevelse av Lufthansa business class!
Kort bakgrund
"Resa är ju väldigt kul, så det gör väl inget om det är i ekonomiklass" tänkte jag dumt nog sommaren 2014 då jag begav mig på en 26h resa LPI-AMS-KUL-SYD involverande den ökända flight MH17 ca en månad innan denne blev nedskjutet över Ukraina. 26h ekonomiklass visade sig inte så kul. Följaktligen ville jag till varje pris åka business denna sommar då jag skulle till Buenos Aires med Lufthansas längsta flight på 13 timmar och 55 minuter! Detta blev första sträckan på min jorden-runt resa Europa-Sydamerika-Centralamerika-Nordamerika-Asien-Europa. Fler delsekvenser av resan kommer framöver!
Lufthansa Flight LH510 Frankfurt - Buenos Aires
Avgång: 22:05
Ankomst: 07:05+1
Säte & Klass: 14H Lufthansa Business
Flygplanstyp: Boeing 747-8i
Ombordstigning
Lufthansa har intressant nog lounger kopplade till gaterna C14-C15 och C16, som tyvärr inte riktigt levererar på samma nivå som de "vanliga" loungerna. Fördelen med loungerna är att man kan boarda planet direkt från "loungen". Värt att nämna är att Lufthansas 747or som används på denna linje har 80 business class säten vilket är betydligt mer än vad många andra bolag har i sina långdistansflyg. Priority boarding efterföljs och det finns även en brygga direkt in till business class delen. Jag var en av de sista att slå mig ner i sätet och en vänlig flygvärdinna hälsade mig välkommen och tog hand om min kavaj. Vi beslutar att jag ska försöka hålla våra konversationer på tyska så jag får öva lite. "Fika" delades ut i form av champagne. Alltid en bra start på en långtur!
Stolar och komfort
Lufthansas nya business stolars uppochnervända V-form i 2+2+2 konfiguration finns det många åsikter om.
Tidigare har jag enbart suttit i Thai C, Swiss C samt SAS C (gamla) och jag kan väl egentligen inte klaga på mer än att det är lite trångt om fötterna.
När det väl blev läggdags på denna nattflygning flyttade jag strategiskt till ett av sätena i mittenparet (12G) så herren bredvid mig på min originalplats slapp klättra över mig på natten. En sak värt att nämna är att mittensätena har mer utrymme för fötterna. Trots en förkylning sov jag riktigt gott (över 8h) och vaknade lagom till frukost.
Denna röriga bild visar fotutrymmet för sätparet placerat i mitten i 2+2+2 konfigurationen.
Amenity kit
Tråkigt amenity kit som dock innehöll det man kan behöva.
IFE
Stor skärm som går att vrida så att den är rakt framför dig, bra utbud (som jag tyvärr inte hann testa) och responsiv skärm. Wi-fi erbjöds mot betalning.
Mat och dryck
Flightens meny delades ut efter takeoff och serveringen inleddes med en fördrink och cashewnötter förpackning. Denna GT och Mango-passionsfruktsjuicen smakade ypperligt!
Menyn för 14h-flygningen innehållande tre sorters förrätter. Till huvudrätt fanns det att välja mellan kött, vegetariskt och fisk.
Champagne Jacquart Brut, givetvis från Frankrike.
Två vita viner + två röda viner + ev. specialviner som jag inte minns.
Serveringen görs med bricka från vagn till skillnad mot ex. Swiss där beställningar tas innan avfärd och maten kommer direkt från galley likt en restaurang.
Förrätten inleddes med en trött sallad och en gigantisk förrätt med marinerad biff, morötter, mandel, sås och bröd.
Kötthuvudrätten visade sig inte riktigt stämma överens med menyn, så exakt vad jag fick låter jag vara osagt. Det smakade okej, men den kändes inte mättande. Serverades på plasttallrik.
Till efterrätt gick det bra att få både ost och moussedessert.
Dryck serverades enbart i kombination med att någon av rätterna serverades, vilket jag inte tycker räcker. Efterrätten var inte särskilt god. Serveringen avslutades strax innan kl 01:00.
Två timmar innan landning började frukostserveringen. Även den var ätbar men inte mycket mer än så. Brödkorgen kom endast en gång.
Hela måltidsserveringen fick mig att längta till både SAS och Swiss respektive koncept för matserveringen.
Totalintryck
Sammanfattningsvis saknade jag den ”lyx” det ändå borde innebära att flyga i business class och som jag upplevt med de andra bolag jag flugit med. Det kändes mer som att åka i ekonomiklass med lite finare drycker och lite bättre mat och en lie-flat stol vilket skulle kunna vara en direkt följd av att vi faktiskt var ca 80 personer i business class. Förhoppningsvis gör Lufthansas nya måltidskoncept att min nästa upplevelse kan vara bättre!
Hur tycker ni Lufthansa C i longhaul står sig mot andra Europeiska bolag?
Kort bakgrund
"Resa är ju väldigt kul, så det gör väl inget om det är i ekonomiklass" tänkte jag dumt nog sommaren 2014 då jag begav mig på en 26h resa LPI-AMS-KUL-SYD involverande den ökända flight MH17 ca en månad innan denne blev nedskjutet över Ukraina. 26h ekonomiklass visade sig inte så kul. Följaktligen ville jag till varje pris åka business denna sommar då jag skulle till Buenos Aires med Lufthansas längsta flight på 13 timmar och 55 minuter! Detta blev första sträckan på min jorden-runt resa Europa-Sydamerika-Centralamerika-Nordamerika-Asien-Europa. Fler delsekvenser av resan kommer framöver!
Lufthansa Flight LH510 Frankfurt - Buenos Aires
Avgång: 22:05
Ankomst: 07:05+1
Säte & Klass: 14H Lufthansa Business
Flygplanstyp: Boeing 747-8i


Ombordstigning
Lufthansa har intressant nog lounger kopplade till gaterna C14-C15 och C16, som tyvärr inte riktigt levererar på samma nivå som de "vanliga" loungerna. Fördelen med loungerna är att man kan boarda planet direkt från "loungen". Värt att nämna är att Lufthansas 747or som används på denna linje har 80 business class säten vilket är betydligt mer än vad många andra bolag har i sina långdistansflyg. Priority boarding efterföljs och det finns även en brygga direkt in till business class delen. Jag var en av de sista att slå mig ner i sätet och en vänlig flygvärdinna hälsade mig välkommen och tog hand om min kavaj. Vi beslutar att jag ska försöka hålla våra konversationer på tyska så jag får öva lite. "Fika" delades ut i form av champagne. Alltid en bra start på en långtur!
Stolar och komfort
Lufthansas nya business stolars uppochnervända V-form i 2+2+2 konfiguration finns det många åsikter om.

Tidigare har jag enbart suttit i Thai C, Swiss C samt SAS C (gamla) och jag kan väl egentligen inte klaga på mer än att det är lite trångt om fötterna.

När det väl blev läggdags på denna nattflygning flyttade jag strategiskt till ett av sätena i mittenparet (12G) så herren bredvid mig på min originalplats slapp klättra över mig på natten. En sak värt att nämna är att mittensätena har mer utrymme för fötterna. Trots en förkylning sov jag riktigt gott (över 8h) och vaknade lagom till frukost.
Denna röriga bild visar fotutrymmet för sätparet placerat i mitten i 2+2+2 konfigurationen.

Amenity kit
Tråkigt amenity kit som dock innehöll det man kan behöva.

IFE
Stor skärm som går att vrida så att den är rakt framför dig, bra utbud (som jag tyvärr inte hann testa) och responsiv skärm. Wi-fi erbjöds mot betalning.
Mat och dryck
Flightens meny delades ut efter takeoff och serveringen inleddes med en fördrink och cashewnötter förpackning. Denna GT och Mango-passionsfruktsjuicen smakade ypperligt!

Menyn för 14h-flygningen innehållande tre sorters förrätter. Till huvudrätt fanns det att välja mellan kött, vegetariskt och fisk.

Champagne Jacquart Brut, givetvis från Frankrike.

Två vita viner + två röda viner + ev. specialviner som jag inte minns.


Serveringen görs med bricka från vagn till skillnad mot ex. Swiss där beställningar tas innan avfärd och maten kommer direkt från galley likt en restaurang.
Förrätten inleddes med en trött sallad och en gigantisk förrätt med marinerad biff, morötter, mandel, sås och bröd.

Kötthuvudrätten visade sig inte riktigt stämma överens med menyn, så exakt vad jag fick låter jag vara osagt. Det smakade okej, men den kändes inte mättande. Serverades på plasttallrik.

Till efterrätt gick det bra att få både ost och moussedessert.

Dryck serverades enbart i kombination med att någon av rätterna serverades, vilket jag inte tycker räcker. Efterrätten var inte särskilt god. Serveringen avslutades strax innan kl 01:00.
Två timmar innan landning började frukostserveringen. Även den var ätbar men inte mycket mer än så. Brödkorgen kom endast en gång.

Hela måltidsserveringen fick mig att längta till både SAS och Swiss respektive koncept för matserveringen.
Totalintryck
Sammanfattningsvis saknade jag den ”lyx” det ändå borde innebära att flyga i business class och som jag upplevt med de andra bolag jag flugit med. Det kändes mer som att åka i ekonomiklass med lite finare drycker och lite bättre mat och en lie-flat stol vilket skulle kunna vara en direkt följd av att vi faktiskt var ca 80 personer i business class. Förhoppningsvis gör Lufthansas nya måltidskoncept att min nästa upplevelse kan vara bättre!
Hur tycker ni Lufthansa C i longhaul står sig mot andra Europeiska bolag?
Attachments
-
IMG_6512.JPG53,5 KB · Visningar: 321
-
IMG_6523.JPG45,2 KB · Visningar: 323
-
IMG_6522.JPG84,2 KB · Visningar: 306
-
FullSizeRender (3).jpg35,5 KB · Visningar: 304
-
IMG_6513.JPG80,3 KB · Visningar: 354
-
IMG_6525.JPG55,7 KB · Visningar: 297
-
IMG_7585.JPG43,4 KB · Visningar: 318
-
IMG_7586.JPG30,9 KB · Visningar: 329
-
IMG_7587.JPG48,6 KB · Visningar: 327
-
IMG_7588.JPG58,6 KB · Visningar: 313
-
IMG_7589.JPG38,1 KB · Visningar: 315
-
IMG_7590.JPG39,2 KB · Visningar: 292
-
IMG_7580.JPG36,8 KB · Visningar: 297
-
FullSizeRender.jpg84,6 KB · Visningar: 327
-
IMG_6515.JPG74,4 KB · Visningar: 316
-
IMG_6517.JPG86,6 KB · Visningar: 298
-
IMG_6518.JPG84,3 KB · Visningar: 314
-
IMG_6519.JPG87,1 KB · Visningar: 317