Senaste nytt

Lufthansa börjar ta betalt för spriten på långlinjerna i Ekonomi och Premium Ekonomi

011430121

Medlem
Då är det dax att lätta på plånboken när man åker Lufthansa på långlinjerna i Eco och Premium Extra och önskar lite starkare varor, med början på 37 linjer från den 1 december börja man ta betalt för dessa varor, för att under våren 2022 introduceras på samtliga långlinjer
Öl och vin kommer att serveras kostnadsfritt till måltiderna, men mellan dess så kommer även dessa drycker att kosta en slant.
Självklart lanserar Lufthansa detta för att mellan måltiderna är det mycket individuellt vad kunden önskar dricka.

Källa CHECK-IN.dk
Lufthansa fjerner frie drikkevarer på langruter - CHECK-IN.dk

Utan grund till detta uttalande från mig, tror jag att vissa kunder kommer nog att ta med en liten butelj med % drycker för att inmundiga under den långa flygningen.

Öl och vin kommer att serveras kostnadsfritt till måltiderna, men mellan dess så kommer även dessa drycker att kosta en slant.

Jag kanske har tolkat nyheten för negativt, men jag förstår det som att ALLA drycker (och snacks) kommer kosta mellan måltiderna, inte bara alkoholhaltiga. Har inte fått klart för mig om det till och med gäller vatten. Nu är inte Lufthansa med favoritbolag ändå, men såna här förändringar har en trist tendens att sprida sig. Är väl i princip bara AF/KL kvar av västeuropeiska bolag med fri mat/dryck i economy men har inga höga förväntningar om att det ska fortsätta vara så nån längre tid..

Enjoy the moments in between: Additional snack offerings on Lufthansa long-haul flights in Economy Class
  • New snacks and spirits available on many long-haul flights from December 1
  • Offerings with a charge include international and regional products for every taste
The product range, which is offered under the name Onboard Delights, is based on the short-haul offer that Lufthansa successfully introduced at the end of May 2021 and is very popular with guests.
For example, Baumkuchen from Dallmayr, kettle chips made from organic potatoes, and the Share organic nut bar are offered from regional production. With every purchase of the Share organic nut bar, one meal is donated to the Sunshine Project in India, which is supported by the help alliance of the Lufthansa Group.
The beverage menu includes champagne and a variety of distilled spirits. The current range can be found here.

Neue Genussmomente für Zwischendurch: Zusätzliches Snack-Angebot auf Lufthansa Langstreckenflügen in der Economy Class - Lufthansa Group

Har också läst detta tidigare. Särskilt i Premium Economy är det ju helt outgrundligt. I Economy är det väl kanske lägsta biljettpris som säljer, så där kan man kanske se viss logik.
Lufthansa pratar om att de är en "five star airline" men detta känns väldigt långt ifrån det.

SAS var alltså föregångare på marknaden. Igen. Det är ju synd att man är det på just sådana enhancements...

Hur ser det ut i resten av Lufthansa gruppen - Swiss och Austrian ingår det fortfarande på?

SAS var alltså föregångare på marknaden. Igen. Det är ju synd att man är det på just sådana enhancements...

Hur ser det ut i resten av Lufthansa gruppen - Swiss och Austrian ingår det fortfarande på?

Detta kanske kan tolkas som att de kommer att ta betalt för allt annat än öl och vin?

In SWISS Premium Economy, enjoy a refreshing, non-alcoholic drink to welcome you on board.

And of course alcoholic drinks such as wine and beer are also available in SWISS Premium Economy free of charge.

https://www.swiss.com/us/en/fly/on-board/food-and-beverage/swiss-premium-economy

Toppen