Senaste nytt

Lufthansa, Austrian, SWISS och Cathay Pacific inleder samarbete fr o m 2017-APR-26

Dr. Miles

Expert
Det verkar som att ingen har skrivit om denna viktig händelse.

I 2017-MAR-27 Lufthansagruppen (Lufthansa, Austrian och SWISS. Av någon anledning Brussels Airlines är inte med i detta samarbete.) och Cathay Pacific tecknade ett samarbetsavtal.

csm_20170327_LHG_CX_b5eab90c27.jpg

(Foto: Lufthansa Newsroom)

Detta innebär att Austrian, Lufthansa och SWISS får codeshare på Cathay Pacifics flygningar mellan Hong Kong och Australien/Nya Zeeland och Cathay Pacific får codeshare på Austrian, Lufthansa och SWISS flygningar mellan Düsseldorf, Frankfurt, Zürich och andra europeiska städer.

Cathay Pacific and Lufthansa Group sign co-operation agreement
Newsroom: Cathay Pacific Airways and Lufthansa Group agree cooperation

Fr o m 2017-APR-26 får man kreditera varandras flygningar till varsitt frequen flyer program.

Miles & More - Cathay Pacific Airways: Earn miles when you fly
Asia Miles - About Asia Miles > Latest News - Lufthansa, SWISS & Austrian Airlines partner with <nobr>Asia Miles</nobr>

Lufthansa Newsroom skrev:
The code-share and frequent flyer agreement between Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss International Air Lines and Cathay Pacific Airways brings advantages for the passengers of all the partners, because the airlines' route networks complement each other perfectly.

Cathay Pacific skrev:
Today’s co-operation agreement also extends to both airlines’ frequent flyer programmes. Passengers who are members of Cathay Pacific’s travel and lifestyle rewards programme, Asia Miles and Lufthansa Group’s loyalty programme, Miles and More, will be eligible to earn and redeem miles when travelling on the above codeshare routes. Members of Cathay Pacific’s loyalty programme, Marco Polo Club, can also earn Club Points when travelling on codeshare flights marketed by Cathay Pacific and operated by Lufthansa Group.

Kreditering till Lufthansa Miles&More gäller dock endast från codeshare flight. Inte övriga Cathay Pacific flygningar.
Miles&More skrev:
Hong Kong - Auckland, New Zealand in both directions
Hong Kong - Cairns, Australia in both directions
Hong Kong - Melbourne, Australia in both directions
Hong Kong - Sydney, Australia in both directions

Jag tror att Lufthansa (och Austrian & SWISS) kommer att debitera bränsletillägget även på Cathay Pacific opererade flygningar, trots att Cathay Pacific inte debiterar något bränsletillägg (för tillfället).

Kan väl vara så att Brussels Airlines inte listas och inkluderas eftersom det är "under avvecklande" på något sätt, de är ju helt uppköpta nu?

Positivt för Lufthansa/Swiss-flygare tror jag, men negativt för Star Alliance. Jag tycker man ser fler och fler sådana samarbeten där alliansernas frequent flyer program inte inkluderas, utan bara direkta bolaget som skriver avtal med någon i en annan allians. Detta ihop med codeshare där man inte alltid uppenbart ser vem som utför leder nog till en hel del besvikelser hos medlemmar som trodde de flög Star tex (eller motsvarande åt andra hållet förstås, för oneworld medlemmar exklusive Cathay).

Doktorn, har det inte redan varit möjligt med dessa grymma priser Austrian och Swiss har till Australien att boka med Cathay?

Min gissning till vad som ligger bak detta är Lufthansas relation till Air China som är väl största ägaren av Cathay?

Doktorn, har det inte redan varit möjligt med dessa grymma priser Austrian och Swiss har till Australien att boka med Cathay?
Nej, Austrians fare tillät endast med THAI och Air China (inte längre) till Australien/Nya Zeeland.
SWISS fare till Australien/Nya Zeeland tillät byte i Singapore med Singapore Airlines

Min gissning till vad som ligger bak detta är Lufthansas relation till Air China som är väl största ägaren av Cathay?
Jag tror snarare att det är en trend att ha individuellt avtal mellan flygbolagen istället för genom alliansen.

ANA har stärkt band med Vietnamn Airlines och JAL har fördjupat samarbete med Korean Air nyligen.

Toppen