Senaste nytt

Lounge vid transit i Helsingfors med Finnair

emilpe

Ny medlem
Hej,

Om en vecka ska jag flyga PKX-HEL-BMA med ett stopp om ca 5h i Helsingfors och har därför en liten fundering kring loungetillgången där. Jag har uppgraderat första benet (för 200€) till U men kommer att flyga Z från HEL till BMA (tämligen övertygad att AY839 inte har någon business class). Då uppstår ju frågan om jag har tillgång till lounge vid mellanlandningen? Enligt Finnair hemsida så gäller följande;

"Kund som reser på ett interkontinentalt flyg med oneworld i businessklass och ansluter till/från kortdistansflyg med oneworld i ekonomiklass, även inrikesflyg.

Tillgång till lounger men inga gäster tillåtna"

Eftersom att det står att man får tillgång till lounge när man ansluter TILL ett kortdistansflyg i ekonomiklass från ett businessklassflyg hävdar jag att jag borde få tillgång till loungen på HEL.

Eftersom att jag dock kände mig osäker på detta kontaktade jag Finnair och har där fått till svar att jag inte har loungeaccess på HEL då jag ska ansluta till ett flyg i ekonomiklass. Jag har hänvisat till villkoren ovan men fått till svar att jag får köpa 3h access till loungen för 480 kr eller något sånt. Vad är det som gäller? Någon med erfarenhet?

Hälsn
 

AABack2ARN

Medlem
Du borde absolut ha tillgång till lounge vid anslutningen i Helsingfors. Det som KAN ställa till det är att du reser på en uppgraderad biljett och jag vet inte om Finnair har lagt in speciella villkor för de uppgraderingarna.

Eftersom du kommer med ett interkontinentalt flyg kan du besöka loungen i Non-Schengen-området och/eller loungen i Schengen-området. Mitt tips är att först testa med den i non-schengen-området. Du kommer behöva visa ett boardingkort för långdistansflyget så se till att spara det.

Oavsett vilken lounge du besöker kommer det med stor sannolikhet vara MYCKET folk då du anländer mitt i Asien-rusningen då flygplatsen kan liknas vid ett zoo. Men du kan nog trösta dig med att det åtminstone kommer vara lite lugnare i loungen än utanför. Vid 17-tiden kommer det dock vara lugnt och skönt igen då Asien-flygen avgått och de flesta Europa-flygen likaså.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Hej,
(tämligen övertygad att AY839 inte har någon business class).
Nej tror jag inte, det är ju oftast propplan, har åkt det några ggr (snabbare att ta sig till Bromma än vad den kortare flygningen via ARN ger)

Från ARN är det dock "European-Business" precis som SAS har.
I övrigt borde du komma in på Finnairs lounge om du har Oneworld Gold/sapphire? Eller testa någon annan lounge med Priority Pass, Amex etc.
Gissar du flyger idag så det här rådet kanske inte ger så mkt.
 

emilpe

Ny medlem
Sitter i Schengen-loungen nu och väntar på flighten Stockholm. Servicedisken hjälpte mig att boka om AY839 kl1950 till AY0813 kl1610 (Arlanda istället för Bromma) men skönt att slippa sitta här och vänta i 4h.

Jag har också passat på att reda ut vad som gäller med access till lounge när man reser i business/economy blandat med hjälp av den mycket trevliga loungevärdinnan. Det som gäller är följande;

På longhaul med transit och då man reser i business (award/uppgradering/poäng/cash etc spelar ingen roll) på det långa benet och economy för det korta så har man tillgång till lounge vid både avgångs- och transit-flygplatsen.

När man reser shorthaul med transit enligt ovan har man endast tillgång till lounge vid avgångsflygplatsen för flighten i business.

Lite otydligt på deras hemsida och deras kundtjänst hade dålig kolla på detta men förhoppningsvis kan väl infon ovan hjälpa andra framgent.
 

AABack2ARN

Medlem
Från ARN är det dock "European-Business" precis som SAS har.

Nja, Finnair opererar en riktig business class mellan Stockholm och Helsingfors med garanterat blockat säte och enklare servering inklusive Champagne i riktiga glas. Om man inte har oturen att drabbas av någon flygning som utförs av Norra vilket tyvärr är ganska vanligt vissa dagar. :(

@empile: på oneworlds hemsida (Lounge Access | oneworld är det tydligare:

oneworld lounge access for First Class or Business Class customers
Indulge yourself before departure in a wider range of airport lounges when you fly First Class or Business Class with any oneworld member airline.
  • Customers flying First or Business Class have access to the equivalent class of lounge regardless of their frequent flyer status. First Class passengers may use a Business Class or frequent flyer lounge if a First Class lounge is not available.
  • First Class passengers may invite one guest to join them in the lounge. The guest must also be travelling on a flight operated and marketed by a oneworld airline.
  • Connecting between oneworld marketed and operated flights:
    • First and Business Class customers connecting on the same day of travel, or before 6am the following day, can access the lounge when travelling between an international long haul (a oneworld international long haul flight is defined as an international flight marketed and operated by any oneworld carrier with a scheduled flight time longer than 5 hours) and an international short haul or domestic flight (and vice-versa).
    • Lounge access will be determined on the international long haul ticketed flight (either First of Business Class) regardless of the ticketed class of travel on the international short haul or domestic flight.
    • You must be prepared to show your boarding pass or itinerary showing travel in First or Business class on the international long haul flight, in order to access the lounge before your international short haul or domestic flight.

Det som lurade mig var det faktum att du uppgraderade biljetten vilket skulle kunna innebära att den markerade raden stoppar då det skulle kunna vara så att systemet inte ser detta som en riktig flight i business. Men nu verkar det ju vara så vilket är positivt att veta. :) Undrar hur de hanterar en op-up?
 
D

Deleted member 30163

Guest
Nja, Finnair opererar en riktig business class mellan Stockholm och Helsingfors med garanterat blockat säte och enklare servering inklusive Champagne i riktiga glas
Om du åker Business i någon annan del av världen sitter du inte i samma säten som ekonomi, oavsett blockat mittensäte eller inte, Det är iaf. min definition (kan vara fel) - SAS blockar ju inte mittensektionen, och serverar ju inte alkohol så det är väl lite "sämre business" jämfört med SAS. Fast åker man inrikes i USA och väljer Business (eller First class som det ibland kallas) så är det ju uteslutande andra sätten med bättre pitch, vissa har tom. flat bed
 

mha321

Medlem
Om du åker Business i någon annan del av världen sitter du inte i samma säten som ekonomi, oavsett blockat mittensäte eller inte, Det är iaf. min definition (kan vara fel) - SAS blockar ju inte mittensektionen, och serverar ju inte alkohol så det är väl lite "sämre business" jämfört med SAS. Fast åker man inrikes i USA och väljer Business (eller First class som det ibland kallas) så är det ju uteslutande andra sätten med bättre pitch, vissa har tom. flat bed
SAS serverar definitivt alkohol, men inte "riktig champagne".

Men SAS Plus är inte heller Business, utan Preimum Economy.

"Euro Business" är väl det som tex Finnair eller Lufthansa eller Swiss har - blockat mittsäte och lite bättre servering.

Sedan finns det "riktig business" -- det är väl att jämföra med det som kallas "regional business" inom asien av många bolag, tex? Eller för den skull domestic first i USA. Och finns på enstaka bolag inom Europa men typiskt inte på alla flighter.
 

Ricci

Medlem
Helt plötsligt blir min långa vistelse där den 3 juni lite mer angenäm (om de nu inte helt plötsligt blir hårda på att det måste vara ett non-Schengen flyg) :)
Jag gick in på Finnair loungen (non-Schengen) för en timme sedan och frågade när de skulle öppna den andra loungen och blev förvånad att hon sa 1 juni. Det kommer hel klart bli fler TP-run för mig CPH-HEL-LHR-HEL-CPH. Siktar på en sen lunch på Cathay First imorgon:).
 
Toppen