Senaste nytt

Lounge tillgång med Finnair

011430121

Medlem
Har bokat en resa med Finnair mellan ARN-TFS (Teneriffa Syd) i påsk för att besöka bekanta.
Var svårt att hitta resor med vettiga avgångar och priser, fann till slut en resa med AY för lite över 4000 kr i ECO med endast handbagage, i C gick biljetten på över 9000kr.
Efter betalning kom det upp att man kunde köpa till plats och mat för ca 900kr, gjorde så och valde 1D! måltiden kommer att vara högrev ut och fisk hem vet inte om Cola Zero ingår.

Jag har BA silver, kommer jag att kunna utnyttja loungerna på ARN, HEL och TFS?
 

AABack2ARN

Medlem
På Arlanda torde det inte vara något problem.
I Helsingfors borde det vara ok då jag tror det är ett helt vanligt flygnummer AY1691 eller AY1693. Är det någon charterflygning kan det vara annorlunda.
På Teneriffa har jag inte den blekaste om lounge... Men finns det en borde du komma in där :)

Dock blir jag lite fundersam på när du säger att C kostade över 9000 men att du kunde köpa plats och mat och hamna på 1D. På vilken rad har de för avsikt att sätta de som eventuellt betalar för C? Är det i cockpit skulle jag säga att det absolut är värt 9000 :)
 

011430121

Medlem
På Arlanda torde det inte vara något problem.
I Helsingfors borde det vara ok då jag tror det är ett helt vanligt flygnummer AY1691 eller AY1693. Är det någon charterflygning kan det vara annorlunda.
På Teneriffa har jag inte den blekaste om lounge... Men finns det en borde du komma in där :)

Dock blir jag lite fundersam på när du säger att C kostade över 9000 men att du kunde köpa plats och mat och hamna på 1D. På vilken rad har de för avsikt att sätta de som eventuellt betalar för C? Är det i cockpit skulle jag säga att det absolut är värt 9000 :)
Det är AY 1693 ut,
3BE583D0-C79B-47E3-804C-46982B2DBD7C.png
AY säljer C biljetter för 9500kr
9AF728E1-2876-471A-8319-6862CD52445B.png
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Klickar man vidare med en C-biljett står följande text:

Ändringar av reseklass
Du har valt businessklassbiljettpris för hela resan, men på en eller flera flygsträckor i bokningen finns det bara sittplatser i ekonomiklass.

Det kan bero på att

  • det finns inte tillräckligt med platser i businessklass med det valda priset, eller
  • på att det endast finns ekonomiklassplatser på den flygplanstyp som används på vissa rutter (t.ex. flygningar inom Finland eller till Tallinn, Tartu eller Stockholm Bromma)
Du kan ändå fortsätta med bokningen eller börja om med en ny sökning.

Visst man får valet att börja om men det är inte helt tydligt vilken del som inte blir business.

Resan börjar förvisso i stil på det korta hoppet till Helsingfors. Därifrån skiter det sig totalt.

AY.png


Detta till det facila priset av 9561 SEK. De borde skämmas att ens marknadsföra C-platser på den sträckan!
 

NotRyan

Medlem
Finnair har helt horribla priser, Stockholm-Helsinki kostar runt 6300 kr t.o.r varje avgång, skall du vidare kostar det alltid 8000 kr eller mer, även till Tallinn!
 

011430121

Medlem
@AABack2ARN jag gick inte så långt i bokningen, men har aldrig sett detta förut med något annat bolag.
Vet inte om den bokningsklassen är ombokningsbar.

Jag skulle känt mig lurad, om jag inte noterat att det var i ECO och man har betalt Businessbiljett.
 

011430121

Medlem
Resfebern börjar infinna sig jag skall resa på lördag med Finnair till HEL, tänkte parkera vid T2 gå in i den terminalen med FastTrack för att sedan ta bussen till T5

Ångest kommer vid tanken på att besöka Loungen Norrsken T5, Finnair har väl inget avtal längre med Aurora på T2 eftersom de inte flyger från den terminalen längre och har väl inga tankar på det för närvarande.
 

NotRyan

Medlem
Resfebern börjar infinna sig jag skall resa på lördag med Finnair till HEL, tänkte parkera vid T2 gå in i den terminalen med FastTrack för att sedan ta bussen till T5

Ångest kommer vid tanken på att besöka Loungen Norrsken T5, Finnair har väl inget avtal längre med Aurora på T2 eftersom de inte flyger från den terminalen längre och har väl inga tankar på det för närvarande.
Du borde kunna gå till Aurora, det har jag gjort och det gick fint då. De kommer att säga att det är fel terminal men då säger du bara att du vet och att du ska ta god tid på dig över.

Både Norrsken och Aurora är Menzies lounger.
 
Toppen