LinuxSam
Medlem
En något detaljerad skildring av mina öden och äventyr t/r Singapore.
Bokade min bonusresa i höstas. AMEX 2-4-1, Businessclass. Ett av målen var att få flyga A380 och att prova Singapore Airlines Buisnessclass som jag hade hört bra saker om. Resultatet blev: KRN-(SK)-ARN-(SK)-LHR-(SQ)-SIN SIN-(SQ)-LHR-(LH)-FRA-(LH)-ARN-(SK)-KRN för en kostnad av ca 3000kr och 82500poäng. Under veckorna före avfärd har jag lyckats boka sittplats på SK och LH flighterna. SQ flighterna lyckades jag inte boka sittplats på. Däremot lyckades jag boka ”Book the cook”.
Började med att jobba fram till 14:00 på tisdagen. Hämtade upp rob74 och körde till Kiruna flygplats. rob74 körde min bil tillbaka hem.
Checkade in och flög till Arlanda. Checkade in på Clarion Collection Arlanda. Åt en trevlig röding på ”Kitchen & Table”. När jag skulle gå upptäckte jag lite microbryggd öl från Ericsund i baren och testade deras Belgian Triple och deras Stout. Trevliga öl båda två även om jag föredrog stouten.
Rummet var ordinärt, sängen var skön, men jag sov inte så bra eftersom jag skulle upp klockan 05:00. Frukosten var säkert bra, men jag åt bara lite filmjölk med fruktkompott och en smörgås. Har svårt att äta ordentligt så tidigt på morgonen, särskilt när jag har något jag inte får missa.
SAS incheckningsdisk ligger ju långt bort i terminal 5… men jag var där strax före 6. Inchecknigspersonalen kunde inte heller boka en sittplats på SQ-flighten, vilket gjorde mig lite orolig men jag tänkte att det löser sig väl i London.
Incheckad och klar 06:15, struntade jag i loungen och gick direkt till passkontrollen. Fick vänta kanske 30 minuter innan passkontrollen öppnade. Och ytterligare 45 minuter vid gaten.
Planet var nästan fullt men jag hade tur och fick en tom plats bredvid mig.
Redan innan boardingen var färdig underrättade kaptenen oss om att ATC inte hade gett oss tillstånd att lyfta förrän 09:00, p.g.a. att det var trångt i luftrummet över London. Jag blev genast lite orolig eftersom jag bara hade 1 timme och 20 minuters byte på LHR. Tänkte att det kanske går eftersom det är samma terminal, om vi flyger in lite tid. Medan vi satt i planet och väntade började en av passagerarna känna sig sjuk. Bryggan fördes fram och han bedömdes av en läkare som avrådde honom från att flyga så han fick kliva av. Vi lyfte ca 09:05. En timme före landning meddelade kaptenen att ATC hade bett oss sakta ner ytterligare. Beräknad landningstid blev 10:40, Singaporeflyget skulle avgå 10:50. Meddelades av en flygvärdinna att jag blivit ombokad och att personal skulle möta mig vid gaten för att ge mig nya uppgifter.
Frukosten som serverades på flighten var av ordinär SAS-typ. Fick mig dock en GT innanför västen innan landning.
Möttes av en trevlig kvinna direkt utanför flygplanet. Jag hade blivit ombokad till Qatar via Doha 14:15. Hade inte väntat mig att bli ombokad till OneWorld alliansen men hade lite tur och fick ändå flyga A380 till Doha och sedan A350-1000 till Singapore. Eftersom jag var bokad på en vanlig Businessclass ”J”-biljett skyndade jag mig att skaffa ett konto hos Brittish Airways så att jag kunde kreditera avios dit, allt efter rådgivning från rob74 via messenger.
Fick ta en terminalbuss från Terminal 2 till Terminal 4. p.g.a. ombyggnationer på Heathrow fick vi åka runt hela flygplatsen för att ta oss dit. Han slänga ett öga på den gamla BA Concorde som står uppställd. Den är tydligen helt tom inuti och även utanpå börjar tidens tand sätta sina spår.
Tog mig genom säkerhetskontrollen på T4 utan problem men när jag kom till transferredisken fanns där ingen personal. Jag väntade 10-15 minuter och begav mig sedan till Qatars lounge. De kunde inte hjälpa mig på plats men tog han om min jacka och mitt handbagage och lät mig vänta i loungen tills de fick konfirmation på att det fanns personal vid transferredisken då de kom och hämtade mig. Incheckningen gick bra, men lite strul med bagaget som tydligen befann sig på terminal 1 (!). Jag ombads dubbelkolla vid gate att det var med på planet.
Jag återvände till loungen och tog en bit mat och ett glas vin. Blev hämtad av personalen när det var dags att gå till gaten som bara låg 75 meter från loungen. Gatepersonalen konfirmerade att väskan skulle vara med ombord.
Bordingen gick utan problem. Jag blev anvisad mitt säte och instruerad i hur det fungerade.
Flygvärdinnan presenterade sig med namn och förklarade att det är hon som kommer att ta hand om mig under flighten. Jag fick ett glas champagne (Lallier Grand Réserva) och lite varma nötter. Innan avgång han jag få påfyllning med lite Rosé Champagne (Ataïr Etoile Rosé).
Starten gick utmärkt. Jag gillar att de satt en kamera i stjärtfenan så att man får en lite bättre överblick, om man är nörd och vill titta på sådant under start och landning.
Fortsättning följer...
Bokade min bonusresa i höstas. AMEX 2-4-1, Businessclass. Ett av målen var att få flyga A380 och att prova Singapore Airlines Buisnessclass som jag hade hört bra saker om. Resultatet blev: KRN-(SK)-ARN-(SK)-LHR-(SQ)-SIN SIN-(SQ)-LHR-(LH)-FRA-(LH)-ARN-(SK)-KRN för en kostnad av ca 3000kr och 82500poäng. Under veckorna före avfärd har jag lyckats boka sittplats på SK och LH flighterna. SQ flighterna lyckades jag inte boka sittplats på. Däremot lyckades jag boka ”Book the cook”.
Började med att jobba fram till 14:00 på tisdagen. Hämtade upp rob74 och körde till Kiruna flygplats. rob74 körde min bil tillbaka hem.
Checkade in och flög till Arlanda. Checkade in på Clarion Collection Arlanda. Åt en trevlig röding på ”Kitchen & Table”. När jag skulle gå upptäckte jag lite microbryggd öl från Ericsund i baren och testade deras Belgian Triple och deras Stout. Trevliga öl båda två även om jag föredrog stouten.
Rummet var ordinärt, sängen var skön, men jag sov inte så bra eftersom jag skulle upp klockan 05:00. Frukosten var säkert bra, men jag åt bara lite filmjölk med fruktkompott och en smörgås. Har svårt att äta ordentligt så tidigt på morgonen, särskilt när jag har något jag inte får missa.
SAS incheckningsdisk ligger ju långt bort i terminal 5… men jag var där strax före 6. Inchecknigspersonalen kunde inte heller boka en sittplats på SQ-flighten, vilket gjorde mig lite orolig men jag tänkte att det löser sig väl i London.
Incheckad och klar 06:15, struntade jag i loungen och gick direkt till passkontrollen. Fick vänta kanske 30 minuter innan passkontrollen öppnade. Och ytterligare 45 minuter vid gaten.
Planet var nästan fullt men jag hade tur och fick en tom plats bredvid mig.
Redan innan boardingen var färdig underrättade kaptenen oss om att ATC inte hade gett oss tillstånd att lyfta förrän 09:00, p.g.a. att det var trångt i luftrummet över London. Jag blev genast lite orolig eftersom jag bara hade 1 timme och 20 minuters byte på LHR. Tänkte att det kanske går eftersom det är samma terminal, om vi flyger in lite tid. Medan vi satt i planet och väntade började en av passagerarna känna sig sjuk. Bryggan fördes fram och han bedömdes av en läkare som avrådde honom från att flyga så han fick kliva av. Vi lyfte ca 09:05. En timme före landning meddelade kaptenen att ATC hade bett oss sakta ner ytterligare. Beräknad landningstid blev 10:40, Singaporeflyget skulle avgå 10:50. Meddelades av en flygvärdinna att jag blivit ombokad och att personal skulle möta mig vid gaten för att ge mig nya uppgifter.
Frukosten som serverades på flighten var av ordinär SAS-typ. Fick mig dock en GT innanför västen innan landning.
Möttes av en trevlig kvinna direkt utanför flygplanet. Jag hade blivit ombokad till Qatar via Doha 14:15. Hade inte väntat mig att bli ombokad till OneWorld alliansen men hade lite tur och fick ändå flyga A380 till Doha och sedan A350-1000 till Singapore. Eftersom jag var bokad på en vanlig Businessclass ”J”-biljett skyndade jag mig att skaffa ett konto hos Brittish Airways så att jag kunde kreditera avios dit, allt efter rådgivning från rob74 via messenger.
Fick ta en terminalbuss från Terminal 2 till Terminal 4. p.g.a. ombyggnationer på Heathrow fick vi åka runt hela flygplatsen för att ta oss dit. Han slänga ett öga på den gamla BA Concorde som står uppställd. Den är tydligen helt tom inuti och även utanpå börjar tidens tand sätta sina spår.
Tog mig genom säkerhetskontrollen på T4 utan problem men när jag kom till transferredisken fanns där ingen personal. Jag väntade 10-15 minuter och begav mig sedan till Qatars lounge. De kunde inte hjälpa mig på plats men tog han om min jacka och mitt handbagage och lät mig vänta i loungen tills de fick konfirmation på att det fanns personal vid transferredisken då de kom och hämtade mig. Incheckningen gick bra, men lite strul med bagaget som tydligen befann sig på terminal 1 (!). Jag ombads dubbelkolla vid gate att det var med på planet.
Jag återvände till loungen och tog en bit mat och ett glas vin. Blev hämtad av personalen när det var dags att gå till gaten som bara låg 75 meter från loungen. Gatepersonalen konfirmerade att väskan skulle vara med ombord.
Bordingen gick utan problem. Jag blev anvisad mitt säte och instruerad i hur det fungerade.
Flygvärdinnan presenterade sig med namn och förklarade att det är hon som kommer att ta hand om mig under flighten. Jag fick ett glas champagne (Lallier Grand Réserva) och lite varma nötter. Innan avgång han jag få påfyllning med lite Rosé Champagne (Ataïr Etoile Rosé).
Starten gick utmärkt. Jag gillar att de satt en kamera i stjärtfenan så att man får en lite bättre överblick, om man är nörd och vill titta på sådant under start och landning.
Fortsättning följer...