Senaste nytt

LH First t&r. En reserapport i tre delar.

Mavianen

Ny medlem
Del ett av tre

CPH-MUC i C
MUC-IAD i F

EWR-MUC i F
MUC-CPH i Y

Med lite olika inriktning på hur en sommarsemester bäst spenderas (jag: landet och Italien hos min syster, min sambo: hemma och storstad) men med en 241, en massa eb-poäng samt SAS stundande urträde ur Star Alliance formades beslutet om att försöka dra iväg på en resa i First.

Då det är jag som står för expertisen och har ett större intresse/erfarenhet av resebokningar är det jag som sköter den biten. Jag och sambon, vi kan kalla honom S, kör Point Sharing (för mig kändes det som ett större beslut att slå ihop våra eb-konton än att köpa lägenhet ihop) så det innebär ingen utmaning, men däremot är det S som drar in 241 så det är alltid ett extra steg när jag bokar åt oss. Bokningen föranleddes av någon veckas rekande, tvekande, taktiksnack med @henke12 och ett första försök (tre samtal) att boka utan framgång. Efter lite dividerande med, och övertygande från, Henrik landade jag i att jo vi ska boka två separata resor så att jag och S skulle ha möjligheten att boka om hemresan om F släpps. Möjligheten till F kommer ju kanske aldrig igen.. När det började bli tydligt att det mest troligt skulle bli USA och då östkusten för att resa i F blev mitt och S mål en långhelg i New York. Henriks mål var dock att vi skulle resa F t&r oavsett destinationer. Jag säkrade upp med en retur i C med LX från JFK innan utresan var bokad och fortsatte bevaka F släppen men bestämde mig för att nu lägger vi i en högre växel så det här (förhoppningsvis) blir av.

Jag ställde därför klockan för väckning 08.30 och vaknade till att LH släppt biljetter till IAD. Kl 08.59 slängde jag mig på luren till SAS och 17 svettiga minuter senare hade jag lyckats boka en 241 i F från München till Washington DC. Woho! Dags att börja peppa. Och boka hotell. Och boka tåg till New York. S fördelades ansvar över tågbokningen och hotell i New York. Jag började Googla på Washington eftersom ingen av oss varit där tidigare.

Bild på första och sista (ej färdig) sammanställningen över tillgången på resor i C hem från LH F destinationer. Jag uppdaterade den vid kanske 4-5 tillfällen under 1,5 vecka.

Attachments

• d0f64d27-8017-4969-bfe7-774ce0ad8230.jpeg
    d0f64d27-8017-4969-bfe7-774ce0ad8230.jpeg
    458,7 KB · Visningar: 262
  • f954c507-2e7c-4709-bfaa-d80a31ea7e38.jpeg
    f954c507-2e7c-4709-bfaa-d80a31ea7e38.jpeg
    385,7 KB · Visningar: 265
Del två av tre

Avgången från cph blev något försenad, så väl i MUC hade vi strax över en timme för att lounge:a. Vi kunde inte låta bli att tänka på och jämföra med vår First First upplevelse i FCT i FRA i höstas så självklart var det lite ”tråkigare” med mellanlandning i MUC men nu ska jag sluta vara sån. Dessutom, om det varit mellanlandning i FRA hade det funnits risk att resan inte blivit av alls så flygplatsen samma dag stängt ner maa klimatprotesterna. Mycket vill ha mer! Vi blev väl omhändertagna och loungen var lugn och skön. Menyn, buffén och baren såg fantastiska ut men tyvärr var ingen av oss var särskilt hungriga (men alltid lite törstiga) så det blev champagne och nötmix. Vi började på terassen men den var alldeles för varm. Olyckligt för jag hade gärna suttit där. Vi flyttade istället in. Det visade sig (på fråga) att även vidareresan kl 16.25 var försenad så vi fick lite extra tid i loungen ändå. Det slutade med nästan en timmes försening, mer tid för champagne men äntligen var det dags för boarding. Vi blev inte hämtade utan fick hålla koll/gå och fråga själva. Jag har gärna koll för sån är jag, men återigen ändå en stor skillnad från FCT.

Jag är dålig på flygplanstyper men det kändes ändå roligt att få prova Airbus A380-800 där F ligger på övervåningen. Det kändes ganska sjukt att få gå i en egen brygga/tarm med sluttning för att komma en våning upp. Bara det var en upplevelse! Nu hade vi båda, men ffa jag, sådär fånigt uppspelt leende. Vi hade platserna bredvid varandra på andra raden och hälsades välkomna av den leende och varma besättningen. Mer champagne och nötter, ja tack!

Kabinen kändes rymlig och fräsch. Alla åtta platser var upptagna. Glasen fylldes på, alla gjorde sig hemmastadgade, menyer delades ut och sen gjordes kabinen iordning för take off. Inga konstigheter, bara härligt. Jag hade fortfarande inte blivit riktigt hungrig så jag åt några av de vegetariska förrätterna och bytte till champagnen till rosé. Inom två timmar sov hela kabinen medan jag fortsatte med vinet och två filmer. Besättningen passerade genom kabinen med jämna mellanrum och erbjöd mig ständigt påfyllning och frågade om jag önskade något att äta. De la undan två vegetariska huvudrätter till mig och S när vi berättade att vi är vegetarianer och jag hade lite dåligt samvete över att vi aldrig åt dem. Men givet hur goda de andra rätterna lät tror jag inte att vi ”snodde” dem från någon annan. Jag tackade ja till lite frukt och snacks. När mina två filmer var slut var det dags för nästa servering inför landningen. Jag åt de vegetariska minihamburgarna medans mina medpassagerare vaknade och sängarna packades undan. Jag tror vi tog någon extra sväng runt IAD för inflygningen var längre än vad som annonserats. Från början skulle vi landat vid 19.30 men givet förseningen och den långa inflygningen var vi inte på marken förens vid 21.15. Väl på marken var den härliga behandlingen över. Vi slussades till en vänthall där vi väntade på en buss. Bakom oss fylldes det på av alla från flyget. Då vi kom först av kom vi även först på bussen som tog oss till ankomsthallen. Men sen kom vi så klart av sist och hamnade långt bak i passkontrollen. När vi väl var igenom, fått tag i en Uber (strax efter 22) och tagit oss till stan vad klockan strax efter 23. Två trötta stupade i säng på Eaton DC. Men jag tänkte på hur trött jag varit om jag gjort resan i ekonomi och somnade nöjd. Vilken grej att kunna resa så bekvämt och bli så uppassad! Där och då trodde jag att det var min sista resa i F.

Attachments

• IMG_5414.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 125
  • IMG_5420.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 105
  • 508D376F-7A74-4656-8D9C-13D372066EE5.jpeg
    508D376F-7A74-4656-8D9C-13D372066EE5.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 222
  • D878915F-C547-4A52-B844-D8E0BDA39F52.jpeg
    D878915F-C547-4A52-B844-D8E0BDA39F52.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 182
  • IMG_5430.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 93
  • IMG_5431.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 91
  • IMG_5436.jpeg
    IMG_5436.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 174
  • IMG_5448.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 83
  • IMG_5470.jpeg
  • IMG_5473.jpeg
    IMG_5473.jpeg
    632,4 KB · Visningar: 180
  • IMG_5474.jpeg
    IMG_5474.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 218
  • IMG_5477.jpeg
  • IMG_5478.jpeg
  • IMG_5479.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 85
Knappt hade vi vaknat i Washington i fredags förens Henrik hemma i Stockholm hörde av sig om att LH släppt F från EWR, till råga på allt på vår planerade hemresedag (i måndags). Efter ok från mig och lite utbyte av information slängde sig Henrik på luren till SAS och lyckades knipa resan åt oss. Tack Henrik!! Härligt att veta att en till F väntade på oss.

IMG_5485.jpeg

Vi tillbringade dagen i Washington DC och tog på kvällen tåget till Penn station. Vi hade bokat Arlo i Williamsburg.

IMG_5577.jpeg

Inför avresa fick vi (av Henrik) tydliga instruktioner om att vi måste besöka Polaris och även hur vi på bästa sätt tar oss mellan terminalerna dit och tillbaka. När vi delade våra planer med den pratglada incheckningspersonalen rynkade de på näsan (på ett trevligt/roligt sätt) och sa att LH minsann har en ”brand spanking new” lounge sedan fyra dagar tillbaka och att det är den vi borde besöka. Med fyra timmar till avgång lovade vi att det skulle bli ett besök även där. När incheckningen var klar blev vi eskorterade till Air Train men informerade om att de inte kan åka med oss till den andra terminalen. Däremot blev vi uppmanade att komma tillbaka om vi inte skulle komma igenom säk, då de isf skulle lösa det åt oss. Vi tackade för oss och sa hejdå vid tåget. Bra start! Tåget kom efter någon minut och vid säkerhetskontrollen hittade vi en FT där inga frågor om varför vi var i ”fel” terminal ställdes. Från det att vi kom till flygplatsen tills vi var i Polaris var det knappt 25 minuter. Otroligt smidigt på en annars ganska fullpackad flygplats.

EC8B1BDA-CEA8-4F1A-AD7A-C2F090D6CBB0.jpeg

Det var vårt första besök i Polaris och vi upplevde det tyvärr som ganska slamrigt och stökigt. Vi började med att gå till restaurangen, blev informerade om att det var ca 20 min väntetid och skrev upp oss på väntlistan för ett bord. Därefter styrde vi stegen till baren där en mycket företagsam bartender flyttade runt halva baren för att vi skulle få plats. Underbart! Skäms fortf lite över att vi missade att dricksa men den tanken slog oss inte trots att vi såg andra göra det och ca 25% av helgens utgifter varit dricks. Jaja, det är vad det är. Servicen var blixtsnabb men utan att upplevas stressad så på rekordtid hade vi varsitt glas champagne, vatten och snacks framför oss. Vi fick även frågan om vi varit där tidigare och därefter en intro till loungen då vi svararade nekande. När S glas var nästan tomt och mitt halvtomt kom dom med flaskan och frågade om vi ville ha påfyllning. Ja tack! Vi hade som sagt inte bråttom så att det tog ca 30 min att få bord gjorde oss inget. Hade vi haft ont om tid hade vi kunnat äta av buffén. Efter att ha ätit varsin förrätt (fotade inte menyn och minns just nu inte vad vi åt men min var helt okej) bestämde vi oss för att prova LH istället.

ebd949ac-8c30-4624-9d97-855fe1d94951.jpeg

Så vi styrde stegen till LH lounge som öppnat (återöppnat?) för bara fyra dagar sedan. För att komma dit fick vi ta en buss på airside. I loungen var det ett fåtal sällskap och det var otroligt lugnt och skönt. De hade en separat del med a la carte för pax i F. Personalen var mycket trevlig och stolt, alltid kul med personer som gillar sina jobb! Ingen av oss var särskilt hungriga men beställde ändå lite mat. Tyvärr bara en champagne på menyn (piper heidsieck) och enligt mig inte en bra sådan men tog ändå ett glas i brist på fantasi. Mina pilgrimsmusslor var jättegoda medans S risotto var underkokt. Efter att ha ätit lämnade vi F-delen och satte oss i baren istället. Under tiden hade nämligen ett stort sällskap kommit. Sällskapet skulle behöva en påminnelse om att använda hörlurar i offentliga utrymmen och då det annars var nästan knäpptyst blev det för störigt/stökigt i det som var F-delen. Att sitta i baren var trevligt och en resenär kom in med sin service dog, en tax, och skapade uppståndelse då alla ville gosa. It’s okay, you can pet him he’s off duty now blev svaret.

IMG_5890.jpeg
IMG_5896.jpeg
IMG_5899.jpeg
IMG_5900.jpeg

Avgången blev något försenat och föranleddes av telefonsamtal från LH till S med information. Initialt 1,5 h men snart justerades det till bara en halvtimme. När vi eskorterades (till fots) till flyget bad personalen om ursäkt för stöket i F-delen (vi hade inte sagt något, det är inte vår stil) och mumlade något om att när en ger ett finger tar de alltid hela handen. Vi tolkade det som att alla i det stora sällskapet nog inte reste i F men ändå släpptes in.

IMG_5886.jpeg

Väl ombord var det ett hjärtligt och varmt välkomnande av besättningen. Vi hade den här gången bokat 1 och 2a. Någon måtta får det vara med tid tillsammans haha! Okejdå, så fort jag fått min champagne satte jag mig på S fotstöd. Vi var sex personen i kabinen, således två tomma platser. Jag fortsatte med champagnen och åt två förrätter och varmrätt. Efter det var jag redo för sängen. Besättningen bäddar iordning medans jag gör mig sängklar på toaletten. Sen somnar jag så gott så gott och väcks (på beställning) 80 min innan landning för att hinna få varm frukost serverad. Om jag bara önskade kallt hade jag fått sova 20 min till. Jag beställde äggröra, bröd, frukt, kaffe och juice. Besättningen hade svårt att väcka S så de bad mig göra ett försök. Efter några försök vaknade han till och kunde serveras frukost. Dags att göra iordning kabinen för landning. Oj, skylten med säkerhetsbälte är redan tänd. Jag frågade om det är ok att gå och byta om från pyjamas och fick ok. Kort därefter var var vi på marken. Jag tror det var den snabbaste flygresan jag någonsin varit med om..

IMG_5902.jpeg
IMG_5903.jpeg
IMG_5907.jpeg
IMG_5917.jpeg
IMG_5919.jpeg
IMG_5920.jpeg
IMG_5926.jpeg

Vi besökte båda F loungerna i MUC. I den senare använde jag vilorummet för en halvtimmes powernap. Hade gärna sovit längre men ville hinna äta lunch innan avresa till cph.

IMG_5934.jpeg
IMG_5936.jpeg
IMG_5938.jpeg

De ca fyra timmarna till sista benet kändes något sega och då det inte fanns någon resa i C fick vi en reality check i Y hem till cph. Lika bra det för F är ju bara en dröm!

IMG_5940.jpeg

Så vad det värt med Polaris vs nya Lufthansa loungen?
Skulle vara kul att se vad som är nytt efter ombyggnad

Hur tidigt öppnar LH checking före avgång? Eller var det en fråga om att det fanns tidigare LH-flyg redan samma dag?

Är nyfiken på att nappa en First First och First Polaris Lounge medan det ännu går…

Toppen