Senaste nytt

Landning med "säkerhetspådrag"

Hej,

Flög idag sträckan TUL-ORD med AA3728.
Vid taxi till gaten talar kapten om varför räddningsfordonen följde oss efter landning.
Vi hade tydigen något fel på ett "secondary system".
Själv märke jag ingenting och såg inga räddningsfordon.

Finns det någon chans att i efterhand få reda på lite mer detaljer om vad det var?

/Thomas

De kunde inte få fram någon mer information.

Detta svar fick jag:

unfortunately I couldn't hear anything about the issue, I can just confirm
the aircraft received priority handling by ATC. Aircraft taxied in right
after landing by the radio communication.

/Thomas

Kan vara nästan vad som helst. Det är faktiskt ganska vanligt att man skickar ut brandkåren på flygplatser, en kombination av säkerhetskulturen (vi larmar för allting, hela tiden, varje gång) och att det inte skadar när man ändå har en dedikerad brandkår som annars "bara sitter där" (det där är en grav förenkling, men jämfört med kommunal brandkår gör det inget att man drar larmet några gånger i onödan på en flygplats).

Det vanligaste skulle jag säga är någon slags indikering typ "vi kanske har problem med hydralik" eller något kontrollsystem som inte är helt hundra, t.ex. landing med onormal flap-config.

Inget av dessa är i sig något som helst problem, flygplan har redundant hydralik och backup som kan täcka upp om ett system inte funkar som tänkt. Att landa med onormal flap-config är i sig heller inget problem, det kan leda till något snabbare inflygning (normalt landar man då med mindre flap än normalt) men det är egentligen bara det. Självklart gör man beräkningar på landningsavstånd baserat på den nya konfigurationen för att se till att den ökade farten kan tolereras med avseende på bromsning efter landning.

Inget av detta är särskilt ovanligt, och från flygledningens sida skriver ofta inte ens rapport efteråt (förutsatt att vi vet att piloterna skriver). Vi loggar händelseförloppet (flygledningsenheter för logg på samma sätt som man gör på t.ex. ett fartyg) men det är oftast allt.

Jag skulle tro att även om du får ett svar skulle det låta i stil med "pga tekniskt fel larmades brandkåren, det är standardprocedur" bla bla. Det är i sig helt korrekt, men säger självklart ingenting som du inte redan vet :)

Toppen