Senaste nytt

Lagkagehuset till Ole Steen - vilken är snabbaste vägen?

Kris

Medlem
Tänkte först skriva en bredare uppdaterad rapport på en av SAS stamrutter Köpenhamn - New York, men dåsade till och fick inte hämtat med så många intryck som jag tänkt. Dock kommer här en kort rapport med fokus på last mile transport.

Det hela började som sig bör med en premiumupplevelse från Københavns hovedbanegård till Kastrup medelst øresundståg. På hovedbanegården passeras Lagkagehuset #1, vilket var min dagliga frukostleverantör för ett antal år sen. Väl på CPH var det som vanligt en friktionsfri passage igenom SAS fasttrack in i guldloungen. Det är lätt att bli avtrubbad kring denna service, men det är faktiskt i min optik en riktigt bra och svårslagen setup där det sällan uppstår kö (förutom hos baristan då...). Fem postryttare!

PXL_20250108_101501552.jpg

Barista time!

På vägen ut från SAS lounge passeras Lagkagehuset #2 och kosan ställs mot E-gates. Efter passkontrollen dras alla US-resenärer i en ny (lååång) kö för att svara på de magiska frågorna och få US-checked-stämpeln. Här visar sig min ringrostigighet... Jag blev förvånad att jag kunde ladda ner boardingkort i appen (kunde man inte sist jag åkte menar jag) och tänkte inte mer på det. Men såklart kan man inte hoppa över de magiska frågorna, så det blev att köa... Skulle gått till status-check vid incheckning land side och ordnat det där istället. Nåväl - ut på terrassen vid E-fingret och sänka pulsen.

PXL_20250115_071836832.jpg

Lagkagehuset #2

PXL_20250108_111129424.jpg

De-stress på terrassen vid E-gates

SAS businessclass CPH-JFK
Placerade mig i pole position på 1A för lite extra benplats och snabb service. Fick ett tag innan avfärd pushnotis i SAS app om att förbeställa mat, så tänkte att jag provar det. Beställde lax, som annars inte fanns på vagnen. Trevligt!

En för övrigt en behaglig dagstur över pölen med tidtabellsenlig ankomst till JFK. Några bilder från flygturen:
PXL_20250108_115636155.jpg


PXL_20250108_112544361.jpg


PXL_20250108_130602276.jpg


PXL_20250108_134254085.jpg


PXL_20250108_141134945.jpg


PXL_20250108_144445074.jpg


PXL_20250108_200951457.jpg


PXL_20250108_201904351.jpg

Tjusig inflygning mot JFK. Men tillräckligt skumpigt för att en resenär längre bak spydde som en kalv under approach. Nåväl, kan hända den bäste.

Under senare delen av flygturen satt jag och funderade på hur jag skulle ta mig in till mitt vanliga näste på 48th/Lex. Rutten från EWR har alltid varit med airtrain och sen in till Penn station för att ta subway sista biten. Har testat Uber ett par gånger men ogillar bilköer...

Efter ett snabbt internt öråd var jag rungande överens med mig själv att boka en Blade.


Ankomst till JFK T1
Det har snackats en del om MPC på forumet. Självklart skulle detta också testas. Hade laddat ner MPC-appen innan och matat in uppgifter. Extremt smidigt att skicka in ansökan under taxning in mot gate. Fick en tydlig "go to counter #x" i appen, så inget att tvivla på. Dock visade sig immigration vara helt tom, men det kan man ju inte veta på förhand. Inga frågor i båset, utan fritt blås efter ett snabbt foto.

Här tar mitt andra app-adventure vid. Blade skickade WhatsApp-meddelande redan uppe i luften och bad mig skriva när jag gått av planet. Jag blev hänvisad till en av 'passenger pickup zones' precis utanför terminalen där en lätt underdimensionerad bil väntade för några minuters bilfärd till Modern Aviations terminal.

PXL_20250108_204533092.jpg

Pick up zone JFK T1

PXL_20250108_204729243.jpg

Blade land transport från JFK T1 till Modern Aviation

PXL_20250108_204748515.jpg

Let's go

Generell info om Blade
Man kan boka enskilda säten för helikoptertransport till exempel mellan EWR/JFK-Manhattan eller en rad andra ställen oxå. Går såklart även fint att chartra en hel helikopter med större flexibilitet. På Manhattan flygs det primärt till W30th (Hudson river) eller E34th & WallSt (East River).

Man får ta med ett handbagage per person med strikt begränsning på vikt (jag var inom ramarna på 25lbs, men noterade inte att de vägde min väska). De kan såklart även skicka eventuellt övrigt bagage med taxi, men till en klart saftig avgift...

Det finns rabattkoder för förstagångsbrukare (kan nog lätt leda till missbruk...) med typ 50USD rabatt. Tycker mig sett kampanjer för under 150USD innan, men det är troligen ett minne blott.


Blade JFK-Manhattan (last mile(s))
Det finns en liten lounge med sunkigt automatkaffe och lite lyx-å-flärd-magasin. Här ombeds man vänta tills det är dags. Det körs efter någon semi-tidtabell, men i princip blir folk ihoptussade, troligen så det blir hyfsat fulla maskiner. I detta fall 4 pax. De andra tre var i min optik stereotypa kunder som högst troligt har denna tur som rutin snarare än ett entusiastiskt nöje.

PXL_20250108_205444487.jpg

Ankomst till Modern Aviation

PXL_20250108_205516554.jpg

Blades kunder får hänga här i väntan på luftdroskan

Så var det dags - buckle up! Vi blev uppradade och fick lite instruktioner och gick på gåsrad ut på plattan till det underbara ljudet av smattrande rotorblad och en doft av jetbränsle. Snabb boarding och på med headset. Personal slängde in våra carry on där bak. Efter ett par minuter fick piloten grönt ljus och vi var på väg. Några bilder från boarding:

PXL_20250108_210031742.jpg


PXL_20250108_210033302.jpg


PXL_20250108_210113752.jpg


PXL_20250108_210429251.jpg



Med klar sikt och trots en del vind var det en smooth ride. Extremt effektivt att bara susa förbi fågelvägen ovan alla rödljus... Utsikten och vyerna är slående, i synnerhet för den som diggar Manhattans skyline. Turen går över Brooklyn och, då målet var W30th/12Ave, runt Manhattans sydspets och det extremt kompakta downtown. Hela turen tar under 10min. Några bilder från flygturen:

PXL_20250108_211122180.jpg


PXL_20250108_211234836.jpg


PXL_20250108_211240463.jpg


PXL_20250108_211252709.jpg


PXL_20250108_211302262.jpg


PXL_20250108_211321847.jpg


PXL_20250108_211550370.jpg



Vid ankomst blir man eskorterad några få fotsteg in i Blades något barackliknande lounge där det finns allsköns förfriskningar och möjlighet att varva ner. Här ordnas det en seamless vidare transport med bil för den som så önskar. För egen del valde jag kontrasternas väg och promenerade upp till 7ans subway och kuskade över till Grand Central för att gå de sista få gatorna till destinationen, InterContinental Barclay.

PXL_20250108_211639338.jpg

Unload

PXL_20250108_211653914.jpg

Ankomst Blade West

PXL_20250108_211656535.jpg

Blade West lounge

PXL_20250108_211818897.jpg

Blade West lounge interiör


PXL_20250108_211950395.jpg

En kort refresh innan vidare färd

PXL_20250108_212623303.jpg

Blade West adieu

PXL_20250108_212626591.jpg

Promenad till 7an...


PXL_20250108_213259048.jpg

...via kotten

PXL_20250108_220148404.jpg

My home away from home...


PXL_20250108_220958234.jpg

Dags för en bensträckare

Hålltider (ackumulerade cirkatider)
T0: Touch down JFK
T+20: Blade SUV pickup (efter smärtfri MPC)
T+27: Ankomst modern aviation
T+33: Boarding Blade
T+38: Blade take off
T+47: Blade touch down W30th
T+80-ish: Bensträckare i hörnsvit på InterContinental Barclay (plus tidsspillan i Blade Lounge)

Således mindre än 1.5h från touch down till incheckad och hissen upp på Barclay's på Manhattan. Hade säkert gått att kapa med 20min om anlänt E34th + uber sista biten istället. Men mer bråttom än så var det inte...

The verdict
Helt klart ett oerhört smidigt sätt att komma in till Manhattan. Är man själv, utan en massa bagage och har Uber som baseline cost är det en jämförelsevis mindre merkostnad (kontra komfort, upplevelse och tidsvinst). Är man familj med halva bohaget är det en annan femma... Try it!

Här slutar så denna rapport där den startade, på Lagkagehuset, eller Ole & Steen som det heter over there (tillräckligt svårt att säga Lagkagehuset för en genomsnittlig skandinav, så förstår att de gav upp direkt i US). För övrigt förträffligt att ha en Ole & Steen i samma hus som InterContinental Barclay, ifall hemlängtan skulle uppstå plötsligt. Over and out!

PXL_20250113_193051560.jpg


PXL_20250113_193102171.jpg

Ole & Steen vid InterContinental Barclay
 
Rubriken gjorde mig fundersam på vilket café i Köpenhamn det skulle handla om...
Men vilket utomordentligt trevlig reserapport det var. Magnifika bilder från ett vinterligt NYC. Tack!
 
Rubriken gjorde mig fundersam på vilket café i Köpenhamn det skulle handla om...
Men vilket utomordentligt trevlig reserapport det var. Magnifika bilder från ett vinterligt NYC. Tack!
Värsta formen av click bait... Fast orden helikopter och Manhattan är kanske mer click bait-vänliga?

Får återkomma med en café-tur i kongens by vid nästa tillfälle :)
 
Toppen