Senaste nytt

Lång layover i Kiev - Stanna på flygplatsen eller åka in till stan?

SvartMjolk

Medlem
Jag och en kompis ska ta oss från Sofia till Minsk, via Kiev, senare i år. Vår ursprungsbokning innebar 1,5 h på flygplatsen i Kiev. Nu har flighten mellan Kiev och Minsk blivit inställd och vi är ombokade på en senare flight. Detta innebär att vi har 5 h 40 minuter på flygplatsen i Kiev, landar 14.00 och flyger vidare 19.40.

Hinner man in till stan och käka något under denna tid? Eller bör vi ta det säkra före det osäkra och stanna på flygplatsen?

Någon annan som har lite erfarenheter?

• Gilla
Reactions: Gus
Enligt Google Maps, ligger Kiev Boryspils flygplats (KBP) ca 40 km bort från Kiev centrum.
Jag vet inte hur effektiv marktransport i Kiev är men jag skulle räkna med att det tar ca en timme varje riktning.

Last edited:
Enligt Google Maps, ligger Kiev Boryspils flygplats (KBP) ca 40 km bort från Kiev centrum.
Jag vet inte hur effektiv marktransport i Kiev är men jag skulle räkna med att det tar ca en timme varje riktning.

Jag har läst att det effektivaste är att ta buss till metron och sen åka med metron in till centrum. Ibland kan trafiken stå helt still.

Det var några år sen jag var där men jag tror också att det är komplicerat att ta sig fram och tillbaka på den tiden.

Jag åkte iofs marshrutka och det är nog inget att rekommendera för den som har ont om tid.

Jag åkte taxi/transfer fram och tillbaka Boryspil-Maidan för två år sedan, det gick snabbt på den väl tilltagna motorvägen, men långsamt till mycket långsamt inne i stan.

Att åka till metrostationen Boryspilska verkar väl bra vid en första anblick, men just den metrolinjen verkar förargligt nog passera lite till vänster om absoluta centrum, så man inte kommer direkt till Maidan/floden. Zoloti Vorota är väl den mest centrala stationen på den linjen. Är väl dock ok det med jämfört med nästan 6 timmar på Boryspils flygplats :)
Jag skulle nog ändå åka in, men ta till marginal på tillbakavägen med tanke på tiden på dygnet. Metro tillbaka ut till Boryspilska och därifrån Uber till flygplatsen kanske. Håll koll på vad det tar att åka in och lägg till marginal på den för tillbakavägen, nåt sånt.

Att vara i transit där är ingen höjdare... det finns inget att göra och gate-området känns som att sitta i en hangar. Sist satt jag i drygt 3 timmar och det är inget jag gör om frivilligt. Taxi in till centrum är både snabbt och billigt. Om de har kvar den extra säkerhets-kontrollen vid ingången till flygplatsen (båge + röntgar alla väskor) så kan det behövas några extra minuters marginal vid återkomst till flygplatsen.

Att vara i transit där är ingen höjdare... det finns inget att göra
Om de har kvar den extra säkerhets-kontrollen vid ingången till flygplatsen (båge + röntgar alla väskor) så kan det behövas några extra minuters marginal vid återkomst till flygplatsen.
Nja, man kan ju alltid plocka med sig så mycket utmärkt vodka för 47 kr/liter som man orkar bära... ;-)
Entrance securityn fanns kvar häromdan, men går blixtsnabbt, ska inte förväxlas med vanliga securityn där man ska tömma fickor, livrem etc.

Räkna med en timmes resa åt vardera håll.
Kiev som stad är inte sååå himla kul att se. Men jag rekommenderar att ni åker till
Statyn Moderlandet och Museet över det stora fosterländska kriget
(dvs andra världskrigs-museet), det kommer passa bra i er tidsplan.

Räkna med en timmes resa åt vardera håll.
Kiev som stad är inte sååå himla kul att se. Men jag rekommenderar att ni åker till
Statyn Moderlandet och Museet över det stora fosterländska kriget
(dvs andra världskrigs-museet), det kommer passa bra i er tidsplan.

Tack för tipset. Det är lite det som är tanken, en snabb vända in, se något, käka lite. Sedan tillbaka till flygplatsen.

Toppen